Musikens porträtt - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Musikens porträtt

Ivo Nilsson Foto Misha PedanIvo Nilsson är kompositör och aktuell med verket Klätterbaronens sångbok (recenserad 11/9) som spelas på Medelhavsmuseet av och med ALICE scenkonstkollektiv och ljud, i vilket Ivo är medlem. Dagen efter premiären ringer jag upp honom för att ställa några frågor.

Kan du berätta om bakgrunden till arbetet med Klätterbaronens sångbok?

Det rör sig delvis om något så personligt som att jag har två söner i samma ålder som pojken i verket, som är 12 år. Den ena har alltid klättrat i träd, han älskar skogen, träden och pinnarna, medan lillbrorsan har ett annorlunda förhållningssätt och är mer av en liten filosof, säger Ivo.

Genom sönerna ges han inblickar i vad som upptar människor i den åldern: miljö- och klimatfrågor och existentiella funderingar. Frågor om migration och kulturblandningar. Allt gestaltas på sätt och vis i Klätterbaronen. Berättelsen bygger på en bok av Italo Calvino från 1957 och utspelar sig på 1700-talet. Texten blandar olika dialekter och språk när pojken Cosimo – som i uppror mot omvärldens normer bosätter sig i träden – förflyttar sig mellan olika länder och kulturer trädtoppsvägen.

Läs mer...

EP-raritet med Them från 1967Han hade kunnat använda 1977 års skivtitel ”A Period of Transition” redan för att beskriva tiden efter Them, för en övergångsperiod var det för Van Morrison. En prövotid när han skulle försöka definiera sig själv inte bara som soloartist, utan också som vilken sorts soloartist han skulle vara. En av de sista låtar han gav ut med Them vittnade om en annan sorts Van Morrison, med en mer lyrisk ton. Kanske kan man kalla ”Friday’s Child” för en vattendelare. Eller en prematur sololåt. Särskilt musiken pekar mot ett annat håll än Thems råbarkade rhythm & blues men också texten, som även om den inte är något poetiskt storverk ändå överskrider hans samtidas ”you were easy to fool when you were in school” och ”the girl’s been so bad” i fråga om lyriska kvaliteter. De få gånger Morrison spelade låten live tog den otvunget plats bland hans andra, nya låtar. Mer så än någonsin ”Gloria”, för att bara ta ett exempel.

 

Morrison hade börjat staka ut en ny riktning – frågan var bara vilka musiker han skulle kunna hitta för att hjälpa honom att omsätta de nya idéerna i praktiken. En kort Hollands-turné 1967 med de inhemska Cuby & The Blizzards som kompband visade att den sortens band definitivt inte var rätt väg att gå. Inspirerade av den brittiska rhythm & blues-vågen – inklusive Them – låste de fast Morrison i ett för honom uttjänt format. Deras ruckliga gemensamma konserter var inte mycket mer än en dödfödd pendang till Them.

Läs mer...

The Monarchs. Van nedre raden, andra från vänsterMånga år senare, inför inspelningsteknikern, skulle Van Morrison påminna sig om den avlägsna tid i vilken han växte upp på Hyndford Street i Belfast där han föddes som George Ivan Morrison ett par dagar före andra världskrigets slut: ”On Hyndford Street/Where you could feel the silence at half past eleven/On long summer nights /.../ And tuning in to Luxembourg late at night/And jazz and blues records during the day/Also Debussy on the third programme”.

Musiken kom tidigt in i hans liv, och tidigt kom också hans debut som arvoderad sångare. När han var två år gammal fick han fem dollar – en smärre förmögenhet med den tidens penningvärde! – av en släkting från Detroit efter att ha sjungit, ironiskt nog, Andrews Sisters ”Money Is the Root of All Evil”. Musiken fanns runt omkring honom, inte bara på Radio Luxemburgs knastrande våglängd. Mamman sjöng ”allt från ’Ave Maria’ till Al Jolson” och pappan hade vid den tiden en av Belfasts största skivsamlingar. Den unge Ivan kunde botanisera bland prydligt förvarade 78-varvare och LP-skivor, dåtidens nymodighet, med blues, jazz och gospel. I tioårsåldern drabbades han på ett livsavgörande sätt av Leadbelly som med sin tolvsträngade gitarr hade en repertoar som sträckte sig från djupaste blues till lättnynnade sånger som ”Goodnight Irene”. ”Vore det inte för Leadbelly”, har Morrison sagt, ”skulle jag inte hålla på med det här. Han var min guru.”

Läs mer...

Van Morrison på Notodden Blues Festival 2013Ska man beskriva honom måste man ta till en gammal klyscha: Van Morrison är som en lök. Man skalar och skalar men man kommer aldrig till någon kärna. Faktum är att när man har skalat löken ett tag är det inte säkert att det ens är en lök längre. Ibland känns det som att man försöker pilla loss bitar från en betongklump. Perspektiven förskjuts hela tiden, informationen ändras, uppfattningen vrids och revideras. Inte sällan känns det helt ogenomträngligt, med virrvarret av påståenden, åsikter, hörsägen, fakta och faktaoider, förstahandsinformation som kan ha angripits av tidens gång och sviktande minnen.

Att ge sig in i Van Morrisons livsverk är nära nog ett livsverk i sig. Man kan gå in i och ut ur det, vara borta från det kortare eller längre perioder, men man måste alltid förr eller senare tillbaka till det, som av ett inre tvång. Har man en gång fäst sig vid hans musik är det en kärlek för livet. Men det är ingalunda en problemfri relation. Tvärtom – emellanåt är den stormig. I synnerhet om man ska försöka förstå Van Morrison bortom det uppenbara: hans skivor och konserter. Även det kan vara nog så förbryllande ibland, men riktigt komplicerat blir det om man försöker närma sig Morrison från andra håll. Hans minst sagt besynnerliga beteende och uppenbara brist på sociala färdigheter – vilket mer än en gång gisslat inte minst journalister – gör att man lätt blir förvirrad, förbannad och eventuellt till sist resignerad. Vid en jämförelse kan man läsa Bob Dylan, en annan erkänt svår och undanglidande artist, som en öppen bok.

Läs mer...

Jim MorrisonEtt nytt band spelar på nattklubben Whiskey a Go Go. Året är 1966 i Kalifornien. Tiden präglas av flower power. Peace, love and understanding. Men bandet som spelar levererar något mörkt mitt i 60-talets färgexplosion. De kallar sig The Doors och deras låtar dansar mellan våld, sex och döden. Mannen bakom detta mörker var Jim Morrison. Fem år senare skulle han hittas död i ett badkar i Paris. Men däremellan skrev han sig in musikhistorien. Hans karisma och kreativitet garanterade det. Resten av bandet gjorde för all del en lysande insats de också. Men grunden till bandet – deras stil, sound och skrivande – lades av honom.

Han kallade sig The Lizard King. Storhetsvansinne och identitetslek är förvisso inget ovanligt bland kreativa människor som översköljs med uppmärksamhet. Vad som särskilde Jim Morrison från andra hyllade konstnärssjälar var att han alltid varit The Lizard King. Nyckeln till hans kaotiska liv och konstnärskap finns nämligen i hans barndom.

James Douglas Morrison föds 8 december 1943. Hans pappa är högt uppsatt militär. Familjen styrs med disciplin och flyttar runt för att följa faderns karriär. Jim växer upp till en rebellisk och kunskapssökande tonåring som tidigt känner sig alienerad från såväl sin familj som samhället runt honom. Han drömmer om att bli poet. Han läser Kafka, Nietzsche och Markis de Sade. Framförallt Nietzsche skulle stanna hos honom. Den tyska filosofen visade en värld där all moral var konstruktioner för att hålla ned storartade människor. Han predikade att alla erfarenheter låg öppna för den som var villig att slå sig loss från samhället och söka efter livet i sin starkaste form. Jim Morrison omfamnade dessa tankegångar. Livet han kom att leva – kaotiskt, fritt, vilt sökande, destruktivt, skapande, lekfullt, ständigt i förändring – var präglat av Nietzsches anda.

Läs mer...

Fabio Vacchi. Foto Gian-Luca RossettiGitarristen Magnus Andersson och jag träffade den italienske tonsättaren Fabio Vacchi under hans vistelse i Stockholm i samband med spelningen av hans Quintetto Notturno Concertante på konserthuset. Eventet skedde i samarbetet mellan den italienska och den grekiska ambassaden som en hyllning till Europeiska Unionen som i år såg Grekland i ordförandeskapets roll fram till den 30 juni, och det italienska från den 1 juli till 31 december. Gitarristen för kvintetten var italienaren Adriano Walter Rullo, men musikern som spelade verket först var Magnus Andersson. Vi träffar maestron Fabio Vacchi på den underbara italienska ambassaden vid Waldermarsudde i närvaro av ambassadören Elena Basile.
Fabio Vacchi är inte så känd i Sverige men hans verk spelas över hela världen av orkesterdirigenter som Metha, Muti, Neville Marriner, Accardo med flera. Vacchi komponerar inte musik för film och teater
, men betydande regissörer som t ex Ermanno Olmi har använt hans musik för att bygga vissa sekvenser i sina filmer.

Många verk du komponerat är låt oss säga ”nattliga”: Voci di notte, Notte italiana, Notturno Concertante per orchestra och sedan Quintetto Notturno e concertante, En vinternatt… Det verkar som att natten fascinerar dig mycket.

Läs mer...

Arvo Pärt  med tintinnabulumDet hör inte till vanligheterna att någon som inte är musiker eller musikvetare till professionen skriver en monografi om en tonsättare. Men det har emellanåt inträffat, och då handlar det ofta om presentationer ur en specifik synvinkel. Den slovakisk-amerikanske teologen Jaroslav Pelikan – ursprungligen lutheran, senare konvertit till den ortodoxa kyrkan – utgav 1986, ett par år före sin övergång till ortodoxin, en monografi om Johann Sebastian Bach, ”Bach among the Theologians”. Hans varma kärlek till den lutherska fromhetens store tondiktare, som ibland t.o.m. kallats ”den femte evangelisten”, bleknade dock aldrig efter att han lämnat lutherdomen och reformationskristendomen. I en radiointervju något år före sin död betygade Pelikan sin förbehållslösa hängivenhet för Juloratoriets, H-mollmässans och Matteuspassionens kompositör.

2002 utkom en annan bok av besläktad karaktär. Torsten Kälvemark, befattningshavare vid Högskoleverket, kulturattaché vid Svenska ambassaden i London m.m., utgav en monografi på 139 sidor om den estniske tonsättaren Arvo Pärt: ”Arvo Pärt – Om musiken vid tystnadens gräns” (Artos & Norma Bokförlag, 2002).

Läs mer...

Orkestren förbereder sig inför dagens repetitionDet är en torsdag i slutet av mars. Sveriges Radios Symfoniorkester har konsert. Dirigenten Simone Young tar plats på podiet och höjer taktpinnen för att påkalla uppmärksamhet. Det råder ett ögonblick av stilla, förväntansfull tystnad innan förstaflöjten långsamt tar sats och tonerna av Debussys Förspel till En fauns eftermiddag sakta börjar klinga i salen. Flöjtens förföriskt svepande toner följs av harpan och sammansmälter med en behagligt intagande blåssammanslutning. För publiken i salen och lyssnarna i radio är detta inledningen på något som många har sett fram emot under en lång tid. De ska få lyssna till en stämningsfull konsert och njuta av vacker musik. Men för orkestern, producenten i kontrollrummet och för planeringsavdelningen i den gröna sekelskiftesvillan utanför Berwaldhallens gråa väggar, innebär dessa inledande toner också avslutet på en lång process som startade flera år tidigare. Kvällens konsert är det slutgiltiga resultatet av det som en gång var en av många konsertidéer på ett programrådsmöte.

På vägen in i Berwaldhallen kan den observanta besökaren se en grön villa på kullen ovanför dem. Det är i det ljusa sammanträdesrummet på övre våningen som programrådsmötena hålls och det är under dessa sammankomster som besluten till nya konserter tas, där säsongsprogram med repertoar och dirigenter diskuteras och bestäms. På mötena samlas producenter, planeringsavdelningen, musikbiblioteket, representanter från orkester och marknadsavdelning. Vanligtvis avhandlas tre säsongers planering under mötena, den innevarande och de två kommande.

Läs mer...

Anton Bruckner av KaulbachUnder denna årstid av mörker och ensamhet i min kammare har jag an efter återfunnit papper, noter, musik. Samt ägnad tid åt läsning av klassiker jag icke förr hunnit eller orkat igenom. Nu blev det Miltons ”Det förlorade Paradiset” och sedan en återvändo till Bruckners IX och gåtan kring dess ofullbordade men nu alltmer övertygande rekonstruerade final.

   Detta av slump… men hur kom det sig att en plötslig obetvinglig insikt slog mig?… På något sätt hör dessa verk ihop… Bruckners syntes av mässornas djupsinne och Te Deums väldighet, symfoniernas jakobsbrottningar med Gud…

Bruckners IX var tillägnad Gud. Och vad låg väl då närmare till hands än berättelsen om Skapelsen och dess fall… Puritanen Miltons väldiga reformerta opus ställt mot den devote katoliken Bruckners sista ofullbordade verk. Miltons frätande Gudskritik ställd mot Bruckners förmodat bergfasta och naiva gudstro?

   Dock. I själva verket ser vi i Bruckners två sista symfonier en djup kris, en förlorad grund, och skrämmande apokalyptiska visioner. Den som söker en religiös affirmativ motsvarighet till Beethovens IX med des världsfamnande transcendenta budskap kommer att bli bittert besviken, Och därav följer insikten att behovet att undertrycka och förneka den musik som fanns nedtecknad av finalen måste avfärdas, undertryckas ja nära ögat utplånas.

För finalen innehåller något av den mest skrämmande musik som finns, och präglas av Bruckners förtvivlan vid tanken på att Gud kanske inte skulle ge honom tid och kraft att fullborda sitt verk… Detta var något Bruckner inte kunde vare sig förstå eller acceptera… Om Adagiot är ett ’farväl till livet’ är detta musik ’Post Mortem’.

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen