Gävlesymfonikerna i Kina - Tidningen Kulturen




Foto: Björn Gustavsson

Musikens porträtt
Verktyg
Typografi


Gävle symfoniorkester, en av landets äldsta, har på senare år gjort en rejäl uppryckning – i synnerhet sedan Jaime Martin år 2013 tillträdde som chefdirigent.
 Jag minns att jag året dessförinnan märkte vilken tändande effekt denne dynamiske, viljestarke och passionerade ledare hade på ensemblen när han kom till Gävle och gästdirigerade.
 För så är det ju: en dirigent ska minsann inte bara dirigera.


Foto: Björn Gustavsson

Foto: Björn Gustavsson

Sveriges sju symfoniorkestrar har idag ingen självklar position i det svenska kulturlivet. Politiker och anslagsgivande myndigheter kan rentav ifrågasätta systemet med skattefinansierade subventioner till våra stora orkestrar. Är konstmusiken en angelägenhet för bara ett fåtal? Försommarens polariserade debatt om den klassiska musikens vara inom grundskolan indikerar en ganska svajig inställning till genren. Flera orkestrar har svårt att behålla bemanningen när bidragen urholkas. Åren 1998—2003 minskade dessutom publiken med hela 40 procent. Orkestrarnas ledningsgrupper har i vissa fall löst dilemmat genom en mer utslätad programsättning – i andra fall genom att än mer dedicerat satsat på höjd kvalité och konstnärliga utmaningar.
Foto: Björn Gustavsson

Foto: Björn Gustavsson

Annons:



Han/hon ska också inspirera, entusiasmera och leda både enskilda musiker och kollektivet framåt – men därtill förstås ställa sådana krav att ensemblen verkligen utmanas och utvecklas.

Efter en uppenbart lyckad turné i juni till både Sydkorea och Kina har Gävlesymfonikernas självförtroende nu stärkts. Orkestern har spelat ihop pengarna genom konserter i bl.a. Dalhall. Turnén, som kostat drygt 2 miljoner, stöddes också av huvudmannen, Gävle kommun. Ordföranden i kultur- och fritidsnämnden, Martina Kyngäs (kd), berättar att alla partier utom röstade ja till turnén.

Gävlesymfonikerna framträdde i tre asiatiska konserthus: i Seoul, Ulsan och Shanghai. Publikresponsen var översvallande positiv; ingen i turnégänget säger sig någonsin ha mött ett så ovationsartat bifall som här. Orkestern spelade även på ett event på Grand Hyatt Hotel i Shanghai; en s.k. Sweden Day, arrangerad av Svenska ambassaden och sponsrad av en rad svenska företag. Enligt Kerstin Monk, som tidigare skrivit en bok om Gävlesymfonikerna, var dock akustiken där bedrövlig och "sorlet från publiken betydande".

Man kan fråga sig vad den sortens inslag betyder för en orkester på frammarsch. Att spela inför en minglande middagspublik? Att som yrkesmusikerna försöka ge sitt yttersta medan det runtomkring glammas?

Karin Hansson-Lasses, kontrabasist, understryker att mötet med den entusiastiska publiken generellt betytt enorm mycket för orkesterkollektivet. Och hon tillägger: "Vår dirigent är för övrigt ett geni – inte bara musikaliskt utan också på att charma publiken, var vi än är."

Jag reser till Shanghai och får under ett intensivt dygn uppleva både repetitioner och konsert. Alla jag talar med, såväl musiker som administratörer, beskriver resan som en succé.

Den tropiska värmen ligger som ett lock över 26-miljonersstaden. Jag får en pratstund med Jaime Martin, som strax ska påbörja repetitionerna inför kvällens konsert. Gävlesymfonikernas chefdirigent och konstnärliga ledare öser beröm över orkestern. "Vi kan bli hur bra som helst." Sedan visar han filmklipp från konserten i Seoul, några dagar tidigare: publiken jublar som om de var på en rockkonsert... "En underbar upplevelse", säger Jaime Martin och understryker sedan hur viktigt det är för en symfoniorkester att få turnera utomlands. "Men det är också viktigt att turnera i närområdet", fortsätter han.

När Göteborgssymfonikerna turnerade i Kina våren 2015 spelade de med säkra kort: Sibelius, Mendelssohn, Brahms – men även ett nyskrivet verk av Anders Hillborg framfördes. Gävlesymfonikernas konsert i Shanghai Symphony Hall (ett arkitektoniskt mästerverk från 2014, ritat av "akustikgurun" Yasuhisa Toyota) dominerades helt av välkända klassiker: Sibelius Finlandia, Haydns trumpetkonsert och Dvoraks åttonde symfoni. Publiken applåderade entusiastiskt – även mellan satserna... Efteråt hördes exalterade bravo-rop. Som extranummer spelade trumpetsolisten Gabor Boldoczki en kinesisk folkvisa – och publikens jublade än mer. Senare framförde orkestern Stenhammar som extranummer, samt en eldig spansk komposition, där spanskfödde Jaime Martins temperamentsfulla ledarstil och passionerade gestik slog ut i full blom.

Mats Olofsson, solocellist, kommenterar repertoarvalet: "Vi valde ganska lättsmälta program. Nästa gång vore det kul att presentera något lite mer utmanande." Producent Malin Gjörup fyller i: "Vi var denna gång väldigt bundna av konserthusens önskemål om en s.k. säker repertoar. Eftersom både orkester och dirigent var oskrivna blad för den här publiken var konserthusen noga med att programmet skulle innehålla för dem känd repertoar."
Syftet med turnén, inskärper hon, var att ta ett steg ut på den internationella arenan, "som inledning på en ny period av regelbundet turnerande". Malin Gjörup förtydligar: "Man kan dra en parallell till idrottslag: Man utvecklas inte om man bara spelar hemmamatcher." Detta till trots är det viktigt även med turnéer i hemområdet, säger hon och påminner om att orkestern återkommande gästspelar i Mariehamn, Dalhalla och Stockholm.

Huvudsyftet med denna Asienturné? Orkesterchef Lena Ousbäck: "Dels får Gävle symfoniorkester sitt namn kraftigt exponerat för en period, vilket förhoppningsvis leder till nya samarbeten och relationer, både hemmavid och internationellt. Dels svetsas organisationen samman av allt det som en turné innebär. Dessutom stärks förstås den inre gemenskapen och lagandan."

Lena Ousbäck summerar: "Denna turné har betytt mycket positivt för orkestern. Vi hoppas på en utveckling med fler turnéer. Det betyder mycket för orkestern att veta att andra i musikvärlden ser och hör oss. Vi har ett speciellt sound och en storlek som är behändig så vi spelar symfonisk repertoar på en mindre numerär. Det är stärkande för självförtroendet att orkestern 'levererar' på hög nivå och håller måttet väl i internationell konkurrens."

Chefdirigent Jaime Martin uttrycker sig mer drastiskt: "Det här är början till framtiden för Gävlesymfonikerna. Och en första av många fler turnéer." Men, tillägger han, "vi behöver ha hela Gävle bakom oss".

Gävle symfoniorkester bildades 1912 och spelade inledningsvis i stadens sjömanskyrka. Sedan 1998 huserar man i ett blå skönhet till konserthus, alldeles vid Gävle-ån. Huvudman för är Gävle kommun. Ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Martina Kyngäs (kd), säger att alla partier utom sd röstade ja till Asien-turnén.

Sveriges sju symfoniorkestrar har idag ingen självklar position i det svenska kulturlivet. Politiker och anslagsgivande myndigheter kan rentav ifrågasätta systemet med skattefinansierade subventioner till våra stora orkestrar. Är konstmusiken en angelägenhet för bara ett fåtal? Försommarens polariserade debatt om den klassiska musikens vara inom grundskolan indikerar en ganska svajig inställning till genren. Flera orkestrar har svårt att behålla bemanningen när bidragen urholkas. Åren 1998—2003 minskade dessutom publiken med hela 40 procent. Orkestrarnas ledningsgrupper har i vissa fall löst dilemmat genom en mer utslätad programsättning – i andra fall genom att än mer dedicerat satsat på höjd kvalité och konstnärliga utmaningar.

Så vad betyder en turné i ett läge där svenska orkestrar med kanske lite naggat självförtroendet vill visa upp sig och få internationell uppskattning och bekräftelse? Att få spela på andra sidan jorden ger säkert en kick. Förra gången Gävlesymfonikerna spelade utomlands var 1999 – i Holland. Är det på sikt hållbart med korta turnéer till Asien och där jetlaggade musiker förväntas prestera sitt yttersta? Ur marknadsföringsperspektiv: ja, säkert. Likväl undrar jag om svenska orkestrar inte mer borde satsa på inhemska turnéer och i Norden och i Europa. Till att börja med.

Därutöver borde det enligt min mening övervägas om det inte vore dags att arrangera en motsvarighet till tyska Theatertreffen: en festival med alltså fokus på enbart symfonisk musik och där Sveriges symfoniorkestrar under exempelvis en långhelg kunde få framföra det bästa de gjort under det gångna spelåret.

Björn Gustavsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen