Kraftsamling för nutida svensk konstmusik - Tidningen Kulturen




Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Musikens porträtt
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för nutida svensk konstmusik, möjliggjort tack vare ett stort antal frivilliga krafter och tack vare sponsorer. Och alla konserter hade fri entré! Tidningen Kulturen gjorde ett nedslag på festivalen och ställde också några frågor till festivalledaren Jörgen Pettersson.

 

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016


"Unga tonsättare får möta pionjärer och centralgestalter, som generöst delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Unga begåvade musiker får synas bredvid redan legendariska interpreter."

Vi frågar Jörgen Pettersson vad målet med festivalen har varit?


Vi ville visa upp den enorma bredd som finns i vårt musikliv. Vi presenterar nystartade grupper med bara några enstaka konserter på meritlistan bredvid etablerade ensembler som fungerar som lokomotiv i svenskt musikliv. Det har också varit ett kunskapsutbyte över generationer. Unga tonsättare får möta pionjärer och centralgestalter, som generöst delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Unga begåvade musiker får synas bredvid redan legendariska interpreter.

Exempel på detta ser vi i programmet, där till exempel veteraner som Tamas Ungvary och Ingvar Lindholm fanns med men också till exempel Södra Latins Symfoniorkester och Sol Andersson, drivande kraft inom den elektroniska musikscenen i Stockholm.

Jörgen Pettersson fortsätter:


Svensk Musikvår har växt fram inifrån. Vi vill fylla ett tomrum. Genom en stark gemensam önskan från verksamma tonsättare, musiker och även en engagerad publik har denna kraft växt fram. Till slut gick den inte att stoppa. Vi tog beslutet på stående fot, några musiker och tonsättare. Vi sa - Nu kör vi! När vi väl hade bestämt oss gick det på rekordtid, på några månader, genom att arbeta nästan dygnet runt.

Tidningen Kulturens utsände kan inte annat än bli verkligt imponerad. För det är på samma gång trevligt, professionellt men också mångskiftande. Kort sagt: Svensk Musikvår var ett fantastiskt arrangemang. Men inte bara var, utan också är: För konserterna finns tillgängliga på YouTube, sök bara på Svensk Musikvår så kan du ta del av det stora utbudet.

 

Foto Fanny Oldenburg5

Festivalledaren Jörgen Pettersson intervjuas i Tidningen Kulturen. Foto: Fanny Oldeburg.

Ett kallt klimat

Den svenska konstmusiken har dock inte ett lätt klimat idag, även om entusiaster, sponsorer och lokaluthyrare kan vara positiva krafter i festivaler som Svensk Musikvår. Jörgen Pettersson pekar på problemen med "projektifieringen":

"Projektifieringen" av musiklivet har skapat ett "kallt klimat". Man söker projektmedel, rapporterar och skyndar sig att snabbt in i nästa projekt. Mycket lite tid finns för eftertanke och reflektion. Man får lätt tunnelseende och det är lätt att man tappar känslan för ett övergripande ansvarstagande över musiklivet. Det är även enkelt att hamna utanför och mycket svårt att ta sig in igen. Några exempel är de tonsättare och musiker som kommit upp i åldern. Man kan till exempel inte begära att en tonsättare som Ingvar Lidholm, som i år fyller 95, år ska sitta och skriva projektansökningar för att få sin musik framförd.

Förra året hade jag den stora lyckan och äran att få uruppföra och samarbeta med den då 80-årsjubilerande pionjären Lars-Gunnar Bodin i ett nytt verk. Vi var alla överens om att det var ett av de bästa verk han någonsin komponerat. Det uppstår lätt en historielöshet och man går miste om ett viktigt kunskapsutbyte mellan generationer om man glömmer bort personer som man "tror" passerat åldersstrecket. Det är en hel generation tonsättare nästan inte framförs idag. Vi vill genom Svensk Musikvår värna om de tonsättare som varit verksamma länge samtidigt som vi även vill presentera de nya unga. Att hela tiden skapa och bygga nya kontaktnät är en förutsättning för att kunna verka effektivt i projektansöknings-kulturen.

Vad händer nu?

Vi är professionella utövare och måste kunna betala hyran när räkningen kommer. Självklart är vårt mål att Svensk Musikvår ska komma tillbaka nästa år och vi jobbar redan stenhårt på att det ska bli verklighet. Det måste vara en självklarhet att ett forum där man exponerar ny svensk konstmusik ska finnas i Sverige. Om inte vi själva tar ansvar för vår kultur, vem ska då göra det, konstaterar Jörgen Pettersson?

Introduktion till svensk konstmusik

Kulturens utsände noterade också att konserter, som till exempel den med Kammarensemblen, kan vara en utomordentlig introduktion till svensk konstmusik. Under en timme fick vi åhörare ta del av fyra viktiga verk inom musikformen, en fantastisk upplevelse som underströks av Kammarensemblens geniala musikalitet.

Jörgen Pettersson pekar på ytterligare en viktig komponent inför framtiden:

I Sverige saknar vi möjligheten att bjuda in internationella grupper och artister till Sverige. Ett internationellt kulturutbyte är en förutsättning för att kunna ta del av ett viktigt kunskapsflöde. Detta försvårar även möjligheterna för svenska ensembler och tonsättare att framföras internationellt. I en framtid kan Svensk Musikvår bli en viktig plattform för internationella gästspel.

Vi kan alltså hoppas på en fortsättning. Det tar tid att sätta en ny tradition och det tar tid för publiken, inte minst för den som inte vanligtvis lyssnar på nutida svensk konstmusik, att hitta in till ett arrangemang av den här arten. Men med den energi och entusiasm som visats här, med villiga sponsorers stöd och med utökad marknadsföring, blir jag inte förvånad över om utvecklingen landar i Svensk Musikvår som en internationell träffpunkt och tradition som kan marknadsföras av kulturstaden Stockholm.

Avslutningsvis: Återväxten bland svenska musiker i genren är tryggad.

Lyssna in Södra Latins symfoniorkester och Kammarkör, under Svensk Musikvår på YouTube.

Thomas Wihlman

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts