Essäer om musik - Tidningen Kulturen




Essäer om musik

trio.jpg
 

Aldo Clementi och den slutna cirkeln

Björn Nilsson och skivbolaget Content producerar inte så många titlar, men en av årets utgivningar kan gott etiketteras som årets bästa skiva. Det rör sig om verket Fragment & Symmetries, en dubbel-cd med musik av den italienske kompositören Aldo Clementi.
Jag känner alltid en form av rädsla när jag närmar mig Clementis musik. En Timor Dei (Guds fruktan) inför en musik som inte låter sig tolkas med ord. Ordet existerar före tank­en och intuitionen hos Aldo Clementi. Ordet innefattar en egen styrka, bortom betydelse och mening. Ordet är en aktör utan regissör. Det som finns är språket, språket med sin egen inre logik, starkare och våldsammare än syllogismen. Detta ord är Clementis musik. En musik som kompenserar det som poeten saknar.

Läs mer...

Israelisk musik
från många kulturer

yasmin_levy.jpgIsraels 6 miljoner invånare omfattar 100 nationaliteter. Uppgiften kommer från cd-häftet till The Rough Guide To The Music Of Israel. Förvånande? Kan det stämma? Det beror lite på vad man menar och hur man räknar. Med "100 nationaliteter" syftar Dan Rosenberg, som sammanställt albumet, på att befolkningen har sin bakgrund i så många olika länder och kulturer. Vilket innebär att Israel är – eller har blivit – ett högst mångkulturellt land.

Det bekräftas av musiken. Några hade jag hört förut, men på Rough Guide-samlingen finns också enstaka spår – ett spår per namn – med nya, för mig okända artister, musiker och grupper som lockar mig ut på nätet för att leta efter deras album. Sången och musiken, oftare tonerna och rytmerna än orden, fördjupar och förändrar dessutom bilden av Israel.

Läs mer...

Oskuldens svärta

Musikens svarta pärla, Jimi Hendrix, porträtteras av tidningen Kulturens Bo I Cavefors som finner annorlunda meta-akustiska ritninga­r i kultfiguren från Seattle. 

Svarta madonnor vittnar om Kyrkans självkännedom: allt präglas av kombinationen synd och kärlek. Black is beautiful. Paul Celan talar i Todesfuge om "schwarze Milch der Frühe". Kanske menade Celan omedvetet aktiviteterna i det svarta Harlems djungler. Och dess aktörer: som Malcolm X, Charlie Parker, Jimi Hendrix och den eminente ParisMarkisen, vars skugga finns överallt och i alla tider. Malcolm X självbiografi (The Autobiography of Malcolm X, Grove Press, New York 1965) är en av det fåtal böcker som lär ut något om hur människor förvandlas, förändras och växer för att fylla ut kostymen Någon skurit och tråcklat ihop av diverse gener och håller i beredskap.

vittnar om Kyrkans självkännedom: allt präglas av kombinationen synd och kärlek. Black is beautiful. Paul Celan talar i Todesfuge om "schwarze Milch der Frühe". Kanske menade Celan omedvetet aktiviteterna i det svarta Harlems djungler. Och dess aktörer: som Malcolm X, Charlie Parker, Jimi Hendrix och den eminente ParisMarkisen, vars skugga finns överallt och i alla tider. Malcolm X självbiografi (The Autobiography of Malcolm X, Grove Press, New York 1965) är en av det fåtal böcker som lär ut något om hur människor förvandlas, förändras och växer för att fylla ut kostymen Någon skurit och tråcklat ihop av diverse gener och håller i beredskap.
Läs mer...

Marginell mästare

I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan kunde man läsa Ju-Ju och på den andra Pastime. Båda var improvisationer på standardlåtar. Ju-Ju baserad på Indiana och Pastime You go to my head.

Det musikaliska resultatet var revolutionerande. Något liknande hade tidigare aldrig hörts. Var pianisten Lennie Tristano en tentakelförsedd bläckfisk försedd med ett otal fingrar i stället för normalt två händer med tio fingrar? En sorts pianots Paganini som sålt sig till djävulen i utbyte mot denna ekvilibristik?

Läs mer...

Maulwerke
- om musikens skrik

1_skrietDen tyske tonsättaren Dieter Schnebels musikaliska komposition "Maulweke" är ett stycke för fritt antal medverkande och har som utgångspunkt ljud som skapas med munnen. Filosofen Marcia Sá Cavalcante Schuback gör här en betraktelse av verket.

I Maulwerke hör vi en musik som är inälvornas, skrikens, andningens, pulserandets, suckandets och kanske främst tystnadens varierande musik. Men all denna märkliga musik är konstigt nog redan resonansen av musikens eget skrik, dess andning, dess puls, suck och tystand. Maulwerke är musikens eget skrik. Det är emellertid musikens skrik i en värld som är bestående av mänskor med tilltäppta öron, av människor utrustade med hörlurar, ipods, mobiltelefoner, och andra autistiska öronproteser. En värld av öron, som likt i Hamlets drama, är fyllda av gift och där dramat sker mellan människor som inte längre kan lyssna. I en sådan värld krävs fasansfulla och förskräckliga skrik. Beethoven skriker i sin dövhet. Van Gogh skriker när han skär bort sitt öra för att synliggöra vad konstnären är: Den öronlösa konstnären är den som måste gå ner i den öronlösa världens djupaste avgrund för att kunna lyssna till världens ljudande tystnad. Vang Goghs färg skriker ständigt den fråga som den berusade poeten ställer i Büchners Lenz: "Hör du inget? Hör du inte denna rysande röst som uppfyller hela horisonten och som vi brukar kalla för tystnad?". Även Edward Munch målar skrikets vision i färgernas skrik. Det är alltid inspirerande att komma ihåg Munchs egen beskrivning av inspirationen till sin mest berömda målning. Han sade följande: " Jag gick bortåt vägen med två vänner - solen gick ned - jag kände mig som en vindpust av vemod. Himlen blev plötsligt blodröd - jag stannade, lutade mig mot räcket, trött intill döden - såg de flammande skyarna som blod och svärd - den blåsvarta fjorden och staden - Mina vänner gick vidare - jag stod där skälvande av ångest - och jag upplevde ett stort oändligt skrik ur naturen. Jag målade denna vision - jag målade skyarna som om de var av riktigt blod. Färgerna skrek". Munchs skrik har inspirerat ett stort antal reflexioner kring den moderna människans ensamhet, dess lidande och främlingskap.(1) De flesta tolkningar av denna tavla har insisterat i erfarenheten av språklöshet och språkets otillräcklighet. Munchs skrik uppfattas för det mesta som en reva inom språkets och meningens kontinuum, likt en tavla av Fontana.

Läs mer...

Industrimusiken - från elektronisk pornografi till ockultism

Industribuller är grundelement till sonora ritualer för en betydelsefull mängd progressivrockmusiker i Storbritannien, som i mitten av 1970-talet experimenterade med alltmer sofistikerade och noisebaserade elektroniska klanger. Dessa grupper var bland andra Throbbing Gristle, Nurse With Wound, Psychic TV, Cabaret Voltaire, Current 93, Hafler Trio, 23 Skidoo,Clock Dva, Metabolist, Test Dept, Sol Invictus och Death In June. Deras kulturella arv härstammar från Tyskland och både från det klassiska och rockorienterade avantgardet.

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen