Essäer om musik - Tidningen Kulturen




Essäer om musik

Baserat på minnesbilder av den kände Sibeliusbiografen, experten professor Erik Tavaststjernas föreläsningar, minne av partiturläsning, själva mitt hemland… För, för tillfället har jag varken tillgång till partitur, facklitteratur eller själva musiken. Strandsatt. Erik Tavaststjerna må nu vara min Vergilius, guide i detta skuggornas rike, glömskans topos…

Läs mer...

Det svenska skivbolaget Cold Meat Industry har, enligt grundaren Roger Karmanik (Roger Karlsson) slutat att existera. Denna artikel vill chansa på en historik över ett skivbolag som har varit så viktigt för det som innebär industrimusik och postindustrimusik. Vi kommer att visa hur mycket levande är artisterna som gett ut plattor på CMI, aktiva inom olika musikgenrer som Noise, Industrial, Neofolk, Martial Industrial, Dark Ambient med mera.

Läs mer...

“Ingen vettig människa kan undgå att lägga märke till professorns makt. Till honom hör makten och pengarna och inflytandet. Han är ägaren av tidningen, dess redaktör och under-redaktör. Han är utrikesminister och domare. [..] Han är direktör för företaget som betalar ut 200 % vinst till sina delägare. Han donerar miljoner till välgörenhet och högskolor som drivs av honom själv.” - Min översättning av Virginia Woolfs ‘A Room of One’s Own’(1928)

 Woolf presenterar ovan sin bild av en cirkulär, patriarkal hegemoni som utgår från akademin och dess professorer, och via yrkeslivet samt hela det sociala etablissemanget svänger tillbaka till akademin.

Läs mer...

Jon Hopkins

Redan för tio år sedan var det många som önskade att Sónar – festivalen för ”avancerad musik” i Barcelona borde tas till Sverige. Eller åtminstone att något liknande skulle arrangeras i Stockholm. Nu har det gått ytterligare tio år, Sónar har växt över alla breddar och gästspelar lite varstans i världen, men nu är gästspelens sikten inställt på den mer kommersiellt inriktade musiken. Så även i Stockholm på Münchenbryggeriet där det elektroniskt experimentella fått en rätt undanskymd plats till förmån för mer dansorienterad klubbmusik.

Sverige har på senare år fått flera alternativ till Sónar, som bättre lever upp till vad jag uppfattat som Sonars grundidé. Jag tänker på Arts Birthday, Volt-festivalen i Uppsala och inte minst Norbergfestivalen i hjärtat av järnbärarland i Bergslagen. Och internationellt stiger Unsound-festivalen i polska Krakow fram med ett spännande brett musikaliskt koncept. Eller kanadensiska Mutek som även gästspelar i London.

Men Sónar på turné har många bra sidor. Festivalledningen håller hårt i arrangemanget, de styr utbudet (genom en svensk bokningsfirma), det grafiska uttrycket och arrangemanget präglas av samma ordning och reda som i Barcelona. Tider hålls, ljud och ljus på de tre scenerna är över lag bra, det enda som strular är de analoga grammofonerna som flera dj:s arbetar med, men det är inte helt lätt att ställa upp flera superfräscha Technics 2010:or, rena museiföremålen snart, och ingen nytillverkning trots uppsving för vinylskivan.

Läs mer...

KoyaanisqatsiEfter tio minuter bärs en kvinna ut med bår. Jag vänder mig om och ser att ingen annan gör det. På den enorma duken strömmar tomma landskap, varpå blickar är fästa. Ett skynke täcker kvinnans ansikte när hon lämnar lokalen. Nöjesfabriken kräver sina offer.  

Jag fick senare höra att hon hade fått ett epilepsianfall och funderar på vad Wagner hade tyckt om det. Han, vars F, B, D# och G# får den enorma lokalen att vibrera, de små plaststolarna på vilka parkettpubliken sitter med ögonen klistrade på musiker och projektion. Tristanackordet! Det överröstar de två projektorernas brus. Kvinnan försvinner och människor småler i stället åt blåstickens romantik.

Nu: Nu kan jag inte undgå tänka på Malmö Symfoniorkester, vars ekonomiska kris tilltog med ett två miljoners avgångsvederlag till den före detta Vd:n på ”Nöjesfabriken”. Ja, Samtidigt som jag formulerar ordet fabrik framträder detsamma på duken. Cylindrar av betong, silos. Efter en period av flödande vatten i både flytande form och gasform strömmar rök ur de enorma behållarna. Andra molekyler, men samma form och rörelse. En passiv, men ack så närvarande massa.

Läs mer...

All Things Must Pass 1970George Harrison blev snabbt känd som ”den tyste” i Beatles, men han skulle lika gärna kunna kallas ”den tystade” i bandet. Även om John Lennon och Paul McCartney inledningsvis i karriären skrev enkla låtar som de lät som de lät den till en början vokalt begränsade Harrison sjunga för att också han skulle få utrymme på skivorna, så höll de tillbaka honom när han väl tog mod till sig och började göra egna låtar. De höll inte måttet ansåg varken de eller Harrison själv, trots att flera av hans låtar under Beatles-tiden hörde till gruppens allra bästa: ”If I Needed Someone”, ”Taxman”, ”Love You To”, ”Within You Without You”, ”While My Guitar Gently Weeps”, ”Long, Long, Long”, ”Here Comes The Sun” och ja, till och med den på en singelbaksida undangömda ”The Inner Light”.

Det dröjde ända till ”Something” (1969) innan Harrison förärades en singelframsida under bandets flagg. Att George Harrison faktiskt var en driven låtskrivare i bekräftades av hans första riktiga soloplatta som till stora delar utgörs av låtar som Beatles antingen ratat eller som Harrison, inte utan viss resignation får man förmoda, hållit för sig själv – idag räknas ”All Things Must Pass” till en av de bästa soloskivorna som någon Beatles överhuvudtaget gjorde (”John Lennon/Plastic Ono Band” och ”Band On The Run” inräknade).

Sedan var det som att Harrison ånyo försvann in i förnekelsens suddiga varande. Den som googlar kan hitta artiklar som helt och hållet går ut på att göra ned Harrisons skivor efter Beatles. Att han fick en smula upprättelse när han 2001 gick bort i lungcancer tycktes mer ha att göra med att döden har en förmåga att släta ut det mindre respektabla ryktet om en människa och hennes värv, än att folk plötsligt hade börjat lyssna på George Harrisons musik och uppskatta den efter förtjänst. Hans sista skiva ”Brainwashed” fick ovanligt bra recensioner, trots att den inte hörde till någon av hans bästa. Cyniskt kan tyckas, men knappast ovanligt.

Läs mer...

CM von HausswolffMånga bitar faller på plats under den vecka i Stockholm då maskinisterna i Kraftwerk gör fyra fullsatta konserter på Cirkus och dessutom visar sin 3-D-installation 1 2 3 4 5 6 7 8, inom ramen för utställningen Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk på Moderna Museet.

Tillfälligheternas spel, antagligen, eller bara en lycklig slump, men under veckan växte många av den moderna dansmusikens rötter ihop just i Stockholm.

Från rotklumpen Kraftwerk grenar sig stilar och förhållningssätt, fortfarande under jord, men med en vitalitet som imponerar. Klubbkulturen vattnas med allt fler internationella gästspel (tack alla lågprisflygbolag!).

Här hänger inte minst Sveriges Radio med genom programserien Elektroniskt i P2, två timmar varje vecka med intervjuer, livespelningar och historiska återblickar och sist men inte minst, ett brett urval.

Och det är Elektroniskt i P2/Sveriges Radio som är den drivande kraften i Art’s Birthday, en hyllning till konsten och konstens födelsedag i en rätt tossig fluxusanledning: konsten föddes en dag för mer än en miljon år sedan när någon släppte ner en svamp i en hink fylld med vatten. Allt enligt fluxuskonstnären Robert Filliou, men varför inte, denna anledning är väl bättre än många andra påhitt. I tio år har nu konstens födelse firats, först på själva födelsedagen den 17 januari med livespelningar från radiohuset i Stockholm, och från en rad radiostationer inom den europeiska radiounionen, EBU.

Läs mer...

SplashgirlHur jag än vrider och vänder på det kommer 2013 alltid att vara täckt av den dystra hinna som Lou Reeds frånfälle lämnade efter sig. Det var som att ett fundament rycktes ifrån mig och lämnade mig vingligt kvar i känslan av en oersättlig förlust. Det kommer att ta lång tid att förlika sig med faktumet att Lou Reed faktiskt inte finns mer, att han har gjort sin sista skiva någonsin.

Men 2013 har inte enbart varit elände. Rent skivmässigt har det varit ett anmärkningsvärt år. Igen. Den som påstår att det inte längre görs någon bra musik har helt fel och tittar inte på rätt ställe. De tittar garanterat inte mot Norge som i år ytterligare har befäst sin ställning som en av de mest intressanta musiknationerna. Ta Møster! till exempel, vars ”Edvard Lygre Møster” står ut som en av årets bästa skivor. Splashgirl i sin tur går från klarhet till klarhet, och årets klarhet hette ”Field Day Rituals”. Om klarhet nu är rätt ord att beskriva deras dunkla svårmod. Ett svårmod som även Huntsville lade sig till med på ”Past Increasing Future Receding”. Från att ha varit ett tämligen ytligt band anammade de med hull och hår ett uttryck så gastkramande att det nästan krävs en exorcist för att frigöra sig från det.

Nu har vi själva inte gjort så dåligt från oss heller. Särskilt den inhemska jazzen har fortsatt att frodas i år. Jonas Kullhammars kvartett sade tack och adjö med sin bästa skiva någonsin, ”Låt det vara”, och veteranen Bengt Berger överträffade sig själv med storbandsvarianten av sitt Beches Brew. ”Beches Brew Big” är skiva som bubblar över åt alla håll av spelglädje, upptäckarlusta och lyssnarlycka. Berger har man kunnat höra på fler skivor under året, genom bolaget Country & Eastern. Ett bolag som tillsammans med norska Rune Grammofon och Hubro utgör en kvalitetens treenighet – dessa tre bolag tillsammans står för utgivningen av den absolut bästa musiken överhuvudtaget nu och några år tillbaka i. På Country & Eastern-etiketten kom mot slutet av året Torkel Rasmussons skiva ”Sånger under natten”. Mer än 40 år in i karriären släpper den gamle Blå Tåget-medlemmen det som mycket väl kommer att föras in i annalerna som hans bästa skiva överhuvudtaget.

Läs mer...

World New Music Days logo


Wien, det historiske oppstandelsessentrum for vestlig musikk, er i år vert for den internasjonale samtidsmusikkfestivalen ISCM World New Music Days. Byens avantgardistiske tradisjoner skal med andre ord reaktiveres. Når man vandrer i byens gater, kan man kjenne at dette virkelig kan behøves. For hvor finnes samtiden i Wien? Byen hvor de døde kunstnerne kjennes mer presente enn de levende.

ISCM World New Music Days er en av de viktigste og eldste samtidsmusikkfestivalene i verden. Den blir arrangert hvert år av organisasjonen The International Society for Contemporary Music (ISCM). Organisasjonen ble grunnlagt i Salzburg i 1922 (den gangen kalt Internationale Gesellschaft für Neue Musik (IGNM)). Estetisk og stilmessig mangfold er en av hovedambisjonene som ligger til grunn for organisasjonen. ISCM har over femti medlemsland og fungerer som et viktig internasjonalt nettverk for samtidsmusikk. Hvert år velges det ut verk av de ulike nasjonale komiteene til årets festivalprogram. Festivalen arrangeres i ulike land hvert år. I november i år var det medlemslandene Slovakia og Østerrike som sto som vertskap for denne internasjonale feiringen av samtidsmusikk. Jeg deltok kun på den delen av festivalen som ble avholdt i Østerrike.

Det er særlig to spørsmål jeg stiller meg i etterkant av festivalen. Hvor nyvinnende er egentlig festivalen? Og hvorvidt festivalen revitaliserer Wiens konservative kulturliv?

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen