Musikaliska äventyr i olika lokaler med Lipparella - Tidningen Kulturen




Ska alla tecken låta? Konsertserie med uruppförande av tre verk på fyra platser, av Lipparella

Essäer om musik
Verktyg
Typografi

Lipparella är en omtalad och spännande ensemble, där musikaliska äventyr skapas och utvecklas utifrån en sättning som är annorlunda.

Ensemblen Lipparella


Det blev också så att ensemblen tillsammans med regissören Karl Dunér kontinuerligt arbetade vidare med iscensättningen.
Regissören  Karl Dunér

Regissören Karl Dunér

Annons:



Tidningen Kulturen fick möjlighet att stifta bekantskap med gruppen under en konsertserie betitlad "Ska alla tecken låta". Eftersom vi tyvärr, pga sjukdom, inte kunde följa konsertseriens idé och jämföra konserterna valde vi att också låta Lipparella själva berätta om sin musik.

Utgångspunkten för konserterna var dessa:
Tre dikter hade tonsatts speciellt för Lipparella. Unga svenska kompositören Lisa Streich utgick från en dikt i Inger Christens diktsamling Alfabet. Erik Peters valde Ingeborg Bachmanns Tema och variationer ur diktsamlingen Den uppskjutna tiden. Per Mårtensson, slutligen, utgick från Al Jazeera av Lars Mikael Raattaama.

Med dessa utgångspunkter tänjer Lipparella musiken och ordets gränser. Man kan nog lägga till: även lokalens. För en poäng här är just att framföra dessa tre nykompoernade verk i olika miljöer. De olika lokalerna blir också framförandets scenbild. För här måste vi lägga till ytterligare en komponent, Karl Dunérs regi av framförandet. Dunér har tidigare varit bland annat chef för Helsingborgs Stadsteater.

Omfattande samarbeten

Allt detta kan också ses som Lipparellas signum, att framföra nutida musik på historiska instrument i samarbete med olika kompositörer och regissör. På senare år också en ökande tonvikt på poesi. Lipparella består av Mikael Bellini, kontratenor, Anna Lindal, violin, Kerstin Frödin, blockflöjt, Louise Agnani, viola da gamba och Peter Söderberg, teorb.

Konsertlokalen på Färgfabrikens takvåning är kanske något man tänker på i första hand som en konstutställnings-inramning, men kanske inte direkt för musik. Den är stor, vitkalkad, med bjälkar, och ett naturligt ljus inströmmande från de stora fönstren.

Vid Lipparellas konsert visar sig också ljuset från sin allra bästa sida, och jag kan inte låta bli att titta på de fortfarande grönskande träden utanför, vattnet och båtarna. Allt känns ljust och positivt, och kanske just därför känns Lipparella varm. Kanske blir därför känslan annorlunda en vad komposition och dikt i grund förmedlar.

Ett antal dimensioner

Det är inte bara musiken. Rörelsen förmedlas, och Mikael Bellinis kontratenor ger ytterligare en dimension. Jag vet inte hur många dimensioner vi nu är uppe i, men det blir en totalupplevelse med lokalen, ljuset, den mänskliga rösten, instrumenten och inte minst flödet, musikerna som byter platser, något som även publiken får göra inför det avslutande inslaget. Karl Dunér har skapat en fascinerande scen- och musikbild.

Det här är inte publik som drar de stora åskådarskadorna. Men vi 30-tal åhörare som var på plats denna gång fick en stark upplevelse, för mig en bild som blir kvar på näthinnan liksom jag också fickmed mig starka hörselintryck. Andra åskådare eller åhörare reagerade på samma sätt och de som varit på de två föregående konserterna vittnade också om rummets betydelse.

Lipparella själva upplevde samma sak.
Det verkade som vår presentation, där vi framhöll rummets betydelse, medförde att publiken tog in musik och rum på ett sätt som inte sker i vanliga fall. De rent akustiska förutsättningarna fick en mycket direkt återverkan på hur samspelet mellan oss musiker fungerade. Möjligheten att kunna framföra programmet ett flertal gånger på kort tid gjorde också att vi kunde fördjupa interpretationen och pröva nya förhållningssätt.

Kontinuerlig utveckling

Det blev också så att ensemblen tillsammans med regissören Karl Dunér kontinuerligt arbetade vidare med iscensättningen.

På Rönnells hade vi nästan ingenting av den muntliga presentationen kvar, utan lät musiken och texterna tala för sig själva,

Ensemblen stryker också under det som jag själv uppfattade, nämligen att iscensättningen förankrades på plats. Lipparella beskriver detta själva:

Karl Dunér hade en nyckelroll, han var den som förankrade iscensättningen av föreställningen på varje plats. Här spelade ljussättning, musikernas och publikens placering i rummet, men också presentationsformen en avgörande roll. Till stor del förankrades de skilda iscensättningarna genom ett intensivt arbete på plats dagarna innan respektive föreställning.

Erfarenheterna, säger ensemblen, fördjupar insikten och gynnar vår fortsatta utveckling i vår strävan att undersöka och utveckla nya konsertformer. Den utvecklingen kommer det att bli spännande att följa. Nya samarbetsprojekt med tonsättare kommer att etableras. I början av nästa år kommer en CD ut på db Productions med den musik Kent Olofsson har komponerat för ensemblen under de senaste åren. Musiken spelades in i våras och produktionen håller nu på att färdigställas.

Den musikintresserade har alltså all anledning att hålla ögonen på Lipparella framöver och Tidningen Kulturen har säkerligen anledning att återkomma.

Thomas Wihlman

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts