Litterärt - Tidningen Kulturen




Litterärt

Dörrn öppnades långsamt, å en kväljande dunst av överhettad å döendedesperat lågbudgetvällevnad vällde ut när en rejält tilltagen tant klädd i va fan de nu va, nåt bjärt bjäfs som fruntimmer gilla, fyllde öppningen. Ögfäla va drepplut, fettglänsande å svettdrypande, å hon verka väldit omikring sä, utåll å wekkåll. Hon andades tungt å sörpla genom ett vid hakan fäst kraftit å långt sugrör en förnimmelsebefriande klunk rött vin ur en svartröd Kalis Nero d’Avola Shiraz Pasqua Siciliabox som va fäst i nån sinnrikt hemsnickrad anordning vid den svårskönjbara midjan. Vinet hade dregla över hela den spermafärgade blusen, eller de mesta kanske va blod. Hon glodde glosögt på morfar å stöna översägivet.

– Men Lotta, jolma morfar sötsliskit galant, känn du rent int igen mä? Ha vi vare ifrån varann så länge? Nu ha ändå åhågan om ditt prekära sinnestillstånd fått mä å färdas genom dödsskuggans dal, över Kalmas hemska lägda å genom Hiisis mörka skog, för å titta till dä …

Läs mer...

Marseille. Skit … Jag är fortfarande bara i Marseille …


wessel.jpg
Illustration: Hannes Iversen

Varje gång tror jag att jag ska vakna upp i djungeln. När jag var hemma efter min första resa var det värre. Jag vaknade upp och det fanns ingenting.

Jag sa knappt ett ord till Skuggmunnen förrän jag sa ’hej då’. När jag var här ville jag vara där, när jag var här var det enda jag tänkte på att komma tillbaka in i djungeln.

Jag har varit här i en vecka nu. Väntar på ett uppdrag. Blir mörare …

För varje minut jag stannar i det här rummet blir jag svagare, och för varje minut blir ilskan starkare. Varje gång jag ser mig omkring har väggarna krupit sig närmare.

Vem ska jag hyra ut mig till? Vilket vilddjur måste jag dyrka? Vilka helgonbilder ska angripas? Vilka hjärtan ska jag krossa? Vilken lögn måste jag mig hålla fast vid? Vilket blod ska jag vada i?

Läs mer...

Fragment av surrogatpyret VIII

Å då tänkte ja så här, lite lomrut, mens ja skwompande tjasa upp på bron i den sjuka stanken från dom nyflådda hudarna å pissrååtan å ja hörde hur blåsten fick långsnagatalln till höger å lärareinn till vänster å jämra sä:

Om detta vore de sista ja tänkte å gjorde å sade, å ja vore medveten om de, skulle de då innebära att ja genomströmmades av andra hugskott å att ja skulle handla annorlunda?

Nä, ja skulle säkert vägra,liksom ja aldri ha fatta va nånting egentligen ska vara bra för eller varför man ska göra så stor affär av ”världsurgudarnas våldsrenhet”, ”en ångestivrarvåldsminut eller blodtörstlycka” å ”guds läskande svavelhand”… Skit samma, grismamma. Ett människa, en dumt knull … Från hemmanet dåna nu jämte dom svårtolkade men hotfulla skriken en slatt av Dying Fetus, Fornication Terrorists:

(”a plague of human weakness spreads across a dying race, in search of human meat, just a little taste, animals with no remorse who seek to penetrate, no one ever cares as long as they get laid ...”)

Läs mer...

Knaster är det enda...

knaster är det enda som efterlämnats
tolkningar vill vinnas
men eko är det enda som existerar

inget går längre att återskapa
nytt är redan för gammalt
några slut finns inte längre
startskotten har tystnat
sedan den sista föll

det regnar
det regnar inte alls

äta är det enda som räknas
men ingen orkar tillaga

några slut

Läs mer...

Fragment av surrogatpyret VII

Ja dinse tjasande mot Lottahemmanet å va snart i hälarna på morfar, som vappe å hypple framför mä i de overkliga strålkastarjuset, som gjorde de lätt å se å oskadlijöra inkräktare. Till höger om oss va ett bofällit sommarhus, till vänster ett vanskött fus, å bort mot mörkret lägder som tydligen höll på å ruttna i nån onämnbar å svårt smittsam jordsjukdom.

Ett dåftt å plågat jud bröt de tålmodit avsikstlösa vindvinandets förgängelsesmekande dödspuls. De lät som om nån eller nåt försökte sjunga utan att riktit ha käft å strupe lämpad för de … de skar genom nerverna å gjorde mä kräksjuk av onda föraningar … Å fram mot de murknande elchocksstängslet där ljuset tona bort pellre en varelse tjajtande, en sån som ja aldri trodde ja skulle behöva se … De va som en lurvi å mörk gigantisk mangalitzagris, men den hade en menisks anlete, å de va ett som ja vagt kände igen … De tog några sekunder innan ja insåg att nyllet va en obscen nattmarekopia av oligarken Gusinskijs väna nuna. Kräket framförde hest å skrovlit tungrotssluddrande en gammal marxistisk kampsång om Lenin:

Läs mer...

Fler artiklar...

Underkategorier

Den amerikanske tonsättaren och teoretikern John Cage skrev en gång att den enda platsen där utopin och anarkin kunde förverkligas var det geografiska utrymmet som konsten (alla former av konst) tillåter. Så bli inte rädda, det är bara konst. Tidningen Kulturen kommer att bjuda läsaren på författares egna t­exter eller på bildkonstnärers arbeten under denna kategori som vi kallar Utopiska geografier.

Under redaktion av Nikanor Teratologen.
ePost
· Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Carl AbrahamssonSpelar alla olika fiktioner någon roll egentligen? Förmodligen inte, men det kommer inte att hindra mig från att uttrycka dem.

- Carl Abrahamsson

Kombinationen av textuella och andra visuella uttryck är en av vår kulturs främsta och mest direkta; och en som fått ett oöverträffat och generellt anslag i spridandet av information och förmedlandet av andra budskap tillgängliga även för de minst läsintresserade och/eller läskunniga, dess historia går lika långt tillbaka som människans och motsvaras i dag av de första skrivna tecknen i de tidigast etablerade kulturerna som något som kan liknas vid vårt enda kommunicerande genom tid och rum. 


För länge sedan, i något slags gyllene tidsålder somliga av oss blickar tillbaka mot med glans i ögonen, fanns det inom litteraturen ett fenomen som gick under namnet följetong. Idén var att låta läsarna av en tidning eller ett mer obskyrt litterärt magasin med jämna mellanrum ta del av en längre sammanhängande historia.

Ofta bestod historien av ett flertal trådar som flätade in i huvudhandlingen och bars upp av ett karaktärsgalleri stort nog att fylla båda sidorna i en fotbollsmatch. De var ofta döpta efter sina huvudpersoner, Oliver Twist, Idioten, Odysseus. De var ofta skrivna av Dickens, Dostojevskij och i enskilda fall, av Joyce. Sällan av kvinnor.

I slutändan resulterade dessa texter i de superkanoniserade verk vi alla har i våra hyllor och som merparten av oss också läst.

Trots att följetongen som form och som idé var mycket framgångsrik, framför allt i England och Ryssland innan första världskriget, gick genren in i skuggan. Kanske var det till fördel för den masspublicerade romanen, kanske för novellen, som tog dess plats på tidningssidorna och magasinen.

Nog om historia.

Här är vi idag.

Det samhälle vi för närvarande lever i bygger kring korta texter, små paket av fragmenterad information som slungas mot oss med våldsam kraft och väldig hastighet. Vi tar del av historier på det sättet.

Den bild av världen vi idag har tillgänglig är ett resultat av att vi pusslar samman dessa fragment till den mosaik som blir vår samtid. Vår världsbild. Inte undra på att bloggtexter, krönikor och noveller fått vind i seglen. Inte undra på att tv-serien klivit in i finrummet. Vi tar del av dem i tidningar, på tv, genom våra datorer och phones och tablets och pads.

Håller man det i åtanke är det bara en tidsfråga innan följetongen kommer tillbaka i modern tappning. Den är, eller borde kunna vara, en passade spegling av vår tid. Korta kapitel som växer samman till en mer sammanhängande historia. Känner du igen dig? Bra. Välkommen till det första steget.

Skrivkooperativet Alla, eller SkAlla, är en självständig grupp författare med rötter i Lunds Universitets Författarskola och Lund har allt utom vatten är vår följetong.

Staden Lund är ett mikrokosmos, som trots sina urgamla rötter, sin gentrifierade utsida och akademiska spjuverism är en modern mångfasetterad helhet fylld av liv, berättelser och oväntade krökar. Så snart man börjar skrapa ytan och verkligen ser människorna som cyklar eller går längs de lugna gatorna kommer ett intrikat nät att breda ut sig.

Varje vecka kommer SkAlla att göra nerslag i det nätet, följa trådarna för att se var de leder. Vilka andra trådar som berörs på vägen är ännu okänt. Varje enskild författare skriver en karaktär, eller ett perspektiv. Det finns ingen färdig mall och ingen färdig handling. Som i vardagen vi delar med varandra kommer handlingen att växa fram organiskt från karaktärernas (och författarnas) interaktion. Det blir en resa och vi är glada över att få dela med oss av den, genom Tidningen Kulturen och Freke Räihäs utomstående redaktörskap, till er.

SkAlla

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts