Ni måste lära er ord! - Tidningen Kulturen




Bruno Franzon

Gästkrönikör
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma.
Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk svenska i kurslitteratur. En hejdlös rotvälska där det dunkelt sagda också kan misstänkas vara dunkelt tänkt för att referera till Esaias Tegnérs klassiska dikt.

Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

Lars Forsell har egentligen redan sagt allt mycket tydligt i en annan dikt där slutraderna lyder: ”Snickaren har en låda med fackord/Muraren sina/och den som ska styra en stat/kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom där!/ Jag måste använda ord/när jag talar till er/Ni måste lära er ord.

Mitt motto är att uttrycka mig så som Karlfeldt skriver: ”Och han talar med bönder på böndernas sätt/ men med lärde män på latin.” Hur jag uttrycker mig beror på målgruppen. Språket blir olika beroende på om en skriver för barn eller vuxna eller för personer med lässvårigheter.

Alla får tycka vad de vill men en sann fri skribent får aldrig någonsin kompromissa med sitt språk. Hur avkapad skulle inte litteraturen och poesin bli om stilistiska språkliga förnyare som till exempel Stina Stoor och Marcel Proust skulle ha tvingats ändra sitt språk för att vara ”vanliga läsare” till lags? Om inte den undersökande journalistiken också hade sina goda stilister - hur hade det då blivit? Jo, det hade det blivit lika skralt som ett äktenskap utan kyssar!

På Facebook formulerar jag mig oftast vardagsenkelt. För där handlar det om direkt kommunikation. Men om det rör sig om ett litterärt arbete, något som ska offentliggöras, försöker jag välja orden exakt på guldvåg. Varje ord är noga utvalt. Som de levande heligheter de för varje ordhantverkare med självrespekt bör vara. Riktiga ord är ekon av det första Ordet. Doftrika blommor plockade på ängen ställda i en vas med friskt vatten.

I denna tid när nättrollens kommentatorsfält fylls med hat och stilistisk torftighet så behövs mer än någonsin stil, form och språkmedvetenhet. Värderingen att vi inte behöver språk och att det som är komplext ska förenklas är en lumpen härskarteknik som både stortrumpar och småtrumpar gärna använder sig av för sina primitiva syften.

Bruno Franzon

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts