Kroppen - Tidningen Kulturen




Gilda Melodia
Verktyg
Typografi
Det är en prövningens och utsatthetens tid; tveklöst är det så. Märkligt ändå att jag uppfattar denna tid som jag ville att den vore med dig. I din frånvaro ställs jag på nytt öppen, blir genomströmmad , definierad från ögonblick till ögonblick. - Jag vill att kärleken skall vara "lätt"-, sade du en gång. Men den lätthet jag känner nu är en frånvaro av fast förankring, och det finns en fasa i detta, en fasa jag dock intalar mig att jag döljer och bemästrar väl.

I öknen där, vart alla former och gestalter som vi är vana med tycks förvandlas till någon helhet i vilken all tidigare begrepp, säkra etiska punkter, visioner och övertygelser upphör att gestaltar sig som enskilda delar och fastställda enheter för att inkorporeras i ett Allt utan diskrimineringar och kategorier, då även känslorna förvandlas.
Jag börjar se på mitt eget liv från annat perspektiv.
Människor och ting som hade varit omkring mig och till vilka hade jag donerat all uppmärksamhet och kraft, tycks vara bråkdelar av den totalitet jag kan nu tillfångata, som vatten i mina händer.
Det som består av det tidigare livet är då det som på något sätt är mest tungt.
Ty Tyngden är världen, är verkligheten.

Jag trodde att jag kände dig; men det jag kände var bara mig själv i dig.

Dina handlingar har bevisat det för mig; i dem kände jag dig helt plötsligt inte.

Mitt förnyade krav på att känna dig är samtidigt ett diktat: att lära känna mig.

På så vis är vi fortsatt förbundna; kanske mera nu än någonsin förut.

I din frånvaro kallar du mig till att vara en annan.

Jag blir mig själv, inför dig, först som en annan.

Så tar du ändå fram det i mig som är av dig.

" Men för att tillvaron är så stor, för allt

här till synes behöver oss, detta

flyktiga

som sällsamt berör oss. Oss, de mest flyktiga.

En gång allting, blott en gång. Aldrig mer. Och även vi

en gång. Aldrig mer. Men detta att

en gång funnits, om än endast en gång:

Att ha varit jordiska, tycks oåterkalleligt."

(Rainer Maria Rilke, nionde elegin)

 

 

I

Stuckna ord isbelagda

en matbit på tungablomman

lacrimosa

spindel genom vindarna

som skyler skriket .

 

II

Nuet utplånar inte minnet: det förflutna,

och världen som tycks försvunnen eller ...

innefattar andra ord

så svåra att begripa ( men bara i detta nu och för tillfället).

Att begripa för att kunna erfara orden

med samma ömsesidiga genomskinlighet

vilande in i tryggheten

såsom den där tiden när

blommorna blommade i midvinter och

allting

(i din värld och i min )

kramande ömsesidighet

 

III

Vi som lever för att beständigt tar avsked

har mera vatten i vår fältflaska.

När blicken som den älskade åkallar

i nattens vävande skred

angriper törsten och

allt faller ned

i förväntans darrande mun,

då drick, drick din fittas vin!

Det ska gå över.

 

I öknen där, vart alla former och gestalter som vi är vana med tycks förvandlas till någon helhet i vilken all tidigare begrepp, säkra etiska punkter, visioner och övertygelser upphör att gestaltar sig som enskilda delar och fastställda enheter för att inkorporeras i ett Allt utan diskrimineringar och kategorier, då även känslorna förvandlas.

Jag börjar se på mitt eget liv från annat perspektiv.

Människor och ting som hade varit omkring mig och till vilka hade jag donerat all uppmärksamhet och kraft, tycks vara bråkdelar av den totalitet jag kan nu tillfångata, som vatten i mina händer.

Det som består av det tidigare livet är då det som på något sätt är mest tungt.

Ty Tyngden är världen, är verkligheten.

De människor som har varit mig nära och som är delar av min egen kropp (ett barn, en man, en kvinna...) tycks blivit delar av Alltet men ändå förblivit oersättliga fragment av min egen kropp i en psykofysisk symbios.

Passionerna, begäret dämpas och jag förstår nu att jag måste börja arbeta på något annat och därför sluta att splittra min energi och intelligens annorstädes.

Strängheten som jag vill bebo, är nödvändig för min egen sökning.

Om din verklighet liknar det som just nu försökte jag beskriva då respekterar jag ditt beslut och aldrig mer kommer jag att försöka återuppväcka dina känslor och begär för mig.

Jag sitter i väntan och ska försöka nå stillheten, en tystnad utan smärta.

Jag kommer att möta dig kanske igen, men i andra former och min hemlighet ska jag försvaras i mitt hjärta som ett tyst löfte.

Ändå, när du eller om du kommer att förstå att kärleken inte är ett hinder för ditt "arbete" och Alltet, eller om du förstå eller kommer att se på att Flykten, som du kan nå bara i mig och tillsammans med mig, är åtminstone lika viktig såsom Tyngden, då ska du komma till mig med andra ögon och låta ditt begär träffa mitt.

Innan dess... Jag älskar dig oavbrutet.

 

 

Gilda Melodia

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen