Debatt - Tidningen Kulturen




Debatt

Ibland kan det vara nog så svårt att skilja ut ett fenomens omistliga kärna från dess godtyckliga utanpåverk. Borgerliga opinionsbildare har i åratal krävt att  den akademiska substansen ska frigöras från kårobligatoriets hämmande formalism.

 

När förslaget om slopat obligatorium nu ser ut att bli verklighet behöver landets högskolestudenter inte längre vara medlemmar i en studentkår för att ha rätt att tentera och få ut sina poäng. Om man får tro de enkätundersökningar som gjorts skulle långt mer än hälften av dagens studenter gå ur kåren den dag det blir möjligt. Även om förslaget kan kännas som en frisk fläkt i snårskogen av byråkratiska förordningar andas däremot flera av de bakomliggande motiveringarna populism och historielöshet. Sällan påpekas att kårobligatoriet är universitets äldsta institution och historiskt sett en av dess viktigaste förutsättningar. Vad avskaffandet verkligen får för konsekvenser för den akademiska friheten är därför svårt att sia om idag.

För borgerliga Norrlands-Kuriren (16/2 2007) framstår obligatoriet som ett av vänstern sanktionerat tvångsmedlemskap som strider mot grundläggande mänskliga rättigheter, ”en trött kusin till den gamla kollektivanslutningen till det socialdemokratiska partiet”. Kårobligatoriet målas med andra ord ut som ett godtyckligt fackligt och socialdemokratiskt påfund. Med argument inspirerade av John Locke framställs avgiften som ett yttre tvång som kränker den enskildes rätt till liv, frihet och egendom. I vissa kretsar har kårobligatoriet länge varit en nagel i ögat, betraktad som en kollektivistisk rest från ett Folkhemssverige präglat av jantelag och underdånighet mot överheten. Undertecknad har själv disputerade kolleger som av princip vägrat betala kåravgiften till priset av en kraftigt försenad doktorsexamen. I tron att de vänder sig mot ett sossepolitiskt översitteri underkänner de omedvetet den niohundraåriga institution som deras verksamhet vilar påKår- eller nationsobligatoriet går i Sverige tillbaka till 1600-talet.

På kontinenten kan det härledas tillbaka till 1100-talet, varför associationen med den drygt 100-åriga socialdemokratin framstår som lätt absurd. Själva ordet universitet kommer från latinets universitas scholaris som betyder ”samfund av studenter”. Det åsyftar alltså ursprungligen organiserade studenter i en studentkår. När de första universiteten växte fram under medeltiden var städernas yrkesgrupper indelade i olika skrån eller gillen som skyddade sina respektive medlemmars intressen. Studenternas och lärarnas kollegiala intresseorganisationer skapades bland annat för att tillvarata vad vi idag skulle se som deras akademiska frihet gentemot yttre världsliga och religiösa makter.

När det moderna forskningsuniversitetet utvecklades under 1800-talet genomgick lärdomsinstitutionen väsentliga förändringar men samtidigt överlevde många medeltida element i en spänningsfylld harmoni. Dagens universitet är en motsägelsefull verklighet som kännetecknas av lika delar konservatism och progressivism. Dess essens finns någonstans mitt emellan tradition och innovation, kollektivism och individualism, lärdomens osjälviska gemenskap och den enskilde forskarens karriärism, undervisning och forskning, ren vetenskap och tillämpad vetenskap, bildning och utbildning, kunskap för kunskapens egen skull och kraven på nytta och lönsamhet. Kårverksamheten är en av de kvardröjande medeltida institutioner som förkroppsligar och medlar mellan dessa inneboende spänningar.

På sätt och vis är det lika svårt att tänka sig ett universitet utan en allomfattande studentkår som utan professorer. Utmaningen för utbildningsminister Lars Leijonborg blir nu att med ena handen skydda den akademiska frihet vars förutsättningar han med den andra bidrar till att avskaffa.

Kristian  Petrov, fil.dr i idé- och lärdomshistoria

Image
Illustration Leif V Erixell

Det är en sak att jämföra sven­skens lynne med spanjorens eller kinesens eller arabens eller amerikanens. Där märker vi fort stora kulturella skillnader, vad som är socialt accepterat och hur vi beter oss sinsemellan. Men hur är det då med exempelvis en dansk persons mentalitet jämfört med en svensks? Kan det vara så stor skillnad? De är ju praktiskt taget våra bröder, eller hur? De av oss som välsignats med syskon vet att även om vi har samma ursprung, så är olikheterna likväl ofta en orsak till konflikter och missförstånd.

Det är intressant att undersöka hur vi svenskar är som människor i förhållande till andra, men personligen tycker jag nästan att det är särskilt spännande att jämföra oss med just våra grannländer. Vi tre folk – svenskar, danskar och norrmän – som är så lika i grunden, är ändå så olika. Vad är det egentligen för olikheter vi utvecklar när vi likt enäggstrillingar väljer att på var sitt håll företa en resa till olika platser med olika omgivningar? En tog sig till bergen och fjordarna i nordväst, en annan till de kluvna lågländerna i sydväst och en sista till de kuperade skogsområdena i öst. När dessa förutsättningar format dem efter lång tid och de träffas på nytt, hur fungerar kommunikationen?

Läs mer...

Den 24:e december gjordes 365 bankkortsbetalningar per sekund i Holland. Vet inte om det är nåt slags världsrekord men det är förstås ett massalt jul­shoppande. Som om ett helt år krympt ihop till en sekund. Det klagas mycket över materialism och sekularisering i samhället. Vilken roll spelar religionen numera i detta land?

Läs mer...

Herr hammaren, det med darr på stämman utan medvurst bländad kottdjur scoop går tack vänligen mycket bra krockkuddes satsprov (utan nagajkan) släpp optisk pan inte som i bortslumpad panpizza vill tjockna fort utan för helvete om den får be sidledes instick vackert vilse Pan Megatherion.
Läs mer...

Uppfylld av sina tankar reste sig Hannah för att gå. Hennes vän stirrade nyfiket på henne. "Jag har ett möte", sa Hannah. Med ett skratt fortsatte hon: "Jag ska träffa Henrik på Café H.”

– Jag är lite försenad, det var inte meningen, sa hon och satte sig till höger om honom. För att inte låta tystnaden växa sig för stor log han och började berätta om tavlorna som hängde på väggarna i caféet.

– Javisst, men de här tavlorna kanske skulle vara finare om man hängde dem på en annan vägg, avbröt hon honom, för att få slut på hans kallprat. De drack sitt kaffe under tystnad.

– Förresten, hur länge har du bott här?  Frågade han plötsligt.

Läs mer...

Jag står med i Nix-registret vilket innebär att jag slipper samtal från telefonförsäljare som lockar med prenumerationer på trosor och annat ”livsnödvändigt”. Däremot är jag inte immun mot de företag där jag redan är kund, där jag har mina telefonabonnemang till exempel. Under de senaste åren har jag blivit frekvent jagad av Telia och Tele2 som kommit med det ena skenbart guldkantade erbjudandet efter det andra, och jag har för det mesta sagt nej och svurit för mig själv över att den där försäljaren stulit ytterligare några minuter av mitt liv. (Det finns två typer av försäljare: de överdrivet lismande som frågar hur läget är som om man var gamla polare, och de nervösa som rabblar innantill och uppenbarligen känt sig tvingade att ta detta jobb trots att de hatar det). Minns särskilt en gång när försäljaren lät fullständigt chockad när jag tackade nej till en sprillans ny mobil med kamera och mp3-spelare för att jag tyckte att min gamla telefon ska användas tills den går sönder. ”Jag vill inte slösa på resurserna”, sa jag varpå försäljaren surt slängde på luren. Det här var förstås innan Al Gores film ”En obekväm sanning” kommit upp i Sverige – miljötänkande hade ännu inte blivit trendigt.

Läs mer...

Solen värmer skönt på ryggen, när han ställer ned lastbi­len i sanden och faller på knä. Älvsbyhimlen är nästan blå nu, men luften än­nu mättad med fukt efter reg­net. Borta vid hallonbuskarna springer några trastar om­kring med huvu­dena lustigt på sned och flug­snapparna i gammelbjör­ken vid garaget har ett sjungande sjå. Plötsligt skrattar någon till. Odon vrider på huvudet. På brotrappen sitter pappa och röker med underar­mar­na stödda mot lår­en. Violinkungen. Han tar pipan ur munnen och pekar med skaftet. Hans tänder är ett vitt band över det brunbrända ansiktet och ögonen svarta blänk i skug­gan under de buskiga ögonbry­nen.

Allt är som det skall vara, är det väl …

Efter en stunds väntan med sitt enda öga slår Odon ned blic­ken, vänder åter sin upp­märksamhet mot det han har fram­för sig.

Läs mer...

Fler artiklar...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts