Ny upplysning krävs! - Tidningen Kulturen




Salon de Madame Geoffrin Målning av Lemmonier

Kultur
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Efter Francois Mitterrand har Frankrike endast haft pajaser som statschefer. Också idag sitter en sådan i Paris, en gång världens intellektuella huvudstad, och regerar. Vilken är förklaringen? Det är svårt att se att selektionsprocesserna inte har fungerat. Det demokratiska systemet är någorlunda intakt.

För inte länge sedan klandrades politiken för att vara stel och långsam, utredningsmässig och handlingsnedsatt. Det tog tid att göra reformer, det fanns friktion i maskineriet. Man gjorde sig löjlig över experter, byråkrater, som stod i vägen. Dessa gråa välskräddade män som satt i korridorer och stod i talarstolar var försiktigt omständliga. De gillade inte konfrontation. Retoriken hade karaktär av högtidstal, inga one-liners. Aktörerna gick på sak, inte person. Hög tråkighetsfaktor. Men livet kan inte alltid vara roligt och lustfyllt. Det kan vara tragiskt.

Däremot förefaller preferenserna ha blivit dramatiskt annorlunda under den aktuella perioden. Kort sagt: det måste finnas ett högt underhållningsvärde i politiken; annars tror man att medborgarna tittar bort.

Detta har sammanfallit med att offentligheten blivit mer och mer jönsaktig. Nöjesvärdet tränger undan kulturella värden. Komikern blir tagen på stort allvar. Skillnaden mellan det officiella språket och vardagsspråket är minimerat, nästan utplånat. I detta låg från början en viss sensationalism: att någon vågade vara plump för att inte säga otidig. Det gav uppmärksamhet. Det vårdade talet och en vårdad klädsel upphörde att vara markörer. Nu gäller modet för stunden. Korrekthet i detaljer är ingenting prioriterat.

Inom den politiska kulturen skulle man kunna, i en replik till Norbert Elias, tala om en pågående avciviliseringsprocess. Den disciplin som avkrävdes den moderna människan för att hon med framgång skulle kunna hantera besvärliga omständigheter och behärska en komplicerad beslutsmateria har fått vika för ett mera lustbetonat experimenterande där ad hoc-modeller går före beprövad erfarenhet. Så får man kompetensflykt, och man går från någonting insiktsfullt till någonting utseendemässigt, till yta.

Offentliga personer, med kravet att samtidigt vara kändis, det vill säga besitta ett obestridligt underhållningsvärde, svarar ibland på frågor om vad som är deras svaga sidor, eftersom sådana upplysningar ingår i den intimiserade approachen, och uppger gärna, nästan som om det förväntades av dem: Bristande tålamod! Deras motto kan vara: Grip dagen! Med andra ord: det krävs någon form av omedelbar action. Och precis som jag har gjort nu tillgriper de ofta utländska inlån för att verka inlästa på tiden. Det är bråttom, tillvaron är utmätt.

För inte länge sedan klandrades politiken för att vara stel och långsam, utredningsmässig och handlingsnedsatt. Det tog tid att göra reformer, det fanns friktion i maskineriet. Man gjorde sig löjlig över experter, byråkrater, som stod i vägen. Dessa gråa välskräddade män som satt i korridorer och stod i talarstolar var försiktigt omständliga. De gillade inte konfrontation. Retoriken hade karaktär av högtidstal, inga one-liners. Aktörerna gick på sak, inte person. Hög tråkighetsfaktor. Men livet kan inte alltid vara roligt och lustfyllt. Det kan vara tragiskt.

Nöjesindustrins tilltagande dominans i det publika kommer till uttryck inte blott i alltmer spektakulär reklam utan också i runor över döda personer där deras sista ord nogsamt snappas upp för att följas av hårdbevakade begravningsceremonier. Vardagsfunktioner upphöjs till skådespel och skådespelare blir själva exempla, för att tala latin, förebilder, trendsättare. Den moderna politiken har uppenbarligen inte haft förstånd eller ork att värja sig mot denna invasion av trivialiteter, och då lämnas utrymme för pajaskonster.

Men om politiken reduceras till scen och sken, så hjälper det föga att procedurerna är oantastliga. Inte bara handlingar, också en anda kan korrumpera. Regelsystemen måste underhållas – och här betyder underhålla någonting annat än att vara spektakulär – för att inte vittra sönder. Troligen behövs en ny upplysning för att detta åter ska bli möjligt. Fast denna gång kommer den nog inte från Frankrike.

Sven Hofman

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen