Henning Mankell, till minne. - Tidningen Kulturen




Henning Mankell 2011 Foto David Shankbone

Kultur
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Henning Mankell är död, det ordet på tre bokstäver är alltid definitivt och sorgesamt.

Men han var redan då omtänksam, snäll och vanlig, han framhöll aldrig sitt, han frågade om hur man hade det med allt och var nyfiken. Han hade alltid synpunkter på det som hände i det lilla samhället och i den stora världen.

På 90–talet möttes vi för första gången, något år efter Mördare utan ansikte, en kriminalroman som blev hans genombrott. Jag hade inte varit nämnvärt för egensinniga poliser, mord, lösningspussel och inbyggd samhällskritik. Men han fick mig att ändra mig, jag tycker fortfarande att det är en av de vassaste knivarna i hans kökslåda.

Vi möttes med bokhandlaren och fick olika roller, jag fick väl egentligen ingen roll, blev bara Bosse, bredvid Bosse Bok och Henning Klok, bokhandlaren skulle tjäna pengar, jag skulle ordna arrangemang på bibliotek och Henning skulle framträda. Det första framträdandet var nervöst minns jag, han hade handsvett och blicken irrade runt i planlöshet, som en sensommarfluga på väg att dö, han kände sig inte bekväm i den nya rollen, han var då en man som skrev och inte uppträdde på estraderna.

Men han var redan då omtänksam, snäll och vanlig, han framhöll aldrig sitt, han frågade om hur man hade det med allt och var nyfiken. Han hade alltid synpunkter på det som hände i det lilla samhället och i den stora världen.

Det var under den tiden vi kom varandra någorlunda nära. Han var en sann människa utan krångligheter, en engagerad människa i all enkelhet.

Den sista gången, vi möttes för ett långt samtal då var han en framgångsrik världsresenär, en nomad, ett jagat storvillebråd, men han framhöll gång på gång i det samtalet att han själv dikterade villkoren för möten och resor. Men han var orolig, jag minns inte vad han sa, vart han var på väg, men det var antingen till eller från, håret stod på ända, han strök det ständigt bakåt, kavajen var inte nypressad, han bar på sitt bagage i en konsumkasse, jag såg den innehöll några papper. Det var liksom på biblioteket, en av de första gångerna, som vi möttes, blicken for iväg, jag kunde inte nå hans ögon och de fäste bara några enstaka gånger, när han talade om brännande samhällsfrågor. Om Kurt Wallander sa vi inte ett ord, trots att mötet ägde rum i Ystad.

När han släntrade mot järnvägsstationen med plastkassen, ser jag hans rygg med uppfälld kavajkrage, då vet jag att det är sista gången vi ses, det har varit så svårt att få till detta samtal.
Dessutom vet jag vilken bild som kommer i mitt huvud; det är vinterfönstren, som tas fram, vadd och vitmossa läggs emellan, skrumpna, nedtryckta nypon, möjligen torkade rosenblad.
Vad det nu är, för några ögonblick blir Henning Mankell levande.

Bo Bjelvehammar

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen