Kritiken som försvann - Tidningen Kulturen




Anders Björnsson

Samhälle
Verktyg
Typografi

När jag producerade vetenskapsprogram under tolv år (1982–93) på Sveriges Radio, hände det inte sällan att jag fick en recension, skriven av en inbiten lyssnare, exempelvis kvickhuvudet Stig Ahlgren i Svenska Dagbladet. Den kunde vara både famös och generös. Viktigast var att den redovisade ett aktivt och metodiskt lyssnande, det vill säga gick i dialog med de röster som hade hörts i programmet.




Den senare hade förvisso behövts, desto hellre som en betydande del av det totala utbudet i public service-företaget SR:s sändningar numera görs av fristående, kommersiella produktionsbolag. Också radions egen mediegranskning utförs av ett företag som radion köper program av och som alltså står i ett klart beroendeförhållande till sin uppdragsgivare.

Genren var sedan länge upparbetad på tidningarnas ”etermediesidor”. Sigrid Gillner, en något egensinnig före detta socialdemokratisk riksdagsledamot, samlade urval av sina radiorecensioner i bokform. MarieLouise Samuelsson, först i Svenska Dagbladet, senare i konkurrentbladet, var en lysande radiokritiker som fick pris för sina krönikor av de allmännyttiga nordiska radiobolagen. Idag är hon landets ledande forskningsjournalist.

Så höll det på till några år in på det nya millenniet. Sedan avstannade verksamheten. Liksom tidningarna tidigare tömt programtablåerna för ljudradion på väsentlig information (och tvingat radiokanalerna att sända trailers i outhärdligt långa banor), gjorde de sig skyndsamt av med sina radiokritiker. TV-mediet tog nu allt uppmärksamhetsutrymme, i fråga om såväl förhandsreklam som eftersnack. Vad radiolyssnarna gick miste om var en kvalificerad second opinion.

Sedan en tid har dock en sällsam nyordning införts. Varje dag under närmare tre månaders tid upplåts landets kultursidor åt kommentarer till ett renodlat underhållningsprogram i P1, Sommar. Detta är radio för narcissistiska struntpratare, skapad utan all professionalitet, men tagen på blodigaste allvar. Hos ”recensenterna” är det ett väldans tyckande, allt under det att den seriösa, reflekterande radiokritiken har strypts och glömts.

Den senare hade förvisso behövts, desto hellre som en betydande del av det totala utbudet i public service-företaget SR:s sändningar numera görs av fristående, kommersiella produktionsbolag. Också radions egen mediegranskning utförs av ett företag som radion köper program av och som alltså står i ett klart beroendeförhållande till sin uppdragsgivare.

Trogna lyssnare och flitiga radiomedarbetare är trots allt värda bättre bemötande och bedömande.

Anders Björnsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts