Tankar i huvudet på en rabbin - Tidningen Kulturen




Media
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Som jude i ett tvärreligiöst sammanhang brukar jag vara den ende. Jag måste förklara vissa premisser i judendomen. Till skillnad från kristendomen och islam, som har gemensamma religiösa texter, handlar det judiska folkets officiella religion om ett folks religion och även en del praxis.


Detta är en sammanfattning av en intervju jag gjort med en rabbin i Göteborg.


I det judiska perspektivet kan man inte bara läsa urkunderna efter bokstaven. Öga för öga får tolkas som skadestånd. Straffet ska vara i proportion till brottet. Netanyahu vedergäller långt utöver detta. Han gör det av politiska skäl. Gamla lösningar fungerar inte i den nya världen. Nu behövs nya krafter. Vi behöver nya sätt att se på problemen, se på dem ur olika perspektiv. Människornas perspektiv är det viktiga. När en religiös höger vill riva moskéer och bygga tempel istället.

Annons:



Man kan fira judiska högtider utan att vara religiös i bemärkelsen tro på judendomen. Detta är i och för sig inget märkligt. Här i Sverige firas julen även av icke-kristna. Man brukar skämta och säga att där det finns två judar finns det tre åsikter.

Det ingår att vi inte behöver hålla med varandra. I kristendomen var detta svårare. Det blev en uppdelning i grupper: katolicismen, protestantismen etc. Judarna har levt i olika delar av världen och känt tillhörighet överallt.

Bibelns berättelser binder ihop oss även om vi inte ser dem som sanna. Makt påverkar människor i olika situationer. Någon som känner sig maktlös blir särskilt uppmärksam på vad andra känner och tycker. Ju mäktigare man är desto mindre energi lägger man ned på att fundera över/kontrollera vad andra känner och tycker. Det judiska sättet att överleva medförde, p.g.a. utsattheten, att judarna blev väldigt medvetna om vad andra känner och tycker. (En grupp konverterade men judarna gjorde det inte.)

Jag tror att det ligger mycket i kärleks- och fredsbudskapet. Men det är svårt att tänka helt utanför sin egen kultur och historia och ta andras perspektiv. Alla har helt rationella och logiska skäl, men olika premisser påverkar oss olika. Jag tror att Trump, som ju vann presidentvalet i USA, och Sverigedemokraterna har hittat ett sätt att tala med människor som är rädda och arga. I den judiska världen fanns många åsikter och sätt att förhålla sig till omvärlden. Man behöver inte göra avkall på sina principer för att lyssna. Man kan prata med människor om vad de känner i stället för att slå dem i huvudet med statistik. Jag hoppas att då kan samförstånd – och kärlek i enlighet med kärleksbudskapet – nås lättare.

Vi har haft en tid då universalismen segrat. FN fungerar bara om vi tror på FN. Då FN är passivt eller inte lyckas får vi mindre känsla för FN. Jag identifierar mig som vänster men är samtidigt stolt över min bakgrund. När jag såg judiska anspelningar i Bob Dylans text då identifierade jag mig med honom. Tag Abba eller Ikea. Vi känner oss stolta över att vi är svenska. Det är viktigt att inte sudda bort vår egen identitet. Då kan vi välkomna andra. En svensk värdering är att vara välkomnande.

I det demokratiska partikonventet bjöd de in ett pakistanskt par vars son hade tjänstgjort i Irak och stupat. De sa att de var stolta över att vara amerikaner med den amerikanska författningen och över att deras son givit det ultimata, sitt liv.

Vi har det detta gemensamt: Nyckeln är att vi behöver något att samla oss kring och något att vara stolta över - en identitet.

Jag tror det finns en förklaring. En vänsterjournalist i Israel får utstå en hel del motstånd från landets höger: Vi måste sätta press på regeringen. Jag är själv väldigt oroad över utvecklingen. Ur det judiska perspektivet handlar det mycket om rädsla. De känner sig i underläge. Det svenska perspektivet är: Hur kan man säga att judarna är i underläge gentemot palestinierna? Den bibliska ökenvandringen behövde 40 år för att folket skulle mogna till. Det trauma som Förintelsen innebar för judarna, att inget gjordes för att sätta stopp för morden på 6 miljoner judar, spelar roll.

En hel del av överlevarna kom till Israel. I grunden är det israeliska samhället byggt på en enorm rädsla. Jag tror inte man kommer så långt med att påpeka att det inte kommer så många missiler. Högerpolitikerna använder varje incident till att befästa rädslan för palestinsk revansch. Vi kommer ingen vart med att säga att ni har fel i att vara rädda. Man måste be dem berätta om sin rädsla för att den inte ska transformeras till ett främlingshat. Man måste ta det extra steget att försöka förstå. Hur ser världen ut ur ditt perspektiv? Rädsla sprider sig. Det är likadant med de vita i USA.

I det judiska perspektivet kan man inte bara läsa urkunderna efter bokstaven. Öga för öga får tolkas som skadestånd. Straffet ska vara i proportion till brottet. Netanyahu vedergäller långt utöver detta. Han gör det av politiska skäl. Gamla lösningar fungerar inte i den nya världen. Nu behövs nya krafter. Vi behöver nya sätt att se på problemen, se på dem ur olika perspektiv. Människornas perspektiv är det viktiga. När en religiös höger vill riva moskéer och bygga tempel istället.

Kung David ville bygga ett Guds hus på den platsen, men han hade som krigarkung blod på händerna och hans son Salomon fick bygga templet. Ett brott ger inget gott resultat. När Gud vill ha sitt hus på en plats, då finns ett hus där. Hans fastigheter är ej det viktiga.

När Abraham dog kom Isak och Ismael (modern var Hagar) tillsammans. Jag tänker på vilket pris de fick betala föra att vara profetsöner. Ismael och Hagar skickades bort men kom samman vid sorg och förlust. Det finns en stödorganisation som arbetar för att få alla tillsammans för samtal: “Combatants for Peace”. Du hittar dem på YouTube. De har fattat att vi inte kan lösa det här med våld. De lyssnar på varandras berättelser och sedan hör det till att de återberättar den andres, för att förstå varandras sorg.

Då man får makt måste man fatta beslut. Det judiska folket var fredligt tills vi fick ett land. Ett gigantiskt pris att betala. Vi bråkar alla om vad det innebär att vara jude, det enda som vi har gemensamt.

Jag och du är inte samma. Vi har svårt att hålla ihop. Jag behöver du för att veta vem du är och tvärtom. Vi ska hylla våra skillnader. Vi kan alla ha positiva identiteter. Vi behöver en egen positiv identitet. Två tankar samtidigt. Jag håller inte med dig utan firar att vi är annorlunda.”

Carsten Palmer Schale

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen