Elden är tusentals år - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Författare: Lenn Christerson
Titel: Elden är tusentals år
Förlag: Bokförlaget Siljan

Författaren Lenn Christersons diktsamling "Elden är tusentals år" är en nog så vacker volym, liten och stark, fin utanpå och till innehållet extra. Gillar t.ex. mycket hans dikt "Resanderum", med andra dessa som har idel eggande vändningar där en korkskruv inte skulle vara det helt galna i analysverktyg av jämförelse, ty det vänder så förbaskat i tanke och bild, av grovt skruvtag då, och det har vänt samtidigt lika runt som åter tillbaka till utgångspunkter (med läge till t.ex. etikettens sida framifrån sett, men vad hänt emedan riktigt) om än neråt gått alltid och bränt med, men av något stort åt, just som det måste hägra och härja öppning utan ljushål, vem som vet mera om det än närmast av innehåll enkom förutom att det snart är upppumpat och just ljusare sett, samt finns med den lätta surrealismen taget (just vändningarna om) som spelar ut av spänningsförhållanden oanat grepp, inte sällan målade mot något i naturen. Sådan är han Lenn att måla in!

Det speciella är just Christersons särart på ett område, då viss ordinär diktsymbolik tagits över blott i halvt retfulla manér, något surrealistiska, lite anekdotiskt ännu, varpå ställt det hela uttryckligen mot naturbilder. Notera bara det spännande med titeln, elden är tusentals år, men inte lågan som sådan aldrig, inte ens teoretiskt fastän elden skulle ha matats på, utan något som måste överföra, ge den en ny plats, överförbart med hoppen i nånting mellan, det som även vänder i dikterna tillika oavsett heligt förbund av eld och låga starkt.

Härom den egna lågan är Christerson bra, skickligare än och spännande med, en unik man på naturdiktningens evigt upprepade område. Dikter om lökar brukar också kunna falla mig i smaken, liksom hans, och Wislawa Szymborskas unika ordinära om, likt som den rotfrukten är mycket och ganska sällan användbar diktsymbol med sina spännande skal och egenskaper. Det är överhuvud mycket mogen och klok diktning näst genomgående hos Christerson. Märker genast ett garvat handlag, att han bemästrat diktningen förmer, förfaller inte till fjantiga uttjade grepp trots kända teman.

Liksom inte illa att han får med så korta rader massor utskrivet i handling av det diktade, utan att ens bli japan för det, de som brukar så. I hans diktning har jag nog inte fått spader (mycket gott betyg det redan). Christerson har från tidigare flera tiotals böcker utgivna, bosatt vid Siljan någonstans om rödmålat hus.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.
Läs mer...

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
Läs mer...

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE
Läs mer...

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen