Konstlitteratur: Mara Lee; Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Om Eva HesseTräffande om Eva Hesse

Mara Lee
Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse
Moderna Museet/Axl Books

 

Författaren och essäisten Mara Lee skriver förföriskt om Eva Hesse, denna konstnär som dog blott 34 år gammal. Eva Hesse hann med mycket innan det abrupta slutet 1970 och var en självklar del av konstscenen i New York under sextiotalet. Moderna Museet äger två verk som kom till när hon var som mognast, kring och över trettiostrecket. Pregnanta minimalistiska skulpturer, lika fragila som konsthistoriskt och konceptuellt robusta.

Mara Lee kan sitt ämne. Kort introduktion, koncis bakgrund och ekonomiskt återhållsamma referenser till konsten på sextiotalet hör till essäns förtjänster. Det går undan i början. Något utförligare är tillkomsthistorien bakom några av Hesses viktigaste verk, som Hang up från 1966, verket som är en tom bandagerad ram och tillika det mest emblematiska ur serierna från den här perioden. Den stora behållningen är såklart Lees tes: Att absurditeten i Hesses konst berättigar hennes genialitet. En genusbefriad genialitet på nya villkor.

Återigen, Lee kan sitt ämne. Centralt i Lees essä är Hesses uttryck ”Excellence has no Sex”. Genom att koppla begreppet till Simone de Beauvoir, en tydlig referens i Hesses dagböcker, argumenterar Lee att Hesse ”arbetar” sig fram till en ny form av transcendent genialitet.

Eva Hesse, Utan titel, 1965. The Estate of Eva Hesse. Hauser & Wirth Zurich LondonDetta arbete förefaller gestalta två saker. Dels konstnärlig praktik, automatiskt omkodad eftersom den utövas av en kvinna, och dels glömska – ”strategisk” glömska. I Det andra könet menar de Beauvoir att kvinnan är nästintill predestinerad till medelmåttiga resultat inom konsten eftersom hon inte kan ”glömma sig själv” – allt hon gör präglas av komplexet gentemot mannen. Hesse lyckas glömma sig själv dock (inte att hon är kvinna, att hon är Eva Hesse utan hon glömmer världen, ordningen). Det idoga arbetet att förse sin konst med tragikomik, med den absurditet som hon såg i det egna livsödet, har gjort henne till en av de stora inom konsten. Per aspera ad astra – genom svårigheterna, mot stjärnorna. Excellence has no sex.

Absurditeten är det immanenta allvaret i Hesses konst.

 

Allan Persson

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.
Läs mer...

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
Läs mer...

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE
Läs mer...

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen