Konstlitteratur: Mara Lee; Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse - Tidningen Kulturen

Warning: file(links/tidningenkulturen.se.txt) [function.file]: failed to open stream: in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 12

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 19




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Om Eva HesseTräffande om Eva Hesse

Mara Lee
Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse
Moderna Museet/Axl Books

 

Författaren och essäisten Mara Lee skriver förföriskt om Eva Hesse, denna konstnär som dog blott 34 år gammal. Eva Hesse hann med mycket innan det abrupta slutet 1970 och var en självklar del av konstscenen i New York under sextiotalet. Moderna Museet äger två verk som kom till när hon var som mognast, kring och över trettiostrecket. Pregnanta minimalistiska skulpturer, lika fragila som konsthistoriskt och konceptuellt robusta.

Mara Lee kan sitt ämne. Kort introduktion, koncis bakgrund och ekonomiskt återhållsamma referenser till konsten på sextiotalet hör till essäns förtjänster. Det går undan i början. Något utförligare är tillkomsthistorien bakom några av Hesses viktigaste verk, som Hang up från 1966, verket som är en tom bandagerad ram och tillika det mest emblematiska ur serierna från den här perioden. Den stora behållningen är såklart Lees tes: Att absurditeten i Hesses konst berättigar hennes genialitet. En genusbefriad genialitet på nya villkor.

Återigen, Lee kan sitt ämne. Centralt i Lees essä är Hesses uttryck ”Excellence has no Sex”. Genom att koppla begreppet till Simone de Beauvoir, en tydlig referens i Hesses dagböcker, argumenterar Lee att Hesse ”arbetar” sig fram till en ny form av transcendent genialitet.

Annons:

Eva Hesse, Utan titel, 1965. The Estate of Eva Hesse. Hauser & Wirth Zurich LondonDetta arbete förefaller gestalta två saker. Dels konstnärlig praktik, automatiskt omkodad eftersom den utövas av en kvinna, och dels glömska – ”strategisk” glömska. I Det andra könet menar de Beauvoir att kvinnan är nästintill predestinerad till medelmåttiga resultat inom konsten eftersom hon inte kan ”glömma sig själv” – allt hon gör präglas av komplexet gentemot mannen. Hesse lyckas glömma sig själv dock (inte att hon är kvinna, att hon är Eva Hesse utan hon glömmer världen, ordningen). Det idoga arbetet att förse sin konst med tragikomik, med den absurditet som hon såg i det egna livsödet, har gjort henne till en av de stora inom konsten. Per aspera ad astra – genom svårigheterna, mot stjärnorna. Excellence has no sex.

Absurditeten är det immanenta allvaret i Hesses konst.

 

Allan Persson

 

Annons

Annons

Litteratur. Den syrisk-libanesiske poeten Adonis tilldelas 2016 års Stig Dagermanpris
”för ett författarskap där lidelsen för den arabiska poesin bortom religion och politiska strömningar blottlägger diktkonstens frigörande väsen.”
Läs mer...

Inrikes. Alla barn mellan tre och fem år i Robertsfors får i veckan se en föreställning med kompani Giraff. Kompaniet består av två cirkusartister från Stockholm. Nästa vecka får samma åldersgrupp i Vilhelmina uppleva kultur. Barnen får se en färgstark dansföreställning av den professionella gruppen Big Wind från Göteborg. En vecka senare är Big Wind i Dorotea. Det är nio kommuner i Västerbotten som under våren och hösten får ta del av en pilotsatsning för förskolor som Kulturrådet bekostar. Tio miljoner kronor ur Skapande skola-bidraget har avsatts för förskolan i kommuner som har långa avstånd till professionell scenkonst. Förutom föreställningarna för barnen får också förskolans personal handledning av artisterna och det ges även en familjeföreställning i kommunen. Turnén arrangeras av Danscentrum och Teatercentrum. Förutom Västerbottens kommuner får även små barn i fem kommuner i Norrbotten och fyra i Östergötland föreställningar med dans, cirkus, teater eller musik
Läs mer...

Litteratur. Författaren Göran Palm är död. Han avled stilla idag bland sina närmaste. Han blev 85 år.
Läs mer...

Konst. Den 21–24 april kommer performancescenen Red Spot att visa ny, innovativ performance av konstnärer från hela världen. Red Spot är Supermarkets programpunkt som visar det senaste inom samtida performance på den internationella konstscenen. Först ut i år är ”Jam Cardell” där hemliga gäster bjuder på en spelning tillsammans med Jan Cardells musikaliska skulpturer. Red Spot får även besök av ljudkonstnärerna Ann Rosén och Sofia Härdig från Fylkingen. De kommer att framföra ”Sound Performance” respektive ”LIVE SENTENCES”, två genreöverskridande ljudperformance. På scenen ser vi även Katherine Nolan från det irländska galleriet MART Gallery, och Dorinel Marc håller en performanceworkshop där besökare är välkomna att delta. Dorinels workshop pågår fortlöpande den 21–24 april. Den experimentella plattformen Weld kommer också till Supermarket med en förhandsvisning av Weld Companys föreställning ”Phoenix” i koreografi av Rebecka Stillman som visas på Dansens Hus den 28 och 29 april. Vid sidan av det kommer en hel del annat att hända ute i själva utställningen. Till exempel ser vi performancekonstnärerna Joakim Stampe och Chuyia Chia från Göteborg framträda på olika platser i och utanför mässan. Performancegalleriet Galeria Racjez från Polen kommer att omvandla sitt utställningsbås till en interaktiv performanceutställning, och Grafik i Väst i samarbete med Grafiska Sällskapet presenterar verket ”Printmaking as Performance”. Den 24 april uppmärksammas Fashion Revolution Day över hela världen, som samma dag kommer att besöka Supermarket och visa ett performanceverk av den svenska designern Amandah Andersson. Fashion Revolution Day arbetar för hållbar utveckling inom modeindustrin. Ovan är endast ett litet urval av vad som finns att se på årets Red Spot. Programmet uppdateras kontinuerligt med nya performance och annat, på www.supermarketartfair.com
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen