Ett ordknappt, bottenlöst berättande - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Författare: Jenny Erpenbeck
Titel: Smäck
Förlag: Albert Bonniers, Panacheserien, 2003. 

Erpenbecks noveller springer ur vardag och mynnar ut i vardag, låt vara att det är en ytterst särskild, individuell sådan; det är en vardag med en ensamhet som alltid är närvarande och med stundom närmast aggressiva försök att bryta denna ensamhet. 


De läsare som påbörjat studiet av hennes författarskap med ”Historien om det gamla barnet” (Bonniers, 2001), känner igen sig i det karga, förvisso ordknappa, men bottenlösa berättandet; de gestaltade människorna är underfundiga och mentalt solitära, där tankar påbörjar en frigörelseprocess och resultatet därför, än så länge, endast kan anas. Ofta avslutas en novell vid dess själva klimax, där de relationsmässigt avgörande orden löper ut i en tystnad, en fortsatt vit sida. 

De korta prosastyckena tenderar allt eftersom att få karaktär och kontur av dröm; metaforer, allegorier et cetera bilder ger sig form av underligheter och sneda perspektiv. Den suggestiva känslan av närvarande omedvetenhet förringas dock tämligen effektivt av författarens vardagsrealistiska vokabulär; drömmens hänryckelse, vilken skiner genom som intention, tonas ned och däms upp, för att snabbt snoppas av, därför att orden i vissa fall fasthålls i en återhållsam banalitet. Det kan tyckas vara ett litterärt problem, men dess kontinuitet och trovisshet i boken, från pärm till pärm, tyder närmare på en genomgående stilistik.  

Novellernas stora samband utgörs av ögonblicket och den ständiga kampen att antingen vara i det eller lyckas undkomma det; en spegling av människan som aldrig blir tillfreds. Allt kan användas i detta syfte – hår som minne: ”Inte för ett ögonblick glömmer jag att mitt hår är en skatt där hela min livstid finns sparad”; minne som lycka: ”övergivenheten i alla dessa rum gör det också möjligt för henne att minnas något som är henne förtroget”; eller, för all del, minne som konfrontation: ”hon visste inte själv om det alltjämt var möjligt att stoppa det jordskred som hade rubbat hennes liv”.  

Erpenbecks noveller mynnar inte endast ut i vardag, de mynnar ävenledes ut i mänskliga bråddjup, mörka raviner och fuktiga klyftor, och släpper ofta läsaren först då – och precis då – en stickande svindel bränts fast.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.
Läs mer...

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
Läs mer...

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE
Läs mer...

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts