Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

En resa i enskilda ord

Dmitri PlaxDmitri Plax
Re citat iver
Ersatz

Det är en lekfullhet bland orden i Dmitri Plax nyutkomna diktsamling ”Re citat iver” det handlar mest om en uppstyckning av ord där troligen huvudtanken är en undersökning om hur långt man kan komma med att skapa andra ord genom att para ihop de olika delarna av orden och sedan placera ut dom och få in dom i meningar med enskilda korta handlingar.

Det är en verklig upplevelser att känna hur orden ibland kan förvandlas och få ett helt annat innehåll. Dmitri Plax är född 1970 i Minsk, Belarus, men är numera bosatt i Stockholm.

Dmitri Plax känns hemmastadd bland orden och är språkligt medveten det känns som en frihet i hans ordbehandling inget som upplevs svårt eller osäkert i hans texter där man kan uppleva hans teorier om språket.

Det verkar nästan som det inte finns några gränser för honom att kunna omvandla de ord som han räknar upp till andra ord och som får en helt annan betydelse ord som kan få ett värde med en ny association, men några nyskapade ord är det inte som Dmitri tar fram det är ord som finns i akademins ordlista.

Det blir ett stort och brett utbud av ord och dess betydelse, ett språkligt register. Punkten och kommatecknet har ingen betydelse hos Dmitri Plax de har helt utelämnats och det finns inga gränser mellan meningarna de flyter samman till ett men det är inget som stör läsningen eller irriterar handlingen det påkallar bara en större uppmärksamhet hos läsaren.

Det är prosadikterna som får största uppmärksamheten i Dmitris diktsamling det är prosadikter med korta handlingar som flätas samman med de andra, det mesta är koncentrerat till orden i sig. Även verser förekommer verser som är långa men med korta rader ofta med bara något enstaka ord som ibland upprepas det blir en uppräkning ett antal gånger som ibland kan bli för mycket som

till exempel:

Du är

Jag var

Vi blir

De

De

De

De

Oss

Vårt

svårt

Lyskraften i Dmitri Plax texter är stor och rytmiken kraftfull varierande mellan hårda och mjuka effekter, det påstås att lyrik är som musik och det stämmer här. För den mera ovane läsaren av lyrik kan det va svårt det krävs att man tar tid på sig för att få ut något av Dmitris Plax texter det är inget lättköpt som han bjuder på hos honom finns det inget frieri till läsaren. Det förekommer ibland ord som är utan någon gemensam handling med de övriga orden här är det rytmen som är det väsentliga som t.ex. i prosadikten ”Leende”:

Rörande överens rensande övre rör rörmokare finsmakare bråkmakare upprör saltpackare vidrör vid rör som är hett nätt helt enkelt nedstämd bestämd bets……………….

I Dimitri Plax lyrik upplever man ofta en resa i enskilda ord, ord som finns i en levande text där man kan uppleva rytmikens svallande landskap, man känner en säkerhet hos Dmitris Plax är han har makten och styr över orden och texten.

Rolf Zandén

 

Annons

Annons