Litteratur: Dmitri Plax; Re citat iver - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

En resa i enskilda ord

Dmitri PlaxDmitri Plax
Re citat iver
Ersatz

Det är en lekfullhet bland orden i Dmitri Plax nyutkomna diktsamling ”Re citat iver” det handlar mest om en uppstyckning av ord där troligen huvudtanken är en undersökning om hur långt man kan komma med att skapa andra ord genom att para ihop de olika delarna av orden och sedan placera ut dom och få in dom i meningar med enskilda korta handlingar.

Det är en verklig upplevelser att känna hur orden ibland kan förvandlas och få ett helt annat innehåll. Dmitri Plax är född 1970 i Minsk, Belarus, men är numera bosatt i Stockholm.

Dmitri Plax känns hemmastadd bland orden och är språkligt medveten det känns som en frihet i hans ordbehandling inget som upplevs svårt eller osäkert i hans texter där man kan uppleva hans teorier om språket.

Det verkar nästan som det inte finns några gränser för honom att kunna omvandla de ord som han räknar upp till andra ord och som får en helt annan betydelse ord som kan få ett värde med en ny association, men några nyskapade ord är det inte som Dmitri tar fram det är ord som finns i akademins ordlista.

Det blir ett stort och brett utbud av ord och dess betydelse, ett språkligt register. Punkten och kommatecknet har ingen betydelse hos Dmitri Plax de har helt utelämnats och det finns inga gränser mellan meningarna de flyter samman till ett men det är inget som stör läsningen eller irriterar handlingen det påkallar bara en större uppmärksamhet hos läsaren.

Det är prosadikterna som får största uppmärksamheten i Dmitris diktsamling det är prosadikter med korta handlingar som flätas samman med de andra, det mesta är koncentrerat till orden i sig. Även verser förekommer verser som är långa men med korta rader ofta med bara något enstaka ord som ibland upprepas det blir en uppräkning ett antal gånger som ibland kan bli för mycket som

till exempel:

Du är

Jag var

Vi blir

De

De

De

De

Oss

Vårt

svårt

Lyskraften i Dmitri Plax texter är stor och rytmiken kraftfull varierande mellan hårda och mjuka effekter, det påstås att lyrik är som musik och det stämmer här. För den mera ovane läsaren av lyrik kan det va svårt det krävs att man tar tid på sig för att få ut något av Dmitris Plax texter det är inget lättköpt som han bjuder på hos honom finns det inget frieri till läsaren. Det förekommer ibland ord som är utan någon gemensam handling med de övriga orden här är det rytmen som är det väsentliga som t.ex. i prosadikten ”Leende”:

Rörande överens rensande övre rör rörmokare finsmakare bråkmakare upprör saltpackare vidrör vid rör som är hett nätt helt enkelt nedstämd bestämd bets……………….

I Dimitri Plax lyrik upplever man ofta en resa i enskilda ord, ord som finns i en levande text där man kan uppleva rytmikens svallande landskap, man känner en säkerhet hos Dmitris Plax är han har makten och styr över orden och texten.

Rolf Zandén

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.
Läs mer...

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
Läs mer...

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE
Läs mer...

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts