Litteratur: Björn Forsberg; Omställningens tid - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Vi lever på lånad tid

Om tillväxtsamhällets konsekvenser Björn Forsberg
Omställningens tid
Karneval

 

Tidigare Umeåforskaren Björn Forsberg har tagit som sin uppgift att analysera tillväxtsamhällets konsekvenser ur ett flertal avgörande perspektiv, och det han har att visa upp innebär en minst sagt skrämmande läsning, med utgångspunkt i den livsföring vi har idag. För en generation som vant sig vid att förflytta sig i luftrummet till olika semesterparadis, som tar bilen till jobbet och transporterar varor kors och tvärs hela världen, framträder ett scenario som inom en inte alltför avlägsen framtid kan vara ett minne blott.

De resurser vi utnyttjar är i högsta grad ändliga, och av den anledningen är ett samhälle som bygger på ständigt ökad konsumtion en återvändsgränd, som vi för länge sedan borde ha styrt oss ifrån. Ändå håller vi fast i dessa föreställningar, utifrån ett system av globala, ekonomiska beroenden, vars hasardliknande spel, förr eller senare kommer att få hela kapitalmarknaden att rämna. Tydliga tecken på detta ser vi redan nu, i och med den amerikanska bostadsbubblan och de många EU-ländernas bankrutta ekonomi .

I exempel efter exempel underbyggs resonemanget på ett sätt som gör att man som läsare inser det självklara i att det inte går att fortsätta som vi har gjort hittills. Ska vi föra en tillväxtpolitik, blir det helt enkelt omöjligt för oss att minska på utsläppen av växthusgaser. I det sammanhanget avfärdas myten om att det går att ersätta olja och kärnkraft med förnyelsebar energi, och i och med det kunna fortsätta på samma sätt som tidigare. Det är också en omöjlighet. Vad som kommer att krävas är ett lågenergisamhälle, där livsföringen och produktionen har lokal anknytning, och där städerna – i den mån de över huvudtaget kommer att finnas kvar – upplåter mark åt egenodlad mat, oberoende av fossila gödselmedel.

Förebilderna till ett lågenergisamhälle är många, alltifrån Havanna och Detroit till Samsö och Åredalen, platser där författaren har rest runt och dokumenterat de överlevnadsstrategier som praktiseras på dessa platser. Han anser att det är utifrån sådana exempel – och i ett underifrånperspektiv – som förändringen måste komma.

Den akuta bristen på sötvatten i stora delar av världen, den begränsade tillgången av fosfor till konstgödning, utarmade jordar, ytterst begränsade resurser av vissa mineraler till elektronik (inte minst till mobiler), IT-teknikens falska frälsningslära, detta och mycket annat avhandlas med ett initierat patos, som saknas i bland annat universitetsvärlden, bunden som den är av att forskningsbidragen ska leda till lönsamhet efter den gamla modellen.

Någonstans vet vi alla att vi lever på lånad tid, det är bara så svårt att erkänna det. Björn Forsbergs bok ger oss härvidlag en rejäl tankeställare; kanske är det en av årets viktigaste texter som finns samlade inom dess ramar.

Lars-Göran Söderberg

 

 

 

Annons

Annons

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.
Läs mer...

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
Läs mer...

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE
Läs mer...

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts