Litteratur: Bernt-Olov Andersson; Kanal - Tidningen Kulturen

Warning: file(links/tidningenkulturen.se.txt) [function.file]: failed to open stream: in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 12

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 19




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Brinnande aktuell 

Bernt-Olov AnderssonBernt-Olov Andersson
Kanal
Reptil Förlag

I Eyvind Johnsons klassiska statarroman Nu var det 1914, så finns det en stark scen när den norrländske sonen Olof är i föräldrahemmet. Man pratar inte om sina känslor. Men hans mamma stryker en hand över bordsduken eller plockar med några smulor och lägger en försiktig hand på hans axel och de små känslosamma gesterna säger allt om hennes saknad och sorg efter sonen som var tvungen att ge sig iväg för att arbeta i tidig ålder. Jag tänker ofta på den scenen, hur så få ord och små subtila gester kan räcka för att beskriva ett helt fenomen. En hel samhällsklass.

Den scenen kommer jag att tänka på medan jag läser Bernt-Olov Anderssons roman Kanal. Den är också en arbetarroman – den utspelas i mitten av 1800-talet i området omkring Sandviken. I blickfånget står Leon, pojken som plötsligt fördrivs från sitt hem av föräldrarna. Han är vuxen och det är dags att klara sig själv. Pehr Fredrik har också en stor roll i romanen. Han drömmer om att flytta till Amerika och gräva guld, han menar att man kan bli stormrik där. Han beskyddar på något underligt sätt Leon. Romanen är välskriven och handlingen gripande.

Det finns en stark scen då Leon sitter på ett tåg och får syn på ett välbekant ansikte – sin fars. Han blir oerhört glad att möta fadern igen, men fadern möter honom med kyla. Sonen är vuxen och bor i en annan del av landet. Leon börjar gråta och säger att han längtar hem, men fadern förblir kall. Det är en scen jag förmodligen kommer att återvända till i tankarna, precis som den i Nu var det 1914.

Stundtals blir beskrivningarna av det tunga och kroppsliga arbetet väl ingående, samtidigt är det väl själva definitionen av en statarroman. Man sågar, bär tunga stockar och hela livet kretsar kring arbetet. Läsningen kan uppfattas som enahanda för en modern läsare, samtidigt som detta väl är en del av definitionen av den här typen av roman.

Kvinnorna har också en framträdande roll i Kanal. De som blir gravida utanför äktenskapet äter tändstickor i hopp om att svavlet ska ta död på deras allt överskuggande bekymmer. Romanfigurer som Dal-Brita, starka och rediga kvinnor med skinn på näsan men som drömmer om äktenskap och trygghet, passerar revy.

Annons:

Det är lätt att dra paralleller till det nya Sverige som håller på att växa fram i vår samtid – det där klassklyftorna blir allt större. Där somliga har massor och andra inget alls. Alltså känns Kanal som en ytterst angelägen roman, även om den utspelas i en avlägsen tid. Eller kanske just därför. Genom att utspelas i en tid som tycks främmande för en modern läsare, så blir det lätt att få syn på likheter.

Jessica Johansson

Annons

Annons

Litteratur. Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska. Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.
Läs mer...

Litteratur. Det Rumänska kulturinstitutet stödjer ett projektprogram som kretsar runt Paul Celan, en av efterkrigstidens mest inflytelserika poeter. Paul Celan föddes 1920 i Czernowitz i dåvarande rumänska Bukovina och dog 1970 i Paris. I augusti 2016 blir det premiär för ett samarbetsprojekt mellan sex bildkonstnärer med hemvist på Österlen i Skåne och ny-musikensemblen från Berlin, TriokubiK. I centrum står den intensiva poetiska visionen av Paul Celan, tysk-judisk diktare bördig från Rumänien och med sina mest aktiva och ryktbara år i den självvalda exilen i Paris. Genom en väv av bildkonst, musik, sång och uppläsning hoppas de medverkande kunna skicka ekon över genregränserna med de bildrikt och klangfullt laddade orden som gravitationspunkt. Bildkonstnärerna Irene Trotzig (projektets curator), Helena Bergenrud, Jan-Bertil Andersson, Malin Schønbeck, Gunilla Widholm och Håkan Blomkvist presenterar var och en nya bildkonstverk inspirerade av Celan-dikter - bland annat i form av en gemensam artists' book. TriokubiK (Verena Rein, sopran; Marika Gejrot, cello; Stefan Paul, piano) kommer att framföra ett antal nyskrivna verk till Paul Celans ord, musik som i ett flertal fall får sina premiäruppföranden. Mellan musiknumren görs diktuppläsningar av skådespelaren Clas Göran Söllgård.

Läs mer...

Konst. Ur Drömmarnas värld Gudrun Edel på galleri Carlslund.
30 juli-7 augusti kl. 11-16
Vernissage lördagen den 30 juli kl. 11-16 på Galleri Carlslunds Gård, Steninge Kyrkby
0708 743270 www.carlslundgard.se

Läs mer...

Musik. Basisten Mai Agan tilldelas Alice Babs Jazzstipendium 2016 på 50 000 kronor. Stipendiet, som delas ut för trettonde gången, överlämnas vid en konsert på Skansen måndag den 11 juli.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen