Litteratur: Catherine Merridale, Ivans krig: liv och död i Röda armén 1939-1945 - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Vardagen i den Röda armén

altCatherine Merridale
Ivans krig: liv och död i Röda armén 1939-1945
Översättare: Kjell Waltman
Historiska Media

Med tanke på allt vi har hört och sett om landstigningen vid Normandie, bombningarna av London och evakueringen vid Dunkerque är det kanske få som känner till att betydligt större och viktigare händelser ägde rum på östfronten. Statistiken talar egentligen för sig själv: Vid slutet av andra världskriget hade 8.6 miljoner sovjetiska soldater, nästan en tredjedel av alla som tjänstgjorde i Röda armén, dött. Sammanlagt dog omkring 27 miljoner sovjetmedborgare, och de sovjetiska förlusterna var i genomsnitt tre gånger så stora som fiendens. Samtidigt uppgick britternas och amerikanernas sammanlagda förluster till lite mer än en halv miljon.

Meningen är förstås inte att trivialisera något lands krigsansträngningar, utan att belysa tidigare okända delar av nittonhundratalets största konflikt. Inom Ryssland håller de flesta fortfarande fast vid illusionen av den sovjetiske soldaten som en osjälvisk hjälte som stred för sitt land av ren kärlek, och utomlands tycks man inte kunna välja mellan bilden av den indoktrinerade fanatikern, eller den utfattige bonden, som var tvungen att kämpa för att inte skjutas av säkerhetspolisen.

 

Den brittiska historikern Cathrine Merridale, som bland annat har forskat om kommunistpartiets tidiga historia och bott i Moskva, avmytologiserar kriget och tar upp obekväma sanningar som varken dåtidens sovjetmyndigheter eller det nutida ryska styret vill veta av.

 

Hon berättar om de katastrofala första åren och den senare, segerrika tiden, och presenterar olika förklaringar till att Sovjet lyckades vara så enormt inkompetenta i början och ändå vinna kriget i slutändan. Hon lyckas på bara runt 500 sidor få med mycket, och varken åren strax efter den ryska revolutionen eller tiden efter krigsslutet lämnas oberörda.

Boken skulle antagligen inte ha blivit någon framgång i Ryssland, eftersom stora delar av den går ut på att dekonstruera sovjetiska propagandamyter, som även den nuvarande ryska regeringen håller fast vid. Till exempel var partisanerna, som i princip alltid framställs som hjältar, i själva verket ofta män och kvinnor som kände sig svikna av sin retirerande armé och regering, och fortsatte strida mer av rädsla för tyskarna än av kärlek till ryssarna. I många fall betedde de sig mer som banditer och informatörer än frihetskämpar, och hatades ofta av lokalbefolkningen de plundrade ifrån och spionerade på.

Hon nämner också att massvis med icke-ryska sovjetmedborgare initialt stödde tyskarna, som de trodde skulle befria dem från bolsjevikernas tvångskollektiviseringar. Röda armén var inte den mångkulturella smältdegel den framställdes som i propagandan, utan bestod av folkslag som ofta hade legat i konflikt och var djupt misstänksamma mot varandra. Ryssarna såg ukrainarna som potentiella förrädare, ukrainarna förstod sig inte på de centralasiatiska muslimerna och så vidare.

Det är läsning som kanske inte chockerar, men åtminstone får en att höja på ögonbrynen ibland. Invändningen jag som läsare har är att författaren ibland gör väldig snabba vändningar mellan att sympatisera med och fördöma det sovjetiska systemet. På sidan 266 skriver hon först att den hemliga polisens underrättelsetjänst, SMERSj, som satte skräck i både de egna soldaterna och civilbefolkningen, var "ett nödvändigt ont". Sedan, på samma sida, citerar hon en soldat som säger att "Fruktan för SMERSj fördärvade den storslagna föreställningen om ett folk som stred mot inkräktarna". Inte för att undertecknad vill att författaren ska göra ett tydligt ideologiskt ställningstagande, tvärtom, utan för att det ger ett lite märkligt, varken objektivt eller ömmande intryck.

Att djupare analyser av historia och ideologi saknas - till exempel nämns folkmordsförespråkaren Ilja Ehrenburg bara i förbigående - kan kanske irritera de som redan har mycket förkunskaper och vill veta mer, men detta är snarare en introduktion till än djupdykning i ämnet.

Istället för att bara vara en redogörelse för ett historiskt förlopp är boken ett sätt att komma närmare vardagen hos de anonyma män och kvinnor som tjänstgjorde i Röda armén. Ivans krig är inte lika känd som Simon Sebag Montefiores eller Antony Beevors verk, men den är ändå läsvärd för alla med intresse för 1900-talshistoria.

Nicholas Padellaro

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts