Litteratur: Julian Fellowes - Belgravia - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Belgravia - Storslaget episkt drama av Julian Fellowes

Julian Fellowes

Belgravia

Översättning: Pia Printz

Printz Publishing

 

Många berättelser marknadsförs med löftet att "detta är det nya Downton Abbey" eller "denna roman kan bota Downton Abbey abstinens" - men hitintills har ingenting kommit ens i närheten av att uppfylla det löftet.




Julian Fellowes kan det där med historia, alla detaljer är så levande och korrekt skildrade, det känns som om man är på plats bland de här människorna, man känner hur "modernt" allt är, man känner framåtandan, optimismen ... Vad spännande det är med de nya uppfinningarna, som järnvägen och det lilla frimärket! Aldrig förr har det gått så snabbt att resa och så snabbt att korrespondera! Ja, vi känner igen en del av den entusiasmen även idag. Fast nu för tiden gäller det snabbare flygplan och nya sätt att kommunicera via Internet.

 

Inte förrän nu. Belgravia är en sällsynt medryckande och rafflande roman! Belgravia är liksom den Emmy-belönade Downton Abbey och den Oscarsbelönade Gosford Park (bästa originalmanus!) skriven av skådespelaren och författaren Julian Fellowes. Och han är verkligen en "fellow" som vet hur en slipsten ska dras!

Moderniserad Dickens

Det här är som en upphottad och moderniserad version av en Charles Dickens berättelse. Dickens skrev bland annat Oliver Twist, som släpptes som framgångsrik tidningsföljetong, liksom så många andra framgångsrika romaner. I Belgravia finns också massor av hemligheter, intrigmakande och roliga birollsinnehavare - både "goda" och "onda"!

Julian Fellowes Belgravia släpptes först som en app - man kunde prenumerera på avsnitten och tillhörande extramaterial och varje kapitel slutar med en cliffhanger. Precis som en modern viktoriansk följetong! Givetvis är romanen som gjord för att bli film, eller ännu hellre TV-serie, där varje kapitel, varje avsnitt, är packat med hemligheter och lögner och varje avsnitt slutar precis när man absolut inte vill att det ska ta slut.

Men. Handlingen i Belgravia är ju mycket mer up-to-date och i sync med vår tid än en Charles Dickens roman - och Belgravia är även mer up-to-date med sin viktorianska samtid! För fallna kvinnor i Charles Dickens värld fanns det bara en utväg: begå självmord. Charles Dickens egen älskarinna brydde sig inte om "rådet" i hans romaner och hon gifte sig lyckligt med en tio år yngre man, efter att hon gjort slut med Dickens. Men sådana lyckliga slut fanns inte för kvinnor i Dickens "moraliska historier".

Tur i kärlek - ett intrikat spel!

En av de bästa karaktärerna i romanen Belgravia är Susan Trenchard, som är trött på sin tråkige make och hon bestämmer sig för att ha en affär. Vad som än händer har Susan full koll, både på mannen och älskaren, och när saker inte går som hon vill spelar hon snabbt ut de kort hon har på hand, även om de inte är de bästa.

Hon är inte intresserad av Charles Dickens moralen "fallen kvinna begår självmord". Hon är en tuff dam med skinn på näsan, redo att skapa sitt eget öde, och på så sätt påminner hon mer om Becky Sharp i Vanity Fair. Livet är inte rättvist - men man får göra det bästa av sin situation och göra allt för att överleva.

Kvinnorna i Belgravia är överlag intelligenta och företagsamma, och de har bättre och mer slagfärdiga repliker än männen.

Liksom i Downton Abbey så är Belgravia inte en historia med en huvudperson, här finns många intressanta karaktärer och om någon har huvudrollen så är det hela området. Belgravia är än idag ett av världens finaste, rikaste och mest fashionabla områden. Här ligger massor av ambassader. Flera kända modehus har sina flaggskeppsbutiker i Belgravia. Och så finns ju de överdådiga bostäderna, som är som specialdesignade för att ha pampiga fester.

Belgravia - en blandad värld

Skillnaden mot Downton Abbey är att Downton Abbey är ett gammalt hus, som gått i arv i generationer, området Belgravia är fullt av splitternya hus. Ja, på den tiden var de splitternya, de började byggas på 1820-talet. Det innebär att entrébiljetten för att komma in i Belgravias eftertraktade cirkel inte är en ärvd position, man kan köpa sig in.

Två familjer står i centrum, Bellasis och Trenchard. Familjen Bellasis är en del av den mest anrika aristokratin. Deras förfäder var med om korstågen. Alla korstågen.

Familjen Trenchards förfäder var knegare av lägsta rang och generation efter generation har de arbetat sig upp, bit för bit. James Trenchard är nu en av Londons förmögnaste män. Hans fru Anne Trenchard började sin karriär som skollärare. Nu bor de i samma område som grevar och grevinnor, hertigar och hertiginnor. Belgravia är en mobil värld där folk kan ta sig uppåt och framåt med rätt ambitioner.

Lady Maria Gray står i valet och kvalet mellan en vanlig kille som sysslar med handel (bomullsimport) och en man som ska ärva en titel. Hon föredrar den förre, som är smart och driftig. Hon vill ha ett liv med resor och äventyr.

Framåtanda, nya uppfinningar och optimism

Julian Fellowes kan det där med historia, alla detaljer är så levande och korrekt skildrade, det känns som om man är på plats bland de här människorna, man känner hur "modernt" allt är, man känner framåtandan, optimismen ... Vad spännande det är med de nya uppfinningarna, som järnvägen och det lilla frimärket! Aldrig förr har det gått så snabbt att resa och så snabbt att korrespondera! Ja, vi känner igen en del av den entusiasmen även idag. Fast nu för tiden gäller det snabbare flygplan och nya sätt att kommunicera via Internet.

Men hela äventyret i romanen börjar egentligen långt innan Belgravia byggs, kvällen innan slaget vid Waterloo, år 1815. Vi befinner oss på hertiginnan av Richmonds numera legendariska bal, där två familjers liv sammanflätas och förändras för alltid.

De personer som man tror kommer att bli romanens huvudpersoner dör i slutet av kapitel ett, respektive mellan kapitel ett och kapitel två - off stage så att säga, precis som i en gammal grekisk tragedi. Det där är en stor läsarchock, men snart får man nya huvudpersoner att följa.

Relationer, ambitioner, romanser och affärsallianser blomstrar ... Liksom intrigerna i de vackra salongerna.

Julian Fellowes besitter en sällsynt fängslande berättarförmåga!

Historien har flera oväntade vändningar och man ska aldrig underskatta de små birollernas betydelse!

 

 

Belinda Graham

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen