Litteratur: Anders Bodin - Helgo Zettervalls arkitektur Volym I - IV - Tidningen Kulturen




Helgo Zettervall

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

1.243 sidor om arkitekten Helgo Zettervall!

Anders Bodin

Helgo Zettervalls arkitektur Volym I - IV

Carlssons bokförlag

 

Helgo Zettervall (1831 – 1907) var verksam som arkitekt i cirka fyrtio år, 20 år i Lund och 20 i Stockholm, i en tid när det byggdes väldigt mycket i landet. Han var oerhört produktiv och hans arbeten omfattar både kyrkor, offentliga byggnader och bostäder, både stora och små projekt. Hans restaureringar av Lunds och Uppsalas domkyrkor är både berömda och beryktade. Han hör till de arkitekter som lämnat tydliga avtryck efter sig.

 




1849 brann halva Lidköping upp. På den tiden brann ofta en stad om året, och Zettervall blev indragen i en intensiv nybyggnadsverksamhet. På en gårdsvind hade han dessförinnan hittat några handböcker i byggnadslära som han intresserat sig för, och det visade sig att han snabbt kunde göra en del ritningar som behövdes, och han hade dessutom god fallenhet som byggledare. Helgo Zettervall visade sig vara en praktiker och pragmatiker och öppen för nya lösningar. 1853, efter fyra års intensivt uppbyggnadsarbete, skaffade han sig ett introduktionsbrev och for med gott självförtroende till Stockholm för att studera arkitektur vid Konsthögskolan.
Helgo Zettervall

Helgo Zettervall

Helgo Zettervalls arbeten kom att kritiseras kraftigt av efterkommande, Verner von Heidenstam gick hårt åt honom, liksom de flesta yngre arkitekter. Kritiken gällde i huvudsak stilfrågor och vilken typ av förändringar man fick göra i en byggnad, ja i första hand märkesbyggnader som kyrkor, slott och dylikt. Skall årsringarna i en gammal byggnad lätt kunna avläsas, hur mycket får man anpassa och modernisera funktion och teknik? Särskilt hans kyrkorestaureringar, eller ombyggnader som man hellre bör kalla dem, var under debatt. I den rätt hårdhänta hanteringen av Uppsala domkyrka använde Zettervall sig till exempel av den nymodiga och praktiska betongen och maskinslaget tegel, vilket inte sågs med blida ögon. Den nygotiska stil som han ofta klädde kyrkorna i hörde inte samman med det ”nationella och fosterländska” sade man vid förra sekelskiftet. Så hade kyrkan inte sett ut förut, men finns det någon form som uttrycker just ”kyrka”? Zettervall ville anpassa byggnaderna till moderna krav.

På 1960-talet började en omvärdering och ett återupprättande av hans arbeten. Denna doktorsavhandling är ju också en del i det.

Detta praktverk, omfattar alla Zettervalls projekt och består av 1 243 (!) sidor. Det heter ”Helgo Zettervalls arkitektur” och titeln pekar ut inriktningen. Anders Bodin behandlar Zettervalls person, liv och leverne ganska översiktligt. Den efterföljande och högljudda debatten om hans gärning finns inte heller med. Det är en arkitekturmonografi, uppdelad i fyra band. Den börjar med författarens Utgångspunkter och en sammanfattande beskrivning av tiden med en kort historik, och fortsätter sedan med hans byggnader, uppdelade i först Kyrkor, sedan Offentligt och sist Bostäder. Arbetet överskrider i omfattning med råge en normal avhandling. Ambitionen och passionen för ämnet är uppenbarligen mycket större än kravet att bli godkänd. Texten välskriven och flyter fint, vilket inte alltid är så vanligt hos doktorsavhandlingar, dessutom intresseväckande och lätt att läsa.

Det speciella med detta arbete är att Anders Bodin behandlar byggnaderna var för sig som de projekt de var då. Diskussionen omfattar den period i byggnadernas liv från när Zettervall får uppdraget, tomtval sker, program skrivs, budget görs upp, byggnaderna placeras, skisser och byggritningar färdigställs och byggandet påbörjas. Ända fram till dess att byggnaden står där och överlämnas till beställaren. Det är således själva byggnadsverken och deras tillkomst som behandlas och de val som Zettervall gör i sitt arbete. Jämförelser med andra samtida verk sker inte här. Målet är att beskriva och analysera just Helgo Zettervalls arkitektur, och att inte försöka låta sig färgas av de kontroverser den då och då väckte eller att analysera debatten om dem.

Varje projekt kan läsas för sig, man kan hoppa och bläddra fram och tillbaka mellan dem, som man får lust. Det för med sig en del upprepningar men förenklar för läsaren. Detta är inte bok man normalt läser från pärm till pärm i ett sammanhang. Det valda upplägget är nog en förutsättning för ett sådant här bokverk: att läsaren fritt kan tillgodogöra sig valda delar hen lockas av eller vill fördjupa sig i.

Zettervalls väg till arkitektyrket och att vartefter bli utnämnd till Överintendent, chef för statens ämbetsverk för hela rikets byggenskap, var inte direkt förutsebar. Han föddes i Lidköping där fadern var karduansmakare (garvare av finare skinn) och tanken var närmast att sonen skulle bli något med handel, men hans entusiasm för detta var låg. Lidköping ligger vid Vänern och var utskeppningshamn för spannmål mot Göteborg och England.

1849 brann halva Lidköping upp. På den tiden brann ofta en stad om året, och Zettervall blev indragen i en intensiv nybyggnadsverksamhet. På en gårdsvind hade han dessförinnan hittat några handböcker i byggnadslära som han intresserat sig för, och det visade sig att han snabbt kunde göra en del ritningar som behövdes, och han hade dessutom god fallenhet som byggledare. Helgo Zettervall visade sig vara en praktiker och pragmatiker och öppen för nya lösningar. 1853, efter fyra års intensivt uppbyggnadsarbete, skaffade han sig ett introduktionsbrev och for med gott självförtroende till Stockholm för att studera arkitektur vid Konsthögskolan.

Av hans 281 projekt har 160 stycken blivit uppförda, många är rejält ombyggda, ett tjugotal är rivna, men bland mycket annat står Lunds universitets huvudbyggnad, Malmö rådhus, Norra Latin i Stockholm och tornet på Klara kyrka kvar att beskåda. Bolinderska huset, den läckra bröllopstårtan mellan Grand Hotel och Nationalmuseum i Stockholm är också av hans hand.

 

 

 

Leif Carlsson

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen