Litteratur:Rashid Benzine - Varför såg jag ingenting komma, Nour? - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

” Hur kan jag leva med denna inre splittring?  ”

Rashid Benzine

Varför såg jag ingenting komma, Nour?

Översättare: Ingvar Rydberg

Alhambra Förlag

 

I hemlandet Frankrike är Rashid Benzine känd som lärare och tongivande forskare inom islamologi. Genom Alhambra Förlag introduceras han nu för en svensk publik som skönlitterär författare med den korta brevromanen Varför såg jag ingenting komma, Nour?




Benzine visar ofta i romanen prov på en ofta enastående formuleringsförmåga när det gäller att rent symboliskt uttrycka de känslor som både fadern och dottern ger uttryck för i sin brevdialog med varandra. Dock brister det genomgående psykologiskt på så viss att både fadern och dottern uttrycker sig på samma kärnfulla sätt, nästan som om de vore en och samma person.

 

Handlingen i romanen är enkel. Den mycket unga Nour har lämnat sin familj i hemlandet Frankrike och rest ned till Falluja för att möta upp och gifta sig med en man vid namn Akram som hon lärt känna via internet. Med Akram får Nour sedermera en dotter. Nour har dock inte bara rest för kärleks skull, hon har också rest till Falluja för att frivilligt förenas och kämpa med den Islamska staten där Akram är verksam som regionansvarig.

Romanens handling och intrig berättas romanen igenom genom en brevväxling mellan Nour och hennes far. Fadern, själv en troende muslim som uppfostrat sin dotter i en liberal och tolerant anda, står handfallen och maktlös inför sin dotters resa ned till Falluja och hennes beslut att i Guds namn med dödligt våld kämpa för Islamska staten.

I förordet till romanen skriver Benzine: ”Att skriva är ofta det bästa sättet att vinna förståelse, skapa en dialog och vidga gränserna för en verklighet som påtvingar oss regler. Det har jag blivit klar över under författandet av denna text”. Vidare i förordet skriver Benzine mer ingående om vad för slags förståelse han velat nå: ”Varför beger sig unga män och kvinnor, som fötts i mitt land, som har sina rötter i min kultur och delar ett engagemang som till stor del sammanfaller med mitt, iväg till ett land som befinner sig i krig för att döda människor i Guds namn, en Gud som också är min.”Lyckas då Benzine genom sin roman att förmedla sin förståelse till läsaren?

Benzine visar ofta i romanen prov på en ofta enastående formuleringsförmåga när det gäller att rent symboliskt uttrycka de känslor som både fadern och dottern ger uttryck för i sin brevdialog med varandra. Dock brister det genomgående psykologiskt på så viss att både fadern och dottern uttrycker sig på samma kärnfulla sätt, nästan som om de vore en och samma person.

Visst, huvudkaraktärernas värderingar går vitt isär, han en förtvivlad far med humant jordade värderingar och hon en extremist som okuvligt valt att ge sig själv till Islamska staten, men de har så att säga ingen varsin egen personlig stämma. Fadern och dottern framställs i det närmaste som två opersonligheter som symboliskt på vardera sida av en tragisk familjekonflikt, och utan egna psykologiska nyanser, skriver och talar till varandra.

Bristen på psykologisk skärpa behöver dock inte vara en brist berättarmässigt om det vore så att författaren inte förutsatt sig att skriva med psykologisk skärpa. Vid läsningen får man känslan av att Benzine dock just velat få till en psykologisk skärpa och detta blir därför en något överskuggande brist i romanen.

Detta kan låta som att romanen inte är någon gripande läsning, men det är det ofta om än inte psykologiskt. Många rader i romanen kan man läsa som ren och ofta ohyggligt drabbande poesi. Här ett mycket starkt exempel på det: ”Lilla pappa, du oroade dig i ditt senaste brev för den varelse som låg på lur i mig. Nå, den har lämnat mig. Den skrek och jag tog den i mina armar. Det är en flicka, pappa! Hon heter Jihad, ja just det.”

Att medmänskligt närma sig med förhoppningen att förstå något, oavsett hur obegripligt detta något än kan tyckas vara, är en av skönlitteraturens allra viktigaste uppgifter. Benzine ger genom sin roman inga strikt intellektuella eller politiska uttömmande svar, och med all säkerhet var detta heller inte målet, utan de starka orden lever istället kvar på andra mer mellanmänskliga sätt. Orden står där redo att få möjlighet att tala till vår eftertänksamhet även inför de mest ohyggliga av faktum.

 

 

Tommy Gunnarsson

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen