Litteratur: Redaktörer: Anders Johansson och Maria Jönsson - Du ska inte tro att du är något. Om jantelagens aktualitet - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Underbar bok med flera olika nyanser

Redaktörer: Anders Johansson och Maria Jönsson

Du ska inte tro att du är något. Om jantelagens aktualitet

H:ström

 

I H:ströms serie Akademi har nu utgivits en antologi på temat ”Jantelagen”. Formulerad av författaren Aksel Sandemose i det skönlitterära verket En flyktning krysser sitt spor år 1933, har jantelagen som begrepp letat sig in i det svenska språket och blivit en referenspunkt de flesta känner till.




Texterna ger flera olika nyanser till vår relation till den mentalitet vi förknippar med jantelagen och belyser de paradoxer som uppstår när man relaterar till och uttolkar jantelagen som en obetvinglig beståndsdel i den svenska kulturen. Även om jantelagens budord är svåra att tolka som någonting positivt, lär dessa texter oss att det finns någonting i jantelagen som är värt att ta fasta på och att det finns tolkningar av jantelagen som inte nödvändigtvis framhåller aggressiv individualism som bästa botemedel – kanske behövs inget botemedel alls?

 

Ordets negativa anstrykning är förstår inte svår att ta miste på och en sak som konstateras i flera av bokens texter är att jantelagen anses vara djupt rotad i den svenska, eller i hela den skandinaviska, folksjälen. Jantelagen har blivit en symbol för det kollektiva samhällets genomträngande avundsjuka och missunnsamhet och skepsisen mot de som sticker upp eller ”lyckas”. Flera av artiklarna i den här boken tar självhjälpsböcker som exempel på hur samtiden förhåller sig till begreppet jantelagen och där ser man tydligt hur jantelagen också beskylls för att minska självförtroendet hos människor och hur jantelagen beskrivs som ett reellt hot mot den individualism som självhjälpsböckerna ofta förespråkar.

Författarna till de olika texterna applicerar lite olika teoretiska perspektiv på temat, men flera av dem kommer fram till liknande slutsatser. En intressant iakttagelse som bland andra Linda Berg gör är att de självhjälpsböcker som vänder sig mot Jantelagen inte fokuserar på att vända sig mot det samhälle som är exkluderande och nedtryckande, så mycket som man fokuserar på att hylla den individ som når framgång, som lyckas med sin karriär och som höjer sig ovanför mängden. Men att tro att varje människas individuella kamp att nå framgång och berömmelse i sig skulle vara botemedlet för ett exkluderande samhälle är ju en slutsats som faller på sin egen orimlighet. Snarare är det rimligt att ett samhälle där var man är sin egen lyckas smed ett samhälle där de flesta kommer att misslyckas med att höja sig ur mängden och där deras misslyckande är själva förutsättningen för andras framgång. Eller som Anders S. Johansson uttrycker det: ”Jantelagen är inte individualismens motsats; Jantelagen är själva inbegreppet av det liberala frihetsidealet”. Johansson menar att ”jante” är ett annat ord för fattigdomen som fenomen och hatet mot jante är ett hat mot de fattiga och det hot som de utgör mot de som inte är lika fattiga.

Linda Berg ifrågasätter också andra påståenden, såsom att Jantelagens utbreddhet skulle vara orsaken till att så många lider av psykisk ohälsa i Sverige, men där USA, som ofta framhålls som ett land som inte tyngs ned av någon Jantelag, är ett land där befolkningen är storkonsumenter av antidepressiva läkemedel.

Texterna ger flera olika nyanser till vår relation till den mentalitet vi förknippar med jantelagen och belyser de paradoxer som uppstår när man relaterar till och uttolkar jantelagen som en obetvinglig beståndsdel i den svenska kulturen. Även om jantelagens budord är svåra att tolka som någonting positivt, lär dessa texter oss att det finns någonting i jantelagen som är värt att ta fasta på och att det finns tolkningar av jantelagen som inte nödvändigtvis framhåller aggressiv individualism som bästa botemedel – kanske behövs inget botemedel alls?

En av de mest spännande texterna, förutom de ovan nämnda, är den sista, där Maria Jönsson skriver om barnlitteratur i förhållande till Jantelagen. Hon börjar med att förklara hur den förhärskande idén inom barnlitteraturen de senare åren är att alltid fokusera på att höja upp barnet och barnens perspektiv gentemot de vuxna, som en reaktion på den uppfostrande och dogmatiska litteratur som tidigare skrev för barn. Pippi Långstrump är förstås ett lysande exempel på ett barn som sätter sig upp mot vuxenvärlden och som orädd tar sig an de mest omöjliga uppgifter. Pippi är stark, upprorisk och oerhört självtillräcklig. Men finns något utrymme för litteratur som intar ett mer ödmjukt förhållningssätt till världen, som kanske tillåter svaghet och ofullkomlighet utan att skapa en utvecklingsroman av berättelsen? Maria Jönsson lyfter fram flera exempel på böcker som går utanför normen och beskriver en verklighet där jaget kanske bara en liten del av någonting större. Det är inte nödvändigtvis så att barnet är underordnat, utan snarare är barnet en del av en större gemenskap och en värld där det finns plats för mer en individens självförverkligande. Här tangerar Jönssons text den ekokritiska teoribildningen, som liksom i hennes slutkläm på texten fokuserar på människans förmåga att leva i samklang med sin omgivning – kanske också något vi vill lära våra barn?

Sammantaget är det en väl komponerad bok på ett aktuellt tema och med många olika infallsvinklar som inspirerar till att börja fundera över viktiga sociala frågor.

 

 

Sofie Niemi

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen