Litteratur: Friederike Mayröcker - vill ej mer gå i vall - Tidningen Kulturen




Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Kontextuellt växande i rytmiska tankerörelser

Friederike Mayröcker

vill ej mer gå i vall

Översättning och efterord Ulla Ekblad-Forsgren

ellerströms

 

Energiskt krävande ordexplosioner presenterar en medvetandeprocess av minnens tankar kring tidens gång i ett kontextuellt växande som flyttar positioner, bitvis i rytmiska tankerörelser.
Den rigida analysen är identifierad fiende då sakletande och hänsyftningspropåer i apostroferingsärenden hackar upplevelsen i ett destruktivt temposönderkörande. Som att analysera färgerna i en målning i ett isärtagande av dess samverkan till just 'bilden'. Istället härskar plats för ett bländande 'läs' av intag




Sju hörspel ingår i denna samling vill ej mer gå i vall av den 92-åriga Friederike Mayröcke som med ordrik beslutsamhet tar oss igenom en livets stream of consciousness av det så tagande och gripande slaget.
Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Här kokas textbrygd upp till gripande konst där ingredienserna kryddas med inslag av minnens närvaro i you-name-it-angivanden. Ett infattat subjekt som kan namnges som 'hon själv' eller helt enkelt 'jag', är det som agerar i ärendet, där den inledande sorgen i Rekviem för Ernst Jandl ger anslaget och återger Friederike Mayröckes reaktioner och stämningslägen när vännen, kollegan och livskamraten Ernst Jandl lämnar jordelivet.

Titeln vill ej mer gå i vall kan hänföras till den lösgörande för att inte säga söndertrasande inverkan sorgen har på hennes diktjag vilken förskjuter positionen från den vedertagna, till att allt blir fritaget från uppbunden tankfullhet.

Energiskt krävande ordexplosioner presenterar en medvetandeprocess av minnens tankar kring tidens gång i ett kontextuellt växande som flyttar positioner, bitvis i rytmiska tankerörelser.

Som i innanmätet av den inledande texten Rekviem för Ernst Jandl:

”...En sådan liten tand kanske med hans lilla tand medan hans huvud lades 1 smula till vänster, 1 så liten tand kanske: bitit i överläppen, när han, redan livlös under bårtäcket, hans stränga hjärna, det viskande geniet, hade VÄRDIGHETEN i urinflaskan...”

Eller som i Om att omfamna sparvväggen eller i Schumanvansinne.

Det är en ordrytmik där utroparen (författaren) i omkväden av vågrörelser över ämnet behandlar kvidandet så att 'så pianisten' värker sin verkan :

”...medan gnisslet från spårvagnen förorsakade en störning under konserten, så pianisten, varvid lagerkransen trycktes på pianistens panna, jag menar vad beträffar nöjet hos den lyssnande publiken. Medan från magnoliebuketterna de nedfallna blombladens ljusbrunt spräckliga sirliga små tofflor efter konserten, så pianisten...”

...och längre ner:...

”Jag har så mycket med blommor att göra, med gråtande blommor, så pianisten, sedan jag med avsikt hade gjort mig illa i handen 2x, så kompositören, stötte jag på en bok på vilken 1 blödande hand var avbildad.../.../...Denna arkitektur av föremål i min bostad, så pianisten, denna dess bräckliga statik så att man inte fick röra vid den, penséers tankar jag sov mig till döds, så kompositören, vänster arm somnat huvudet tyngt den länge, sedan råkade jag in i hästspannet, så kompositören, suggan av amaryllisen...”

Här inkommer som synes det fasta 'så kompositören' som ny bekantskap/textstereotyp/stabilt forum/plattform/hållplats/verkningsubjekt/ för lösningens stadga och rytmik.

Det ger en stabilitet som tar läsaren i valfri hand.

Det är ett krävande intag läsaren står inför där flitig möda i läsningen belönar.

Sju hörspel ingår i denna samling vill ej mer gå i vall av den 92-åriga Friederike Mayröcke som med ordrik beslutsamhet tar oss igenom en livets stream of consciousness av det så tagande och gripande slaget.

Bokens indelning är Rekviem för Ernst Jandl' (juli 2000), Till: Här i köket är det kallt (december 1990), Gårdar, Näbbar, Ett mirakel, En monolog, ett hörspel (musik John Dowland(John Dowland collection), Kuvert med fåglar,(2001) Kantaten eller Guds ögonsten du är(2000-2002), ”Abendempfindung an Laura”(Campe / Mozart)(November 2011), Om att omfamna sparvväggen eller i Schumannvansinne(10.1.2010, 19.2.2010), Efterord(Ulla Ekblad-Forsgren)

Den rigida analysen är identifierad fiende då sakletande och hänsyftningspropåer i apostroferingsärenden hackar upplevelsen i ett destruktivt temposönderkörande. Som att analysera färgerna i en målning i ett isärtagande av dess samverkan till just 'bilden'. Istället härskar plats för ett bländande 'läs' av intagande och högoktanig dignitet!

När man igångsätter ett 'läs' av denna bok får man i inledningsvis hålla sig i och värmas av egna tanketäcken och kunskapsräcken, då det inte vid första anblicken ges andra synbara strukturer eller räddande hållpunkter i dessa texters genomgående sinnliga värld och värden. Och att till att börja med dissekrera och verifiera är oframkomlig läsning som lösning initialt. Lusten är istället denna läsnings initialt ultimata motor, därunder ligger faktaströmmens orediga parad och under detta i sin enväldiga tur de stora heldragna linjer som möjligen kan finnas i denna gängse text där eventuella intriger eller löpande sociala och/eller politiska resonemang kan frodas.

Friederike Mayröckers expansiva texter är ett hav att dyka djupsinnigt i och seglatsen på detta riskerar att ge ifrån sig svallvågor, kallsupar, intrasslande tång- och manethärvor för att bara nämna några av de guppande faror som leker och lurar. Om nu inte det läsomfattade tillståndet lust tillstöter omedelbart och hämningslöst och griper tag om och förför den läsande. Att den läsande inte alltför mycket iscensätter sin numeriska tankeräkningsprotektionism eller sin analytiska sakletartvång och faktaeufori vilket ändå inte är troligt vid den gripande resa de eleganta orden gestaltande från Mayröcker som hennes texter avger inför de stora gåtorna...

... risker finns alltid men det är en förvandlande upplevelse att stiga in i Friederike Mayröckers dundrande textvärldar, en mästare i verksamhet, där resan är mödan värld.

Friederike Mayröcker f, 1924. En av den tyskspråkiga litteraturens portalfigurer. Efter debut 1946 har hon gett ut hundratal verk i olika genrer och erhållit prestigefyllda litteraturpriser. 2018 kommer kyrie eleison oder die ringelblume på Suhrkamp

 

 

 

 

 

 

 

Benny Holmberg

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts