Litteratur: Susan Faludi - Mörkrummet - Tidningen Kulturen




Susan Faludi Foto Russ Fischella

Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spännande och personligt resonmang om identitet av Susan Faludi

Susan Faludi
Mörkrummet
Översättare: Emilie André
Leopard

 

År 2004 ramlade ett oväntat e-mail in i den berömda amerikanska feministen, journalisten och författaren Susan Faludis brevlåda. Mailet kom från hennes pappa, Steven Faludi, som efter en uppslitande skilsmässa i stort sett varit försvunnen i tjugofem år. Det var undertecknat ”din förälder Stefánie” och innehöll bilder på Steven Faludi iklädd kvinnokläder.




Resultatet blir ett tankeväckande resonemang om politiska, nationella och sexuella gränser som mynnar ut i antagandet att den enda definitiva gränsen går mellan livet och döden
Susan Faludi Foto Russ Fischella

Susan Faludi Foto Russ Fischella

Mailet blev upptakten till en komplicerad återförening mellan far och dotter i Stefánies hemland Ungern där hon bestämt sig för att leva sina sista år som kvinna, trots att hon i sin ungdom tvingats lämna landet på grund av sitt judiska ursprung. Komplikationerna förstärktes ytterligare av Stefánies sammansatta personlighet och av Ungerns pågående väg mot fascism. Hatet mot judar och HBTQ-personer var på väg att blossa upp på nytt och landet gick igenom en identitetskris som skulle komma att leda till att de nationalistiska värderingarna stärktes när den nuvarande premiärministern Victor Òban och hans national-konservativa parti Fidesz tillträdde 2010.

Susan Faludis resa till Ungern ledde till slut till en förlikning mellan far och dotter som kom att vila på en något skakig grund, mycket beroende på Stefánies komplexa, ganska påfrestande personlighet.

Vistelsen i Budapest satte igång en inre process hos Susan Faludi som ägnade sin tid åt att ärligt acceptera sin fars val samtidigt som hon fick mer kunskap om hans judiska bakgrund och tidiga familjeförhållanden. Hon kom också närmare en förståelse för Stefánies hemlands historia och för hennes slutgilitiga beslut att leva sina sista år som kvinna. Stefánie hade under sitt liv haft skiftande manliga identiteter, anpassade efter den situation hon befunnit sig i, men aldrig vågat överskrida den viktigaste men också svåraste gränsen mellan manlig och kvinnlig könsidentitet.

Märkligt nog hade hon envist hållit fast vid en identitet genom åren, den som konservativ ungrare fast förankrad i en gravt romantiserad bild av det gamla Habsburgska riket. En stötesten för Susan blev att Stefánie röstade på Fidesz och när nazisterna på nytt började marschera genom Budapests gator avfärdade hon det som oviktiga ”dumheter”, trots att hon förstod att hon var hotad både som transperson och judinna.

Stefánie gör det överhuvudtaget inte lätt för sig själv eller för sin dotter som fortfarande minns henne som den auktoritäre far hon växte upp med. Hennes konservativa värderingar, explosiva humör och ibland påträngande försök att visa upp sin kvinnlighet, bland annat envisas hon med att visa bilder från sin operation, stör och förvirrar Susan som alltför ofta också känner igen den gamle, aggressive machomannen i sin nya, feminina förälder. I sina försök att förstå sin eccentriske far börjar hon därför reflektera över identitet i största allmänhet.

Resultatet blir ett tankeväckande resonemang om politiska, nationella och sexuella gränser som mynnar ut i antagandet att den enda definitiva gränsen går mellan livet och döden .

Susan Faludis beskrivning av sin far är på samma gång känslosam, distanserad och humoristisk. Hennes resonemang är lätt att ta till sig och även de som inte håller med henne i sak bör kunna hitta nya infallsvinklar i det här komplexa och välskrivna utforskandet av skiftande gränser, sexualitet, politik och nationalitet.

 

Elisabeth Brännström

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen