Litteratur: E.T.A. Hoffmann - Kreisleriana - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Kreisleriana för första gången på svenska i sin helhet

E.T.A. Hoffmann

Kreisleriana

Ellerströms

 

Många av den preussiske romantiske författaren E.T.A. Hoffmanns centrala verk, såsom Katten Murrs tankar om livet och Den gyllene krukan, finns i lättfunna svenska översättningar. Det känns ändå närmast mirakulöst när nu Ellerström valt att ge ut Kreisleriana för första gången i svensk översättning.




Berättarstrukturen i Kreisleriana, vilken saknar egentlig ramberättelse utan tar upp flera berättelser och händelser ur sin huvudpersons liv, är inte helt enkel att komma in i. Boken har karaktären av ett slags litterärt allkonstverk, ja, nästan collage, där fiktiva brev samsas med essäistiska och aforistiska texter och konventionellt berättande.

 

Romantiken står nämligen inte högt i kurs bland dagens svenska läsare, i alla fall om man får döma efter hur dåligt utbudet är gällande nyutgåvor av både inhemska som utländska klassiska verk från romantikens guldålder. Vill man ha tag på storheter som Novalis och Schiller i svensk översättning lyser nyutgåvorna och nyöversättningarna med sin nästan totala frånvaro.

Förutom en skicklig, och med känslig fingertoppskänsla för den romantiska texten, utförd översättning av Kreisleriana, så presenterar översättaren Lars Nyberg också ett välskrivet och omfångsmässigt generöst förord i boken. För novisen är förordet här närmast att anse som obligatorisk läsning, inte minst då det är en utmärkt bildad guidning, både allmänt in i Hoffmanns litterära universum och in i den text, eller snarare texter, som är Kreisleriana.

Huvudpersonen i Kreisleriana, kapellmästaren Johannes Kreisler, arketypen för det lidande romantiska skapargeniet, återfinns i flera av Hoffmanns tidigare verk. Han är bland annat samma person som senare återkommer som huvudkaraktär i Katten Murrs tankar om livet.

Hoffmann själv var musiker och kompositör, en ytterst flitig sådan dessutom, även om hans musikaliska gärning kommit att hamna i skymundan för hans litterära, i alla fall utanför Tyskland. Det blir i och med Hoffmanns egen bakgrund som kompositör givetvis lockande att försöka se honom själv i karaktären Kreisler. Nog känns det också när man läser i Kreisleriana, eller för den delen i andra verk där Kreisler skildras, att Kreisler som skapad karaktär fungerar texten igenom nästan som ett slags litterärt alter ego och moraliskt stöd för de ibland närmast manifestliknande utspelen som görs till den romantiska konstens försvar.

Kreisleriana innehåller också ur Hoffmanns egna liv mer eller mindre självbiografiska avsnitt som lånats ut till huvudpersonen Kreisler. Kreisler bär dessutom inte minst i sin karaktär mycket av Hoffmanns verkliga person, vilken levde ett utsvävande dryckesliv vid sidan av sitt flitiga och ansvarfulla yrkesliv som tjänsteman, även om Kreisler måste i de flesta avseenden ses som en betydligt mer uppskruvad version av sin författare.

Berättarstrukturen i Kreisleriana, vilken saknar egentlig ramberättelse utan tar upp flera berättelser och händelser ur sin huvudpersons liv, är inte helt enkel att komma in i. Boken har karaktären av ett slags litterärt allkonstverk, ja, nästan collage, där fiktiva brev samsas med essäistiska och aforistiska texter och konventionellt berättande. Ibland är det Hoffmann själv som talar direkt i texten. Ifrån början var inte heller Kreisleriana publicerad som en samlad text utan publicerades som spridda delar i bland annat samtida tidskrifter.

Kreisleriana har inte det genomgående fantastiska elementet som i det närmaste för många är förknippat och synonymt med Hoffmanns litteratur. Den som törstigt söker fullblodig skräckromantik eller fantastik finner det inte i Kreisleriana. Boken är dock i sitt högromantiska anslag lika polemiskt inställd till det samtida preussiska linjära framgångstroende samhället som någon av hans mer fantasitillvända verk. En svensk läsekrets får nu alltså på svenska ta del av en sida av Hoffmanns författarskap som nog för många nästan helt hamnat i skuggan av han som renodlad fantastikförfattare.

Givetvis spelar musiken i Kreisleriana en särskilt central roll. För Hoffmann var musiken den romantiska av alla konstarter, eller som han själv uttrycker det i Kreisleriana: ”Den är den mest romantiska av alla konster, ja man frestas nästan säga; den enda äktromantiska konsten, ty oändligheten är dess motiv. – Orfeus lyra öppnade Orkus portar. Musiken inbjuder människan till ett okänt rike, en värld som inte har nåt gemensamt med den sinnenas yttre värld som omger henne, där hon lämnar bakom sig alla påtagliga intryck för att hänge sig åt en outsäglig trånad.”Kreisleriana är full av liknande aforistiskt fruktbara texter där Hoffmann hela tiden försöker sig på att avtäcka musiken dess mystik. Som romantiskt vital eldskrift funkar Kreisleriana lika bra i dag för den som vill motvärja och besvärja sig mot rådande andefattighet.

 

 

 

Tommy Gunnarsson

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts