Litteratur: Hans Gunnar Andén - Brev från en klostercell - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

Konsten att kommunicera glasklart utan åthävor

Hans Gunnar Andén

Brev från en klostercell

Carlsson

 

Vid 33 års ålder i början av 1980-talet förverkligade Hans Gunnars Andén, som varit verksam som diplomat i bland annat i Frankrike och Ryssland, drömmen om att gå i kloster. Denna klostervistelse skulle vara i 12 år. Först var han benediktinmunk i två år i Belgien och sedan spenderade han 10 år som munk i ett franskt och ytterst strängt cistercienskloster på en avlägsen ö i Medelhavet.

 




Boken Brev från en klostercell – längtan efter det heliga som Andén nu skrivit och låtit publicera är först och främst en livsberättelse där han tar upp sina tolv första år som munk. I sin öppenhjärtiga och självbiografiska redogörelse har Andén hämtat material från de brev och dagboksanteckningar han förde under sina tolv första år som munk innan mellanspelet utanför klostermurarna och det fortsatta klosterliv som han senare kom att leva.

 

Efter dessa 12 år som munk återvände Andén sedan till världen utanför klostermurarna, en vistelse som skulle bli honom både smärtsam och kortlivad, innan han åter igen sökte sig tillbaka till klosterlivet som munk.

Boken Brev från en klostercell – längtan efter det heliga som Andén nu skrivit och låtit publicera är först och främst en livsberättelse där han tar upp sina tolv första år som munk. I sin öppenhjärtiga och självbiografiska redogörelse har Andén hämtat material från de brev och dagboksanteckningar han förde under sina tolv första år som munk innan mellanspelet utanför klostermurarna och det fortsatta klosterliv som han senare kom att leva.

Precis som boken är ett nedslag i Andéns egna händelserika liv i det intensivt andliga sökandets och studiets tecken är den också mycket ett nedslag i en postmodernistisk materialistisk samtid där de andliga behoven allt mer kommit att åsidosättas och marginaliseras kulturellt och intellektuellt. Det kollektivistiska och kontemplativa livet som munk är själva den förkroppsligade antitesen till den individualistiska, självcentrerade och konsumtionshetsande samtiden, även om klosterlivet givetvis på ett tydligt plan också innebär ett slags starkt självförverkligande på sitt sätt inte att bortse ifrån.

Andéns beslut att gå i kloster var knappast en idé han fick som en blixt från en klar himmel. Redan som barn hade han fallenhet för den andliga upplevelsen. I boken återberättas bland annat att han så tidigt som vid fem års ålder fick en stark andlig upplevelse vid ett kyrkobesök under en gudstjänst i Sankta Eugenia katolska kyrka. Denna religiösa och sakrala upplevelse kom att prägla Andén starkt, och den tycks ha drabbat honom utan yttre påverkan då hans föräldrar var vare sig katoliker eller heller engagerade trosmässigt i den protestantiska svenska kyrkan till vilken de tillhörde.

Beskrivningen i boken av sitt egna andliga sökande som katolsk konvertit och vad som drev hans förvärv som munk gör inte Andén på ett teologisk svårtillgängligt sätt, tvärtom. Även den som är ovan läsare av teologisk litteratur får lätt att hänga med i svängarna också när han kommer in på områden som mystiken och dess stora namn.

Andén lyckas ypperligt med att förmedla sitt förhållande till det andliga munklivet och mystiken på ett sätt som visar att även dessa områden knappast behöver innebära något esoteriskt undangömt eller elitistiskt upphöjt. Fram träder också ett intressant och vitalt ekumeniskt strävande, och det andliga sökandet och studiet som Andén uppvisar sker även dessutom fruktsamt utanför den egna centralt liggande kristna övertygelsen.

Stilistiskt är Andéns text okonstlad och boken igenom är stilen rättfram och ytterst lättläst. Andén kan verkligen konsten att kommunicera glasklart utan åthävor. Hans skrivsätt är på detta sätt helt befriad från att vilja kokettera och imponera med någon form av estetiskt storslagen skrivkonst. Härav kan berättarrösten å ena sidan upplevas vara på gränsen till det opersonliga och anonyma, ja, ofta småtråkig emellanåt, men det är samtidigt något väldigt befriande att läsa en text som inte broderar ut sig utan låter tankar, insikter, upplevelser och ett händelserikt liv ödmjukt och inte så sällan starkt tala för sig självt.

 

 

Tommy Gunnarsson

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts