Litteratur: E.T.A. Hoffmann-Fröken Scuderi - Tidningen Kulturen




E.T.A. Hoffmann

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi

En av den tyska romantikens klarast lysande stjärnor

E.T.A. Hoffmann
Fröken Scuderi

Översättare: Inge Bahnson-Rosenborg, Jonas Wessel

Hastur   

 

E.T.A. Hoffmanns alkoholdränkta och opiuminrökta fantasi ynglade under ett tidigt artonhundratal av sig och blev till litteraturfoster som dåtidens läskunniga sällan förr hade stiftat bekantskap med. Hans febriga fantasifoster vräkte sig ut i litteraturvärlden, rev hål i det borgerliga kulturlivet och blev föremål för både uppskattning och ogillande.




(Om Hoffmann hade vetat vilken medioker miljonindustri uppfinnandet av hans genre skulle leda till drygt två sekel senare då han skrev Fröken Scuderi, hade den nästan ständigt i exil förvisade författaren fullbordat boken?)
E.T.A. Hoffmann

E.T.A. Hoffmann

Trots karlns deliriska skriverier är Fröken Scuderi en nykter och välbalanserad långnovell eller kortroman (beroende på om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt) som enligt många är den första deckarhistorien i modern form.

(Om Hoffmann hade vetat vilken medioker miljonindustri uppfinnandet av hans genre skulle leda till drygt två sekel senare då han skrev Fröken Scuderi, hade den nästan ständigt i exil förvisade författaren fullbordat boken?)

För läsaren av Fröken Scuderi är det en förmån att Hoffmann inte hade denna förkunskap, eftersom läsaren i sådana fall inte hade hållit en nyöversatt version av kortromanen (mitt glas är ständigt halvtomt) i sina händer. Nyss utkommen på Hastur Förlag är det en nöjsam liten bok som förtjänar sin roll som genreförlaga.

En serie av oförklarliga och till synes ostoppbara rånmord i sextonhundratalets Paris utgör handlingen för boken. Högborna älskare som under nattens mörker smyger iväg till sina älskare, iklädda pråliga kläder och uppseendeväckande juveler, mördas en efter en och blir samtidigt av med juvelerna. Istället för en detektiv eller kommissarie finner man i Fröken Scuderi den aldrig uppgivande protagonisten. Hennes stoiska lugn och nyktra betraktningar är en uppskattad motpol till den tidens konstant svimmande och hysteriska kvinnogestaltningar, vilka förresten återfinns här också.

Genom ett nattligt besök blir hon insyltad i de bisarra morden som inte tycks få något slut: särskilda domstolar och tribunaler med näst intill obegränsad makt instiftas för att få ett slut på rånmorden, men gång på gång går polisen bet. Till slut får de tag på den förmodade mördaren, en inflyttad yngling tillika guldsmed. Hans väg till galgen antas av alla vara mycket kort, men Fröken Scuderi förblir tvivlande…

Utan att för den nyfikne läsaren avslöja bokens innehåll allt för mycket kan det dock konstateras att det inte är Fröken Scuderi själv som avslöjar mördaren, utan snarare är den som bevisar den felaktigt misstänkta ynglingens oskuld. Hennes roll är nästan mer advokatens, eller kanske än blandning av detektiv och advokat. Utan hennes insats hade ynglingen obönhörligt dömts till döden men det är hennes kommunikativa förmåga och enträgna medkänsla som leder till gåtans lösning, snarare än nystandet i ledtrådar och följande av spår.

Möjligtvis kan därför ett skeptiskt närmande till Fröken Scuderi som den första moderna detektivromanen vara på plats, i alla fall om man ser till Scuderis egen roll. Till slut avslöjas den dementa mördaren och kanske är det mer i honom som den moderna deckarens verkliga beståndsdel ligger? den psykiskt sjuke mördaren, som inte kan välja att inte mörda. Hoffmann beskriver visserligen delvis mördarens psykologi med sin tids paranormala uppfattningar, men faktum kvarstår att utan den psykiskt sjuke mördaren, snarare än den medeltidsbetingade ”besatta” antagonisten, finns det många deckare och filmer som aldrig hade sett nattens mörker.

 

Hugo Kuhlin

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen