Litteratur:Anna Larsdotter - Kvinnor i strid - Tidningen Kulturen




Anna-Larsdotter-Foto-Ebba-Ritzén

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kvinnor som soldater

Enligt vad vi har fått lära oss har kvinnor skött hemmafronten i sitt respektive land under båda världskrigen; de har arbetat på fabrik och fyllt andra viktiga samhällsfunktioner för att ersätta män som mobiliserades till fronten. Man har fått uppfattningen att kvinnor deltog i krig nästan bara i egenskap av sjuksköterskor. Men Anna Larsdotter ger oss en annan bild än den som vi vanligtvis har fått genom att läsa traditionella historieböcker eller se på Tv-dokumentärer.


Anna Larsdotter begränsar sig till beskrivningen av krig huvudsakligen i Europa och under de senaste seklerna. Hennes stimulerande historiebok gör läsaren nyfiken, så att man kanske önskar att få veta mera om livsvillkor för stridande kvinnor i andra världsdelar och ännu längre tillbaka i tiden, t.ex. under vikingafärder.
Anna Larsdotter
Kvinnor i strid
ISBN: 9789175453361
Förlag: Historiska media



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anna-Larsdotter-Foto-Ebba-Ritzén

Anna-Larsdotter-Foto-Ebba-Ritzén

Kvinnor har deltagit aktivt i krig i mycket större utsträckning än man skulle tro.  I den traditionella historieskrivningen berättas om omvälvningar och stora bedrifter, t.ex. ledargestalternas seger eller nederlag; medan författaren till denna bok levandegör de praktiska och jordnära förhållanden under vilka framför allt kvinnor på ett eller annat sätt har varit involverade i krig.  Denna fängslande bok återger, på ett sakligt och icke moraliserande sätt, bl.a. korta biografier om tiotals sådana kvinnor, av vilka bara en liten del hade skrivit sina memoarer.  Man kan hålla med författaren att ”det är hög tid att även inkludera kvinnorna i historieskrivningen”.

De flesta kvinnor relativt sett som deltog i krig med stridande uppdrag har funnits i Ryssland strax före oktoberrevolutionen.   I detta land upprättades t.o.m. en bataljon bestående av bara kvinnor, som önskade frigöra sig och vara likställda med män genom att försvara sitt land.  Detta var inte precis uppfattningen hos makthavarna, som uppmuntrade kvinnoförband snarare för att kompensera de talrika deserteringarna av manliga soldater.   Men boken handlar inte bara om kvinnor, den berättar bl.a. om de villkor som både meniga och officerare kämpade under vid fronten i olika tidsperioder och olika krig.  Boken ger också värdefull information om det europeiska samhällets seder och bruk under de förra seklerna. T.ex. hur mycket klädseln utmärkte inte bara könen utan också olika samhällsklasser på gamla tider.  Tack vare detta kunde många kvinnor förkläda sig till män för att få vara soldater fram till 1800-talet. Men de levde under den ständiga rädslan att deras kön skulle upptäckas.

Berättelsen börjar med 1600-talet, närmare bestämt fr.o.m. det trettioåriga kriget, och slutar i våra dagar med Vietnamkriget.   Kvinnor deltog i kriget ofta med icke-stridande uppgifter, men när de använde vapen var de lika skickliga som män.  Man bör emellertid precisera att uppdelningen i stridande och icke-stridande aktiviteter, som författaren mycket riktigt påpekar, är också en definitionsfråga; är t.ex. någon som bara hjälper till att ladda en kanon en stridande eller icke-stridande soldat?     Det är tankeväckande att kvinnors närvaro vid fronten ofta betraktades med skepsis av de manliga meniga och officerare, och framför allt blev deras värdefulla insatser föga uppskattade.   Stridande kvinnor var ofta tapprare än sina manliga kamrater; man kan kanske förmoda därför att de var – ibland bara i teori – frivilliga, medan de senare var ofta inkallade mot sin vilja.

Författaren introducerar oss i de stora svårigheter som fr.o.m. 1600-talet till våra dagar har kvinnor fått stå ut med när de deltog i krig, oberoende av vilka uppgifter de hade tilldelats.  Det är otroligt under vilka vidriga umbäranden fick fattiga kvinnor följa med fälttågen på 1600- och 1700-talen i egenskap av marketenterskor.  För att sälja förnödenheter och annat till soldater och därmed tjäna sitt levebröd, följde de trupperna ofta till fots även om de var gravida och bärande eller släpande med sig sina små barn.  Det hände t.o.m. at kvinnor födde ett barn under sådana omständigheter.  De sjuksköterskor som deltog i Vietnamkriget verkade under bättre förhållanden, dock inte mycket bättre. De slet både dag och natt och sov korta stunder ofta bland patienterna. De befann sig praktiskt taget i frontlinjen, och var således måltavlor precis som de manliga soldaterna; men, till skillnad från dessa, fick de inte skjuta för att försvara sig. 

Också de sjuksköterskor – de första professionella – som organiserades av Florence Nightingale i mitten av 1800-talet mottogs med en viss motvilja av officerare och allmänheten.  Även de fåtaliga kvinnliga läkarna vid fronten betraktades med skepsis. Både dessa och sjuksköterskor skulle naturligtvis befatta sig med alla sjuka och sårade, tvätta nakna män och ibland behandla sår som män hade fått i ljumsken, vilket ansågs vara olämpligt för kvinnor på den tiden. 

Förhållandet att en del kvinnor helt frivilligt blev soldater vid fronten och sökt sig till äventyr visar att inte bara män utan också kvinnor kan längta efter ett händelserikt liv.  Särskilt sistnämnda önskade tydligen slippa ett tråkigt liv som var kvinnors lott inte minst i de högre samhällsklasserna. 

Ett sådant exempel kan vara engelskan Flora Sandes som gick in i armén och kämpade framgångsrikt under första världskriget.  Motsatsen till henne var säkert Harriet Ross Tubman som var både svart och slav under USA:s inbördeskrig. Det är ytterst förvånande hur många hjältedåd hon kunde utföra under mycket svåra förhållanden, t.o.m. i söderstaterna där slaveriet var fortfarande gällande.  

Denna värdefulla historiska framställning visar ännu en gång, om det skulle behövas, något som numera utgör en självklarhet bland alla upplysta personer, nämligen att kvinnor har varit och är starka människor, lika kapabla och kompetenta som män inom alla områden.  De har emellertid befunnit sig i underläge historiskt sett och således inte kunnat visa vad de kunde. Historien har med andra ord varit orättvis gentemot det kvinnliga könet; och man kan hävda att författaren till denna faktabok ger kvinnor rättvisa.

Anna Larsdotter begränsar sig till beskrivningen av krig huvudsakligen i Europa och under de senaste seklerna. Hennes stimulerande historiebok gör läsaren nyfiken, så att man kanske önskar att få veta mera om livsvillkor för stridande kvinnor i andra världsdelar och ännu längre tillbaka i tiden, t.ex. under vikingafärder.

 

Fulvio Leone

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen