Litteratur: Sofi Oksanen - Norma - Tidningen Kulturen




Sofi Oksanen. Foto Toni Härkönen

Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Roman utan djup och komplexitet

Sofi Oksanens ”Norma” har lanserats som en thriller. Dessvärre vänder man blad för att man vill att boken ska ta slut, inte för att man vill veta hur det går.




Att få fattiga kvinnor världen över att upplåta sina livmödrar och klippa av sitt hår för att människor i väst drömmer om bebisar och frisyrer är ett mycket intressant tema att fokusera en roman kring.
Sofi Oksanen. Foto Toni Härkönen

Sofi Oksanen. Foto Toni Härkönen

Varje dag växer Normas hår flera meter, vilt och okontrollerat, något hon och hennes mor försöker hålla undan omgivningen. När modern plötsligt dör är Norma övertygad om allt inte har gått rätt till och bestämmer sig för att ta reda på varför mamman hoppade framför ett tunnelbanetåg.

Det visar sig snart att hon, som jobbade som frisör, har sålt Normas avklippta hår utan Normas vetskap. När familjeföretagets ledare Lambert vill veta var håret kommer ifrån, blir Norma indragen i en komplicerad katt-och-råtta-lek.

Via paralleller till surrogatmödraskap försöker Oksanen diskutera kvinnlig underordning. Hon skriver: "Den som behärskar drömmar, behärskar världen. Den som behärskar håret, behärskar kvinnan".

Att få fattiga kvinnor världen över att upplåta sina livmödrar och klippa av sitt hår för att människor i väst drömmer om bebisar och frisyrer är ett mycket intressant tema att fokusera en roman kring.

Emellertid tappar Oksanen bort detta spår förhållandevis snabbt. Berättelsen blir aldrig så politisk som den tror sig vara. Istället försvinner samhällskritiken till förmån för en oengagerad och närmast styltig dialog, och ett alldeles för stort persongalleri.

Just det närmast överväldigande antalet karaktärer bidrar till romanens, i brist på bättre ord, seghet. Man hinner inte lära känna någon på djupet och alla blir beskrivna närmast schablonartat: Lambert är det onda överhuvudet, Norma det eviga offret. Ingen karaktär känns särskilt komplex, eller ens särskilt intressant. När man väl har lärt sig vem som är vem, upptäcker man att man faktiskt inte bryr sig om någon av dem.

"Lambert och Reijo har aldrig ägnat sig åt affärsverksamhet som inte grundat sig på vad kvinnan har att ge", skriver Oksanen 142 sidor in i romanen. Hade hon bara koncentrerat sig mer på denna idé hade "Norma" kunnat vara en av höstens mer engagerande politiska romaner. Istället är den på det stora hela tämligen ointressant.

 

Julia Melin Bernhardtz

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen