Litteratur: Inger Edelfeldt - Fader vår - Tidningen Kulturen




Inger Edelfeldt . Foto Gustav Mårtensson

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Faderslängtan och gudsbegrepp

Berättelsen glider mellan faderslängtan och gudsbegrepp där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta det allt omslutande och förlåtande i sinnrikt applicerade frågeställningar.


Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn.
Inger Edelfeldt
Fader vår
ISBN: 9789113066981
Förlag: Norstedts



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Där fanns främlingskap, upplevelse av tomhet och saknad redan i barndomen för journalisten Anna, en ickenärvaro i familjen. Hennes mamma, "fanns liksom inte där i sig själv","hennes personlighet var påhittad". Hennes pappa dör. Mot denna bakgrund får Anna reda på av sin mor att hennes döde far egentligen inte var hennes far.

Hon har en biologisk far som hon aldrig träffat. Denna plötsliga vetskap betecknar hon som ännu ett inslag i vad hon hade alltid upplevt, att det finns en falskhet i familjen. Hon ville nu söka sanningen.

Inger Edelfeldt medverkade den 22 november 2015 i Mark Levengood och Henrik Johnssons pod Men Herregud! - Vad tror du på? Där fick hon frågan angående boken Fader vår, vad den egentligen handlar om. Edelfeldt svarade då att "den handlar om en far på två olika vis, dels att huvudpersonen upptäcker att hon har en far som hon inte visste att hon hade, dels att gestalterna tampas med gudsbegreppet på lite olika sätt, dom har helt enkelt varsin bild av Gud och försöker sprida den. Den här idén rör också Gud som en förälder".

Det är avstampet.

Journalisten Anna söker sin far. Hon var nu vuxen, visste vad hon måste ta sig för:

"Och samtidigt var det som om jag, i en liten försummad vrå av mitt i övrigt redigt möblerade själsliv, fortfarande grät. Efter något."

Hon önskade komma honom nära. I sökandet hamnar hon på platser hon absolut inte kunnat vänta sig, får hårda törnar. Trots obehag håller hon sig kvar, blir vittne till hur kärleksenergi ger folk ny kraft och förändrar förutsättningar. Frågor om gudsnärvaron i de krafter som sätts i rörelse ställs.

Det blir ett sökande efter 'en far' samtidigt ett gestaltande av en gudalik fadersfigur.

Berättelsen glider mellan fadersbegreppet och gudsbegreppet där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta fadersgestalten, den värmande allt omslutande och förlåtande och det snarlika gudsbegreppet. Det är sinnrikt applicerade frågeställningar.

Remarkabla förändringar iscensätts. Är det frågan om under, tro, vidskepelse eller en ren och skör verklighet? Läsaren förs initialt in under behaglig täckmantel av sökandet efter en far och får vara där en stund för att snart kastas ut i andligt verk. Är det bländverk eller verkliga förändringar?

Den som läser får se.

Det är en fängslande gestaltning av sökandet efter en fadersfigur och hanterandet av gudsbegreppet och kanske man också kan säga längtan efter nåd? Frid? Frälsning?

Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn. Allt detta i iscensatt i skicklig glidningar i det konkreta vardagsnystandet. Jag är imponerade av Inger Edelfeldts förmåga att skenbart gestalta vardagslivets klara och tydliga ting men i plötsliga vändningar likt ormens rörelser öppna existentiella djup som gör läsaren famlande.

Ingrid Edelfeldt debuterade 1977 med Duktig pojke. Givit ut en lång rad romaner, novellsamlingar, seriealbum, lyrik och ungdomsböcker. Fader vår är den avslutande delen i en fritt sammanhållen triptyk av idéromaner tillsammans med Samtal med Djävulen (2010) och Konsten att dö (2014). Edelfeldt är även verksam som bildkonstnär och har skrivit en bok om personlig utveckling: Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor (2009)

Benny Holmberg

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen