Robert James Waller 1939-2017 - Tidningen Kulturen




Robert James Waller

Litteraturens porträtt
Verktyg
Typografi

Människor möts och ljuv musik uppstår i hjärtat - efter en kort romans följer ett långt livs minnen. En slitstark film på det beprövade temat gjordes i England på fyrtiotalet, ”Brief Encounter”, där den kvinnliga rollen är bra mycket intressantare än den manliga. Hemingway var duktig på den sortens historier som är kallhamrade på ytan men sentimentala därunder. Och Walter Ljungqvist (som i sin ungdom läste Hemingway med utbyte) valde liksom i ”Brief Encounter” en järnvägsstation som spelplats i sin första roman, den korta ”Ombyte av tåg", med lakoniska repliker och många känslor, också den med viss framgång filmatiserad.




Det är förstås nys men ett berättargrepp som övertygat till den grad att Madison County under de sista tjugofem åren översvämmats av turister, och strömmen fortsätter, som vill veta var Francesca bodde och som med egna ögon vill se den övertäckta bron där den stronga fotografen Robert Kincaid hittades hennes papperslapp. Romanen citerar Samuel Taylor Coleridges ord om diktläsarens ”villiga upphävande av tvivel”. De vallfärdande bokläsarna i Madison County är ett fortsatt bevis på det – se där fiktionens seger över verkligheten.

Annons:



Robert James Waller som nu avlidit i Fredricksburg i Texas, 77 år gammal, visste hur en slipsten skulle dras. Han var professor och dekan vid University of Iowa förutom författare, fotograf, trubadur och kompositör. Han växte upp i Rockford strax norr om Des Moines i amerikanska mellanvästern, läste ekonomi och pedagogik, gav ut ett par novellsamlingar, doktorsavhandlade den amerikanska gitarrindustrin, och fick ett forskaranslag på 200.000 dollar och ledigt från sin universitetstjänst för att kartlägga sin hemstat. Resultatet blev utredningen ”Iowa: perspectives on today and tomorrow” från 1991.

Hans korta och snabblästa roman ”Bridges in Madison County” från året därpå blev genast en pyramidal framgång som raskt rakade upp på toppen av amerikanska bestsellerlistor – den höll sig kvar tre år på den i New York Times, och bland många andra var Oprah Winfrey full av lovord. Men när den kom på svenska 1993 möttes den av ett ganska kompakt kritikerförakt inför vad man tyckte var sirapssött sentimentalt. Mats Gellerfelt i Svenska Dagbladet höjde på sina kritiska ögonbryn, och Per Olov Enquist fnös åt den när han på det årets bokmässa i Göteborg debatterade kritikernas roll för böckers framgång - men samtidigt pekade på exemplet Sigge Stark vars många böcker klarade sig alldeles utmärkt utan recensenter.

Den fick en enorm spridning, både i USA och i alla andra länder där den översattes, och försäljningen fick extra fart några år senare när den filmades med Meryl Streep och Clint Eastwood. Kanske förtjänar boken mer än bara en snobbigt avfärdande axelryckning, inte bara för att den är intressant litteratursociologiskt sett: på hemmaplan sålde den tre miljoner bara efter något år, och en halv miljon japaner skaffade den – den överträffade till och med den eviga bestsellern ”Borta med vinden”. Det är en roman nog mest för den mognare publiken, en kärlekshistoria mellan en man och en kvinna i sina bästa år som är ordentligt torra bakom öronen och som upplever sitt livs passion under några få dagar i mellanvästern.

Så här ligger det till: Robert Kincaid är frilansfotograf för tidskriften National Geographic (där man var snabb att avsvära sig allt ansvar). Året är 1965 och han ska ta bilder på de märkliga övertäckta träbroar som finns både i nordöstra hörnet av USA, och som här i Iowa. Den tredje och sista bron hittar han inte och tar därför av från vägen och kör fram till en bondgård för att fråga. Hemma finns bondhustrun Francesca Johnson, en italienska vars amerikanske man varit soldat i Italien och hemfört henne efter kriget (i filmen var Meryl Streep som vanligt tonsäker, lika bra på den italienska varianten av amerikanska, som tidigare på Karen Blixens dansk-engelska, eller på polsk-amerikanska i ”Sophie´s Choice”). 

Just nu har mannen och barnen åkt bort på ett par dagar, till en lantbruksmässa. Starka gnistor urladdas vid detta första slumpartade möte även om de låter en dag förflyta innan de ger sig hän åt en livsavgörande passion. På sitt sätt tar hon initiativet genom att fästa en papperslapp på den övertäckta bron, en inbjudan till middag. Han finner meddelandet nästa morgon, och fullföljer sitt uppdrag med Francesca som assistent. Och så dinerar de och utnyttjar de tre-fyra dagarna som de får för sig själva. Det hade kunnat bli en outhärdligt tårdrypande bok, men historien hålls inom relativt snäva ramar och utvecklar sig inte alls mot ett lyckligt slut.

Hon bryter inte upp ur sitt äktenskap. Och han dröjer inte kvar utan drar vidare, fast inget öga är torrt i avskedets ögonblick. Kärleken dem emellan blir livslång, det avslöjas efter hennes död när brev, dokument och dagböcker kommer fram och läses av hennes dotter och son. Då är fotografen redan död sedan många år. Återsett varandra har dessa stoiska människor aldrig gjort efter det första mötet vid bron och de få dagarna i bondgården som de fick till skänks, eller tog sig. Inledningsvis hävdas att hela kärlekshistorien skulle vara autentisk: Francescas barn har lämnat över moderns alla brev och dagböcker till Robert James Waller som bara pusslat samman bitarna.

Det är förstås nys men ett berättargrepp som övertygat till den grad att Madison County under de sista tjugofem åren översvämmats av turister, och strömmen fortsätter, som vill veta var Francesca bodde och som med egna ögon vill se den övertäckta bron där den stronga fotografen Robert Kincaid hittades hennes papperslapp. Romanen citerar Samuel Taylor Coleridges ord om diktläsarens ”villiga upphävande av tvivel”. De vallfärdande bokläsarna i Madison County är ett fortsatt bevis på det – se där fiktionens seger över verkligheten.

Boken som delvis bygger på hans egna erfarenheter som fotograf hade inte tagit honom lång tid att skriva. Den följande ”Slow Waltz in Cedar Bend” sålde bra också den. När han avslöjade att den klarade han av på tio dagar blankt tog illasinnade kritiker det som bevis på att han var en fort färdig fäsör. Men han var duktig på sitt begränsade område även om de böcker som följde, bland andra ”Border Music”, ”High Plains Tango” och ”The Long Night of Winchell Dear” som kom för tio år sedan inte upprepade den första enorma framgången. Men ”A Thousand Country Roads: An Epilogue to the Bridges of Madison County” från 2002 eldade på ännu fler att ta sig till platsen för Francescas och Roberts korta möte.

Ivo Holmqvist

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts