Je vous souhaite d'être follement aimée . Bretons ideala kvinna - Tidningen Kulturen




Jacqueline Lamba, Riveira, Trostky och Breton 1938 i Mexiko city

Litteraturens porträtt
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

André Breton dog för 50 år sedan. Guido Zeccola skriver om L' amour fou, Nadja och Arcane XVII.

 

Om  André Breton (1896-1966)


 

Galen kärlek (1937) följer efter Nadja som är från 1928 och kommer före Arcane XVII (1945). Det är genom dessa tre böcker som André Breton instiftar sina teorier om kärleken.
Breton och dottern Aube

Breton och dottern Aube

Annons:



Det är inte lätt att avskilja André Breton från surrealismen, en rörelse till vilken han förblev bunden hela livet.
Det är lika svårt att i hans briljanta skrifter skilja det som är teoretiskt från det som är narrativt och poetiskt.

En av Bretons mest berömda böcker är Nadja. Boken struktureras genom en komplex berättelse som inte gör någon skillnad mellan den mentala och den verkliga erfarenheten, ett slags genetiskt förhållande mellan de två sfärerna, den psykiska och den fysiska, där det inte går att separera den ena från den andra. För att inte tala om de inre monologerna om kärlek, galenskap och frihet.

Stendhal skriver i Om kärleken om passion-kärlek och kallar den, med mycket ironi, själens sjukdom, en galenskap så ovanlig i Frankrike.

Drygt ett sekel efter Stendhal skriver André Breton L'Amour Fou (Galen kärlek, nu utkommen på förlaget Sphinx).

Den medeltida höviska kärleken (L'amour courtois ) speglas delvis i surrealismen, men i hög grad i Breton.
Den nyplatonska kärleken är inte erotisk, den betecknar en kärlek som inte tar sig sexuella uttryck trots att begäret finns.
Den höviska kärleken förutsätter därför ett hinder: detta fanns under medeltiden i det strikt reglerade könsumgänget.
Den höviska kärleken kan också innebära att en riddare för att få den kvinna han älskar måste utföra en farlig uppgift, eller för att kunna avhålla sig från kvinnan, dödsföraktande beger sig på ett farligt uppdrag.

Den surrealistiska kärleken, och inte bara hos Breton, skiljer sig markant från den höviska kärleken. Ändå tillhör kvinnan, den älskade kvinnan, en annan dimension, hon tillhör den darrande dårskapen. Men hon är galen på grund av en överdrift av ljus eller en överdrift av mörker.

Den surrealistiska kvinnan är aldrig "vanlig". Nadja är självständig men också häxmästarinna, en sibylla som har kontakter med det osynliga. Hon tillhör natten och dagen samtidigt, och bebor den plats där de manliga kategorierna mister all betydelse och mannen börjar frukta.

Galen kärlek (1937) följer efter Nadja som är från 1928 och kommer före Arcane XVII (1945).
Det är genom dessa tre böcker som André Breton instiftar sina teorier om kärleken.

Galen kärlek handlar (igen) om en konkret, levande kvinna (Jacqueline Lamba som kommer att bli hans tredje fru) i vilken författaren blir obotligt förälskad.

Hon är skandalöst vacker, hon är "Kvinnan" och har därför, enligt Breton, makt över naturen, natten, den konvulsiviska lusten, och blir allsmäktig härskarinna över de krepuskulära förhållandena mellan den mentala och den materiella världen, över den objektiva slumpen och den subjektiva nödvändigheten.

Men i Galen kärlek säger den älskade kvinnan inte ett enda ord själv.
Det är alltid via olika själv-diegetiska yttrande som hon "talar." Det gör hon via pronomen som Du eller Din, Ditt, aldrig direkt.

Samma sak händer med den tredje älskade kvinnan i Arcane XVII, Elisa Caro, den intressantaste och kanske vackraste boken i trilogin, där Breton når en solär osmos mellan poesi, berättelse och essäistik.

Samtliga dessa romaner är självbiografiska. Fyllda av dikter, fotografier, notationer och så vidare.

Den enda kvinna som talar direkt och samtalar med författaren är Nadja, kvinnan som Breton inte verkar vara förälskad i, eller, åtminstone kämpar emot att vara förälskad i.

Nadja är en bok som lever i en ständig framtid enligt Maurice Blanchot. Men mötet med henne kommer att djupt skaka både liv och tanke hos Breton, eftersom Nadja blir det majestätiska emblemet av den kvinna surrealisterna drömde om.

Ung, vacker, skojfrisk, gränslöst fri och envis, mycket envis, alltså någon han inte kunde tämja.
André Breton beundrade Nadja ödmjukt, han såg i henne allt det han inte kunde "skapa" själv.
Nadja blir därför kvinnan som inte behöver instrueras, ty hon kan redan mycket mer än/om Breton själv.
En andlig förförerska som företräder den passionerade själens revansch över sentimentaliteten.

Det framtida bretonska begreppet om kärleken kommer att baseras på den fria men ömsesidiga, passionerade, utvalda förbindelsen mellan kvinnan och mannen, en sorts autarkisk kärleks fenomenologi. En kärlek som hos Breton blir unik, absolut och monogam.

När man en gång har mött den älskade varelsen blir den sublima kärleken för evigt fäst vid den.

Med detta val skiljer sig Breton från de flesta bland sina surrealistiska vänner och deras Weltanschauung. Breton sublimerar inte, han nekar all transcendens och älskar substansen, inte essensen. Det kan se ut som en paradox, men Breton tangerar med sin position den kristna idén om kärleken.

Hans nyplatonism till trots, men också trots de många älskarinnor han kommer att skaffa sig, fortsätter André Breton att tro att den galna och absoluta kärleken förblir monogam.

Det som verkligen gäller i konsten är inte skönheten utan det som i ett verk sätter oss i en sorts total rörelse; det som sätter oss på spel, någonting som förvirrar oss eller får oss att darra.

När begäret får ditt hjärta att slå fortare, tänk då på de obscena stunderna hos barnet.

I barnet är livets olika moment åtskilda: jungfrulighet, glad lek, obscenitet. ...en vuxen människa förenar dessa moment; hon når den jungfruliga glädjen i eros obscenitet; en obscenitet som är avklädd den naiva blygheten hos barnet.

Den erotiska leken ersätter den barnsliga leken, den sanna erotiken är en lek, fast utan barnaglädje, utan dess jungfrulighet och häftiga impulser.
Resten är komedier till vilka det vuxna allvaret leder, den värsta impotensen är det perfekta allvaret. Könets obscenitet är i stånd att göra det som barnet bara drömt om (utan att kunna göra det).

Jean Dodal Tarot trump 17

Vem kunde Breton exaltera i sin höviska kärlek om inte kärleken till la petite, la bambina, den unga kvinnan?

Det handlar inte om en Lolita, eller en parodi av ett bortskämt barn. Den unga kvinnan har ingen ålder eftersom hennes hy avväpnar alla påföljder, även de som har med åldrande att göra.
Den unga kvinnan förstärks tvärtom av livets alla slag såsom mejseln av en skulptör gör henne perfekt och evigt ung.

Men för att kunna fastställa hennes strävan, hennes osynliga rörelser och reaktioner måste Breton iaktta henne framför en spegel och framförallt förkasta alla resonemang och kloka ord som många män är så stolta över. Man måste vara beredda att göra tabula rasa av alla principer på vilka mannens katastrofala och själviska psykologi grundas.

Detta därför att den kvinnliga psykologin är motsatsen till den manliga.

Breton talar om den unga kvinnan inte i opposition till andra kvinnor utan därför att han hos henne ser en total transparens. Breton använder ett mystiskt språk för att feminisera hela universum.

Guido Zeccola

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts