Litteraturdebatt - Tidningen Kulturen




Litteraturdebatt

Benny Holmberg

Jag tillhör dem som skrivit hyllande recension av Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.
Jag tillhör dem som fördömer signaturen Ezzelinos antisemitiska Flashback-skriverier som direkt motbjudande och fullständigt oförsvarbara. Jag tillhör dem som hyllar uppfattningen om en litteraturens nödvändiga autonomi. Jag skriver i min recension av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen i Tidningen Kulturen 13 juli 2012:

Läs mer...

Indiska bananer. Foto CCBY SA 3.0

Ett halvt sekel efter en författares död brukar vara en tillräckligt lång tid för att avgöra om hennes eller hans verk motstått tidens tand. Den tionde april var det femtio år sedan Evelyn Waugh dog. Intresset för hans sexton romaner och hans handfull reseskildringar är fortfarande livligt, man kommer säkert att läsa honom länge än. Ett annat tecken på litterär överlevnad är antalet levnadsteckningar om författaren. Efter Martin Stannards standardverk om Waugh i två band, från 1986 och 1992, borde det inte finnas mycket mer att säga i saken (han är nu i färd med att redigera den vetenskapliga ”The Complete Works of Evelyn Waugh” i fyrtiotvå band).

Läs mer...

Peter Salovey

Min kompis kallar mig en snobb för att jag läser New York Review of Books. Det må så vara. Men i ett och samma nummer (juni 2016) förekommer ett uttalande som skulle få honom att hoppa upp ur sin fåtölj.

Man kan undra hur långt det kan gå med det politiskt korrekta. Om det politiskt korrekta skulle gå hela vägen i mål finns det ingenting kvar att hetsa upp sig över. Inga orättvisor, inga arga insändare, inga brott och inga straff. Allt skulle vara lika tråkigt som i himlen. Tutande basuner och falsettsång, slätstrukna bakgrundskörer som ledsagar fröknarnas fläckfria klänningssång. Förgylld tristess som varar för evigt!

Läs mer...

Edith Södergran


Ordet ”begripa” går tillbaka till latinets ”intelligibilis”, som handlar om att något är fattbart för förståndet, att man med tankeförmågan förmår ”greppa” någontings innebörd. Att betona begripligheten i denna mening, bör vi väl vara ense om, är en alltför inskränkt strategi när det handlar om litterär text i allmänhet och poesi i synnerhet. Som skrivare och läsare har vi naturligtvis också att hantera känslor, intuitioner, det omedvetna och det meditativa.

Läs mer...

Imre Kertész Foto Csaba Segesvári

Den ungerske författaren Imre Kertész avled nyligen. För tretton år sen, kort efter att han fått nobelpriset, levde jag under några månader i hans litterära universum. Vad har jag här att göra? Vad har jag gett mig in på? Varför befinner jag mig frivilligt i Auschwitz och Buchenwald?

Läs mer...

Detalj av Johan Erik Stagnelius grav på Mariakyrkan i Stockholm. Foto: CC BY-SA 3.0

Michael Economou berättar för Tidningen Kulturens läsare om ett brev, vars avsändare kan vara ingen mindre än Erik Johan Stagnelius. Fyndet gjordes uppe på en vind i Kalmar för några år sedan, men av olika anledningar är det först nu som det avslöjas i offentligheten. Äktheten är dock ännu inte fastställd, men som framgår nedan har Economou inte funnit anledning att betvivla varken brevets innehåll eller identiteten på brevets avsändare, vilket i viss utsträckning är märkligt eftersom fyndet måste betecknas som sensationellt.
Läs mer...

Madame de Staël

Innan sekelskiftet 1800 ”gjorde” man inte litteratur, man ”hade” den. Voltaire var medlem av en kulturell aristokrati – de ”bildade”. Litteraturen var för dessa, inte för den folkliga pöbeln - ”publiken”. Det är först i och med Madame de Staël som detta självklara förhållande började problematiseras. Som det geni hon var, försökte hon utröna relationerna mellan litteratur och samhälle i bred mening.
Läs mer...

Vanitas vanitatis

Varje gång jag läser och läser om Fjodor Dostojevskij slås jag av två uppenbara insikter. Den ena handlar om hur han dels sammanfattar 1800-talet och seklerna dessförinnan, dels hur modern han är. Den andra handlar om i vilken utomordentlig närhet han befinner sig i förhållande till en rad stora såväl egna samtida som synnerligen nutida tänkare. Dostojevskij hade helt enkelt en förmåga att både ”samla upp” tidigare tankar och att föregripa vad som komma skulle. Han var med andra ord både en magnet för det närvarande och en profet för det kommande.
Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts