Litteraturdebatt - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Litteraturdebatt

 

Ayatollan Fjodor Dostojevskij "Att tvivla", skriver Dante Alighieri i sin berömda Den Gudomliga komedien, är mig lika kärt som att veta." Men i de tvärsäkra dårarnas paradis råder en fullstädig trosvisshet. "Att veta är i detta paradis den största dygden. Här är svaren på alla frågor givna, lösningarna till alla problem självklara.

Sådana begrepp som "att tvivla, kanske, möjligen, sannolikt" är helt raderade ur vokabulären. Tron och det egna vetandet är hos dessa tveklösa riddare som en ogenomtränglig sköld där motargument, som hotar den egna trons existens, har ingen chans att klara sig igenom.

De studsar tillbaka eller krossas som sköra istappar på sköldens häda yta. Här vet man. Man tvivlar inte.

En väcker höstdag färdas jag i tunnelbanan i Stockholm. Sittplatsen mittemot mig är tom, men där ligger en liten bok med ett grått omslag. Att döma av bokstäverna, är det antagen en kurdisk eller turkisk bok. Bilden på bokomslaget är däremot bekant.

Läs mer...

Henning Mankell bäddar för Det svenska deckarundret dundrar vidare i sitt succétåg över världen. De levande författarna har förvisso fått finna sig i att bli förbipasserade av Stieg Larssons omnipotenta trestegsraket i de flesta länder. Men det går ändå ovanligt bra för till exempel Henning Mankell. Hans sista Wallanderdeckare "Den orolige mannen" har nyligen kommit ut i USA där den fått titeln "The Troubled Man".

Den blir stillsamt hyllad på New York Times kulturdels förstasida, och recensenten Janit Maslin beklagar djupt att Henning Mankell nu gör det omöjligt att längre fram kunna ångra sig och återvända till sin antihjälte Wallander. Mankell och hans ständiga följeslagare Kurt Wallander blir jämförda med de riktigt stora namnen i deckarlitteraturen - som Conan Doyle med Sherlock Holmes och Ian Rankin med Rebus.

Läs mer...

altDet är alltid kul när läsarna hör av sig.
Visst föredrar jag de positiva reaktionerna, men varför ska just jag vara likadan som alla andra.

Boken Skatten i skogen är försedd med undertiteln En k-märkt deckarparodi och jag erhöll kanske ett dussin mejl i vilka namnen på bokens karaktärer uttolkas. Kyrkoherden Bruno sägs vara min parodi eller svar på Gilbert Keith Chestertons katolska präst från Cobhole i Essex Fader Brown. Jag förnekar inte detta, kanske mest på grund av att detta är en helt korrekt iakttagelse. Men låt mig förklara hur jag tänkte, när jag skrev denna k-märkta parodi.

Läs mer...

altMed men ett snart ock snabbt friare ilbudh som var ett lika påfluget smidigt expressbudh fortare fick jag hit förförsändelsen som omsorgsfullt innehöll sorgflor i nummer 44 erhålla, medelst [medels] ett exexpressbud som var ett lika ilbud erhöll jag (likaså ) inför sig försändelsens se, helvetesmunderingen, halvmuddar enbart, kluvna budet vilket icke vara en budskärm eller i budgöra bredvid undrade vad jag fick som han hämtade åt mig det fram fört hem, alltså fick här, bäää, annars aldrig som de undrade sällan det när dessa kom, kommit med något, blott böcker svarade jag oresonera med schschablohnens sällsamma korrekthett ställda stämma säkra svar, och han ock jag framhöll att det inte väger exakt böcker precis här svar det här nog som, replikerade jag i varje fall fallna att böcker är tunga förvisso som hemliga vikter fastän de så som alltid vill innehöll så lite som av smått extra mått möjligt mera hålla, framförhöll jag för honom budet det med efterintryck målat som vila här skrivet be, och han såg snarast missmodig och misströgen därtill ut utom undrade stilla besäkert om han gör ett helt onödigt jobb blott här förvisso som hämtar sådana paketeringars fram, åt mig åt, vilket åt en vilken ett

Läs mer...

 

altPå pappret retade årets Let's Dance fantasin när nu Björn Ranelid, Frank Andersson och "Rally-Tina" med flera skulle delta, så min sexårige son och jag såg debutprogrammet. I de många och långa reklamavbrotten dansade vi själva.

Jag kommer inte att följa programmet eftersom det är på tok för snuttifierat med alla reklam- och nyhetspauser, men jag hoppas att Ranelid får dansa vidare. Han är en stark personlighet, en himlastormare med patos och blick för det sköna.

Det är ju så att skönheten alltid varit satt på undantag i den svenska litteraturen. Historiskt sett har svensk litteratur präglats av lidande och misär, missförhållanden och orättvisor ända sedan Strindbergs tid. Vill man lyckas i kulturetablissemangets ögon bör man skriva om sådant. Man får inte lyfta fram passion och sensualism och framförallt inte på ett naivt, lekfullt eller bombastiskt sätt. Det är osvenskt och leder till avund och hån. Istället ska det vara eländigt och trångt och gärna vetenskapligt underbyggt i sann naturalistisk, eller i varje fall socialrealistisk anda.

 

Läs mer...

altPer Olov Enquist må vara en politiskt omogen herre med sitt ogenomtänkta utspel om de röda khemererna, men ingen kan förneka att när han bliver vid sin läst och inte leker politruk så är han en utsökt skribent. Replikerna i skådespelet Tribadernas natt (1975) är lysande. Strukturen är perfekt. Detsamma kan sägas om annat han skrivit, men är han särskilt originell? Är han i något egentligt avseende nyskapande?

Han har ju tagit en redan färdig och i andra sammanhang beskriven intrig och förvandlat den till ett skådespel. Tribadernas natt handlar om det tillfälle i August Strindbergs liv då hans pjäs Den starkare ska sättas upp på Dagmarteatern i Köpenhamn med hustrun Siri von Essen - de ligger i skilsmässa - och hennes väninna Maria David.

Med romanen Livläkarens besök (1999) återberättade Enquist den danske kungen Christian VII:s tyske livläkares öde. Denne, Struense, hade en affär med drottningen och blev avrättad. Stor framgång och Augustpriset, men återigen samma brist på originalitet. Uppenbarligen ligger Enquists styrka inte i hans förmåga att skapa egna intriger. Hans förmåga ligger i att på ett medryckande sätt rirajta redan existerande intriger, gärna sådana som har ägt rum i verkligheten.

 

Läs mer...

altJag tänker på dig. Det gör jag då och då.  Även om jag inte har läst allt som du har författat, och inte ens hela Aniaratexten. Men jag ska! Jag har kärleksfullt fastnat i rymdeposet. Kan inte och vill inte släppa taget. Vill sitta fast... där finns en kraft som drar i mig. Förundrad låter jag dig vara en av mina vägvisare. Det du har skrivit ger dig en plats i mitt inre kosmos. Du är välkommen i det gränslösa själsrummet där varken golv, väggar eller tak begränsar möjligheterna att fritt flyta i vågrörelser mot det okända.

Läs mer...

alt


När jag träffade diktaren Samuel Beckett i Paris under 1960talet och då nämnde att jag inspirerats av Saint-John Perses poesi, citerade han följande Perse-ord: "Det föddes ett föl under löv av brons. Kom så en man, lade bittra bär i vår hand. Främling. Som drog förbi ..."
Han sa också: "Är han inte kanske lite väl storslagen?"
Ja, jag höll med om att gråheten och den ljumma undfallenheten inte är hans signum. I hans liv och dikt finns en öppenhet, erfarenhet, nyfikenhet, vetgirighet och friskhet av stora mått.

Fram till andra världskrigets början var han i huvudsak politiker och diplomat.
Han träffade bland andra Hitler och tyckte att dennes ögon liknade döda fiskögon, och han lade märke till dennes obehärskade temperament när han blev provocerad.

Läs mer...

Nyliberalt nobelprisLatinamerika tilldelas nobelpriset i litteratur för första gången sen 1982. Men talar Mario Vargas Llosas litteratur till världens kuvade massor? Vem bör egentligen gratuleras för Svenska Akademiens val av pristagare, Perus folk eller marknadskorridorerna?

Peruanske författaren Mario Vargas Llosa tilldelas nobelpriset i litteratur 2010. Latinamerikansk litteratur har inte sett röken av något nobelpris sen 1982, då Vargas Llosa litteräre rival Gabriel García Márquez utropades till vinnare. Men är det verkligen den latinamerikanska kontinenten som bör gratuleras i Mario Vargas Llosas fall?

Han växte upp i Lima åren innan andra världskriget bröt ut men föddes i Arequipa nära gränsen till Chile. Hans litterära kall springer ur journalistisk skolning och under kalla krigets konflikter, i vilka Latinamerika oftare än sällan befann sig i skottlinjen, sveptes han med i den intellektuella vänsterns kamp för sociala och ekonomiska revolutioner. Men denna politiska hållning skulle sedermera ändra form och göra Vargas Llosa till ekonomismens och marknadens språkrör snarare än de kuvade massornas.

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen