Dramatikern Anne Charlotte Leffler - Tidningen Kulturen




Anne Charlotte Leffler

Litteraturdebatt
Verktyg
Typografi

Anne Charlotte Leffler (1849 -1892) var en av, och är en av, Sveriges största textförfattare och dramatiker. Hon var exempelvis mer spelad än Strindberg på sin tid. Ändå förefaller det mig att hon verkar sorgligt bortglömd (som så många andra, inte minst kvinnor). Hon var dessutom ”uppkäftigt” självmedveten redan vid 19 års ålder och dog också ung, vid 43. Då hade hon dock redan hunnit ge ut ett stort antal romaner och noveller och gjort sig ett namn som dramatiker. Vid sin tragiska bortgång befann hon sig också i början av en internationell karriär.




Under 1900-talet kom hon att anses mindre och mindre betydelsefull och var periodvis helt utelämnad i litteraturhistoriska översikter. Från 1980-talet och framåt har ett pånyttfött forskarintresse riktats mot hennes författarskap.

Anne Charlotte Leffler föddes år 1849, dvs. samma år som Strindberg. Då var Stockholm alltjämt en (relativ) småstad med färre än 100.000 invånare. Men gradvis utvecklades den till en storstad, fick en ny stadsplan som innebar en genomgripande modernisering av stadsrummet med breda gator, elektricitet och vattentoaletter. Något av det ljus och den luft som Strindberg efterlyste blev verklighet men knappast för de av huvudstadens kvinnor som sökte rymd och frihet för ett konstnärligt skapande. Att vara kvinna i Stockholm innebar vid denna tid ett högst beskuret liv, begränsat till hemmet.

Lena Kåreland skriver i en understreckare i Svd den 3 september 2012 ”Anne Charlotte Leffler växte upp i en borgerlig familj med en mamma med ett stort kontrollbehov. Hon fick inget stöd hemifrån i sin önskan att få utbilda sig. Enligt tidens sed skulle hon i stället tuktas till en foglig och ödmjuk kvinna. Hennes giftermål vid 23 års ålder med den tolv år äldre juristen Gustaf Edgren var delvis en flykt och ett fåfängt hopp om frihet. Men äktenskapet kom att innebära att hon blev kvar i samma konventionellt borgerliga miljö i vilken hon växt upp. Hennes i och för sig vänlige och omtänksamme make tycks ha haft ett nästan lika stort kontrollbehov som modern. Dessutom visade han sig vara impotent och äktenskapet förblev vitt. ”. Detta är dock en sanning med modifikation, och har diskuterats en del. Sant är emellertid att Leffler blev kär i, och levde med italienaren (enligt uppgift med Edgrens goda minne) Pasquale del Pezzo. Del Pezzo och Leffler gifte sig 1890. 1892 fick de sitt första och enda barn, sonen Gaetano. Den 21 oktober samma år avled Leffler av blindtarmsinflammation.

Lefflers stora genombrott kom med pjäsen ”Skådespelerskan”, som 1873 uppfördes på Dramaten. Den handlar om en ung skådespelerska, vars yrkesval blir ett orosmoment i den nyblivne fästmannens familj. Den kvinnliga huvudpersonen inser att det inte går att förena hustru- och yrkesroll. Därför bryter hon sin förlovning. Ännu en pjäs, ”Pastorsadjunkten”, som tar upp konflikten mellan religion och naturvetenskap, spelades 1876 på Dramaten. Pjäsen belyser också den vacklan mellan plikt och kallelse som har en tydlig koppling till Lefflers egen livssituation. Skådespelet ”Älvan” sattes upp på Nya Teatern 1880.

Vad som sällan tas upp i detta sammanhang, är Lefflers andliga förbindelse med sin samtida norske dramatikerkollega, Henrik Ibsen.

Hursomhelst. Dessa tre dramer, där det manliga tyranniet och kvinnans rättslöshet i äktenskapet blottläggs, kan ses som inlägg i 1880-talsdiskussionen om kvinnans ställning. Det gäller även pjäsen ”Sanna kvinnor”, 1883, som aktualiserar debatten om gift kvinnas äganderätt och gestaltar moraliska valsituationer.

Leffler är i dag mest känd för sin radikala feministiska dramatik, medan hon i samtiden också var en populär prosaist. Hon debuterade 1869 med novellsamlingen ”Händelsevis”, men nådde sitt första erkännande med pjäsen ”Skådespelerskan”(1873). Genombrottet kom med novellsamlingen ”Ur lifvet I” (1882). I början av 1880-talet var hon den mest spelade dramatikern i Sverige med dramer som”Elfvan”(1880),”Sanna kvinnor”(1883) och”En räddande engel”(1883), och räknades till en av de största svenska författarna. I samband med att kvinnofrågan nådde sin kulmen 1887 tappade hon i anseende och blev allt mindre populär. Under 1900-talet kom hon att anses mindre och mindre betydelsefull och var periodvis helt utelämnad i litteraturhistoriska översikter. Från 1980-talet och framåt har ett pånyttfött forskarintresse riktats mot hennes författarskap. Flera av hennes verk har utkommit i nyutgåvor och flera av hennes pjäser har spelats på olika teatrar. 2012 utkom Monica Lauritzens biografi över Leffler,”Sanningens vägar”, vilken nominerades till Augustpriset.

Leffler var dotter till politikern rektor Olof Leffler samt syster till matematikern Gösta Mittag-Leffler, språkvetaren Frits Läffler och ingenjören Artur Leffler.

Ann Charlotte, trist glömd, är en av Sveriges största dramatiker genom tiderna. För den som är särskilt intresserad rekommenderas ”Sanna kvinnor” (1883).

Parentetiskt kan här sägas att min egen farfarsfarsfarmor hette Leffler och var släkt med Ann Charlotte. Det är ju därför jag sitter här och skriver! (nåja).

Carsten Palmer Schale

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts