Om litteraturens nödvändiga autonomi - Tidningen Kulturen

Benny Holmberg

Litteraturdebatt

Jag tillhör dem som skrivit hyllande recension av Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.
Jag tillhör dem som fördömer signaturen Ezzelinos antisemitiska Flashback-skriverier som direkt motbjudande och fullständigt oförsvarbara. Jag tillhör dem som hyllar uppfattningen om en litteraturens nödvändiga autonomi. Jag skriver i min recension av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen i Tidningen Kulturen 13 juli 2012:

När Morfar, berättelsens huvudperson, beskrivs som en övermänniska vars politiska åskådning är "sadonazisatanistisk latrinvulgaritet" – hur frestande är det då att bli högerextremist?

"En klassiker i litteraturen föds ofta i vånda med mediala värkar sociala sammandragningar och medföljande debattefterbörder. Äldreomsorgen i Övre Kågedalen skriven av pseudonymen Nikanor Teratologen alias Niclas Lundqvist fick många jublande proselyter, men också sina tveksamma läsare och naturligtvis belackare som uttryckte högljudd och genuin motvilja. Det var med stora våndor denna skräckelbomb mottogs inom kritikerkåren."

Jag ställer mig bakom Aase Berg, Anders Johansson och Carl-Michael Edenborgs uppfattningar om konstverkets självständighet.

Jag instämmer i Aase Bergs uppfattning om Äldreomsorgen i Övre Kågedalen:

"I min recension kan man utläsa att min uppfattning är urläst ur boken inte ur Så nej, jag tänker inte löpa med i den renhetsivrande flocken av friserade pudlar som struttar fram i formation och idkar slentrianmässigt polariserad godhet. Som replik räcker det med att citera Leif Holmstrands kommentar i debatten: 'Den här gud-vad-du-är-korkad-jag-visste-hela-tiden-att-Teratologen-var-dum-för-han-skrev-en-äcklig-bok-retoriken i snart sagt alla litterära samtal gör inte nån större nytta. Men alla kan vara trygga: 'Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" lär hamna först på bokbålet när nazisterna tar makten; de värnar om hel, ren och sund litteratur, precis som ni.

Eller Teratologens groteska gestaltningar av norrländskt vardagsliv. En nationalsocialistisk propagandist beskriver sällan hembygdens ursvenska äkthet såhär: "Morfar spetsa en överkörd igelkotte på käppen å börja äta. Två bilar försökte köra ihjäl oss, dom tuta å gav oss fingret, å vi såg en älgtjur me basthuden i blodiga slamser å me ett förskolebarn mellan käftarna försvinna in bland dom vita ungbjörkarna, slanka å begärliga, bryskt smekta av en ostli vind." Argumenten för minskad invandring är inte heller helt hundra: "Nittinie av hundra omkörningar görs av invandrare!"

Och Anders Johansson i Aftonbladet när han skriver:

"Så ok, för tydlighetens skull: att döma av Expos citat är Ezzelinos antisemitiska Flashback-skriverier motbjudande och fullständigt oförsvarbara. Det är en lovvärd insats att lyfta fram det. Ändå är det inte den sortens fascism som oroar mig mest i dag. Det är snarare den liberala chauvinism som får riksdagspartierna att tävla om vem som är mest för 'svenska värderingar'.

Visst, varje samhälle förutsätter någon form av delade ideal, men när samhället blir blint för 'ondskan' i den egna godheten, för sambandet mellan frigörelse och förtryck, så ligger fascismen närmare än vi tror. Det är därför jag värderar Kågedalsböckerna så högt. Inte för att de är en del av det dåliga, utan för att de glimtvis lyckas ställa sig utanför hela samsynen."

Benny Holmberg

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.