Italo Calvino: Om en vinternatt en resande - Tidningen Kulturen




Italo Calvino

Essäer om litteratur & böcker
Verktyg
Typografi
”Se una notte d´inverno un viaggiatore” är den av Italo Calvinos romaner som kommit i flest upplagor på svenska, dock hela tiden i samma goda översättning av Viveca Melander. Först tog Bonniers med den 1983 i sin Panache-serien, sedan kom den som pocket 1999, och så gav Lind & Co ut den för sju år sedan i sin serie ”Nittonhundra”, med Ragnar Strömbergs förord.


En översättare som är i farten specialiserar sig på att förvanska texter. Den trygga romanvärld som läsarna längtar till är ett gungfly. Efter hand utvecklar sig jakten på historiernas fortsättning till en agentfars, men också oanade möten mellan män och kvinnor uppstår. Calvino vet mycket om de drivkrafter som för läsaren vidare i böcker. Han börjar med att vällustigt beskriva pappersknivens ljud för att gradvis lura läsaren in i olika intima förhållanden med lockande och undflyende romanfigurer. På slutet framkallas en av de stora föregångarna till slingrande berättelser av denna art, kalifen Harun ar-Raschid i Tusen och en natt.

Annons:



Nu finns den på nytt, både i tryck och som e-bok, tack vare Natur och Kultur.  I januari 1983 när boken var ny påstod jag i en recension att Calvino (som avled två år senare) var lika skickligt och subtilt lekfull som argentinarna Jorge Luis Borges och Julio Cortázar, och skrev bland annat detta, under rubriken ”Fascinerande fragment av ett otal romaner”:

”Det är en fantastisk bok, i alla betydelser av ordet. Om man skulle bli strandsatt på en öde ö, skulle den här boken räcka långt. Den är i sig ett helt bibliotek. Förbryllande, förvirrande och oavlåtligt fascinerande. Uppslaget är lika enkelt som genialt. Calvino låter läsaren bli romanjaget, och logiskt börjar romanen så här; ”Du skall just börja läsa Italo Calvinos nya roman Om en vinternatt en resande. Slappna av. Koncentrera dig.” Det är ett råd man bör lyda. Boken är inte okomplicerad, och allt eftersom man som läsare rycks in i den får man också skapa sig egen helhet av den. Romanen utvecklar sig som ingen annan. Efter bara några sidors läsning upptäcker läsaren/du att boken saknar sidor och går därför till bokhandeln för att få ett felfritt exemplar. Där möter du en annan läsare, en kvinna i samma predikament. Så går de/ni åt var sitt håll för att fortsätta läsningen. Men de nya exemplaren av boken innehåller en helt annan historia.

Förvecklingarna tilltar, allt fler romaner dras in, alla med lika fascinerande begynnelsesituationer. Men när det är som mest spännande har fortsättningen försvunnit eller förkommit, på allt mera raffinerade sätt. En översättare som är i farten specialiserar sig på att förvanska texter. Den trygga romanvärld som läsarna längtar till är ett gungfly. Efter hand utvecklar sig jakten på historiernas fortsättning till en agentfars, men också oanade möten mellan män och kvinnor uppstår. Calvino vet mycket om de drivkrafter som för läsaren vidare i böcker. Han börjar med att vällustigt beskriva pappersknivens ljud för att gradvis lura läsaren in i olika intima förhållanden med lockande och undflyende romanfigurer. På slutet framkallas en av de stora föregångarna till slingrande berättelser av denna art, kalifen Harun ar-Raschid i Tusen och en natt.

När läsaren nått slutsidan i boken är han förenad med Ludmilla som han första gången mötte i bokhandeln, Nu är de gifta, nu ligger de i dubbelsängen. Hon säger: ”Släck lampan du också. Är du inte trött på att läsa? – Och du: - Ett ögonblick bara, Jag skall just sluta Om en vinternatt en resande av Italo Calvino.” Det är ett slut som är lika bra som bokens början, och som de lockande fragment av ett otal romaner som finns mellan början och slut. Det är alltså en storartat underhållande roman som Calvino skrivit. Därtill är den sällsamt lockande i sin filosofiska kärna: vad är verklighet, vad är dikt? Efter läsningen går man inte lika tryggt och självklart kring i tillvaron. I varje bok finns alternativa världar fördolda.”

Så lång vad jag skrev 1983, snabbt och impressionistiskt efter att jag fått mitt recensionsexemplar av kulturredaktören på Östgöta Correspondenten i Linköping. Ulf Eriksson skriver mera eftertänksamt, med större överblick och distans om den nya upplagan av den här romanen och en annan av Calvinos romaner, "De osynliga städerna", i Svenska Dagbladet 23 juli: ”Calvino sökte en frihet någonstans mellan det regressiva och det totalitära, det alltigenom sinnliga och det helt abstrakta”, och han nämner också den väna Ludmillas syster Lotaria som är en nykter litteraturteoretiker som inte lika lätt låter sig svepas iväg in i berättelsernas fiktiva världar. – Torbjörn Elenskys studie ”Italo Calvino: Skönlitteraturen som livsform” rekommenderas: den kom i H:ströms serie Text och kultur för tre år sedan.

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts