Den kollektiva blickens mästare - Tidningen Kulturen




Hans Kirk

Essäer om litteratur & böcker
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Hans Kirk, född 1898 i Hadsund och död 1962 i Köpenhamn, var en av de första att introducera den kollektiva romanen inte bara i hemlandet Danmark men också i världslitteraturhistorien. Han gjorde det med romanen Fiskerne som också var hans debutroman.



Om den danske författaren Hans Kirk


De flesta av Kirks romaner är genomgående arbetarskildringar. Själv var Kirk inte av arbetarbakgrund utan läkarson. Han kom själv att utbilda sig till jurist. Författarkarriären kom dock att ta över helt och prägla hela Kirks yrkesverksamma liv.

Annons:



Romanen publicerade för första gången 1928 och den blev omgående en smärre succé både hos kritiker som hos den bredda läsande danska allmänheten. Som succé har romanen hållit sig stark bland läsande danskar också in i våra dagar. 1977 gjordes dessutom av Dansk TV en TV-serie baserad på romanen som på nytt spred verket och Kirks övriga litterära gärning vidare till en bredare dansk allmänhet.

Genast med sin debutroman visade Kirk prov på hur man bemästrar skrivandet av den kollektiva romanen. På många sätt kan man se Fiskerne som ett ideal för hur man på bästa kreativa sätt utnyttjar de berättartekniska möjligheter som kollektivromanen skänker.

I Fiskerne får vi följa en grupp av religiösa Västerhavsfiskare anslutna till den så kallade ”indremissionska” föreningen, en dansk evangelisk-luthersk missionsorganisation inom den danska folkkyrkan, som har beslutat att skapa sig ett nytt liv i Limfjorden. Redan i den inledande scenen av romanen, när fiskarna står samlade vid stranden för att möta sina efterkommande kvinnor och barn, använder sig Kirk av den kollektiva romanens kreativa möjligheter fullt ut.

Det vi möter i denna första scen i romanen är en med bredd pensel målande beskrivning av dessa människors gemensamma öde i form av det nya liv, sin pietistiska och kristet fundamentalistiska missionerande kallelse och det hårda arbete och tuffa naturliga livsbetingelser som de är ställda att leva under. Kirk håller sig dock inte bara där i sitt berättande, han låter läsaren också ta del av de enskilda individerna genom att i förbifarten också detaljbeskriva var och en av dem. Kirk var redan med debuten Fiskerne högst medveten om att den verkligt fullgoda och fullödiga kollektiva skildringen är meningslös genom att bara se till de stora gemensamma nämnarna utan att också med samma inlevelse samtidigt se till varje enskild personlig komponent.

De flesta av Kirks romaner är genomgående arbetarskildringar. Själv var Kirk inte av arbetarbakgrund utan läkarson. Han kom själv att utbilda sig till jurist. Författarkarriären kom dock att ta över helt och prägla hela Kirks yrkesverksamma liv.

Inspirationen till Fiskerne hämtade Kirk från sina tidiga semestervistelser i Harboørevars folkliv, som han upplevt på nära håll, var starkt präglad av en indremissionsk fiskarkultur. Romanen präglades också starkt av Kirks sedan tonåren politiskt ideologiska övertygelse som kommunist och marxist. Den historiematerialistiska grundsynen syns genomgående i hela Kirks författarskap, och just arbetarklassens gemensamma öde och kamp blir i stort sett det stora centrala temat i sig i de av hans romaner som är kollektivt drivna.

Hans ideologiska övertygelse hade givetvis inverkan på hans romaner Daglejerne (1936) och De nye tider (1939) som följde efter Fiskerne. Även dessa romaner är kollektivromaner och ingår in vad man kan kalla en trilogi av kollektivromaner tillsammans med Fiskerne. Samtliga tre böcker skildrar ingående och insiktsfullt utvecklingen från ett gammalt bondesamhälle till ett fullt utvecklat industrisamhälle.

Om Fiskerne skildrar ett fortfarande dominerande bondesamhälle så skildrar romanen Daglejerne, genom vilken Kirk än mer kom att in till perfektion utveckla den kollektiva romanen, snarare det historiska skedde där bondesamhället snabbt håller på att omvandlas till industrisamhälle. Romanens handling drivs fram av skildringen av ett kollektiv av småbönder och lantarbetare i den lilla staden Alslev där det nya industrikapitalet bygger upp och etablerar en cementfabrik på mager jord.

Fattigdom, arbetslöshet och missväxt gör lokalbefolkningen till en enkel grupp att rekrytera till fabriken. De blir inkastade i en ny tid som lönearbetare och utgör själva stommen genom sin arbetskraft i det industrisamhälle som håller på att byta ut och i grunden ersätta det gamla bondesamhället. Trots att de som arbetare är oumbärliga denna nya samhällsutvecklings fortskridande är de mänskliga konsekvenser under vilka de lever under en ständig social som ekonomisk kamp. Kirk skildrar här det arbetande kollektivet, precis som i den senare romanen De nye tider, utan det överromantiserande av arbetare och proletariat som ofta är vanligt förekommande hos skildrare av arbetaklassen bland författare med samma ideologiska driv och frånvaro av egen arbetarklassbakgrund.

I den efterföljande romanen De nye tider får man åter stifta bekantskap med karaktärerna och samhället Alslev. Nu har industrisamhället helt kommit att dominera över det gamla bondesamhället. Nu har dock också den sociala och politiska medvetenheten bland arbetarna ökat. I handlingen får vi följa arbetarrörelsens framväxande organisering, strejker och ett hotande första världskrig. Karaktärerna behandlas i Den nya tiden i både med och motgång, och precis som i sina två föregångsromaner ytterst levande både i sin kollektiva gestaltning som i sina individuella gestaltningar.

Kirks egna politiska kamp skulle inte sakna dramatik. Som medlem av Danmarks kommunistiska parti blev han under den Nazityska ockupationen av Danmark arresterad och förd till interneringsläger i Horseröd. Vidare deportation till koncentrationsläger lyckades han dock undkomma genom att 1943 fly fångenskapen i interneringslägret. Efter kriget fortsatte han sin politiska kamp som medarbetare i den politiskt röda Land og Folk vilken utgavs av Danmark kommunistiska parti mellan åren 1945 och 1991, samt genom sin fortsatta litterära gärning.

Kirk har fått ett visst renommé även långt utanför Danmark, och han har översatts till de flesta stora språk, men ingenstans vördas han som i sitt hemland. På svenska gavs Fiskerne, Daglejerne och Den nye tider ut mellan åren 1955 och 1957 med titlarna Fiskare, Daglönare och En ny tid på förlaget Arbetarkultur i väl genomförda översättningar av Sam Johanson.

 

 

Tommy Gunnarsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen