Konst: Aida Chehrehgosha , Till mamma, pappa och mina två bröder - Tidningen Kulturen




Konstkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Familjer är hemligheter som bara en kamera kan fånga

 Aida Chehrehgosha, från Till mamma, pappa och mina två bröder Aida Chehrehgosha
Till mamma, pappa och mina två bröder
Galleri Format
Pågår fram till 3 april 2011

Utställningen med Aida Chehrehgosha ingår i årets upplaga av Fotografi i Fokus. Biennalen äger nu rum för femte gången och har lagt krutet på fotografikonsten. I detta arrangemang medverkar institutioner, gallerier, yrkesfotografer, konstnärer, studieförbund, universitet, högskolor, skolor samt ideella föreningar. Tidigare år har arrangemanget främst berört Malmö och Lund men det geografiska omfånget har vidgats och etablerat sig regionalt i hela Skåne.

Aida Chehrehgosha har studerat på Konstfack och är nu specialstudent på Kungliga konsthögskolan. Sedan hon fotograferade sin familj för första gången, för cirka sex år sedan, har hon försökt bli vän med känslorna det framkallar. I utställningen "Till mamma, pappa och mina två bröder", som för första gången ställs ut i sin helhet, reflekteras den misshandel och rädsla som tyngde stora delar av uppväxten i Chehrehgoshas hem. Fadern misshandlade modern både fysiskt och psykiskt under många år, både framför barnen och när de inte såg. Modern i sin tur tog ut detta på sina barn. Aida Chehrehgosha visar i sina foton hårda och sanna porträtt av människor hon känner en stor avsky för, två människor som skulle skydda henne men gjorde henne ont. En ilska och ett hat som blir betydligt mer komplicerad då den är riktad mot föräldrar, personer hon innerst inne älskar.

Dessa motpoler syns tydligt i utställningen. På ena väggen ligger föräldrarna döda på marken, de ligger på platser där de är svårfunna och hjälplösa, på industriområden och i vattenbryn. De är porträtterade som hemligheter i likhet med de hemligheter som gömmer sig i en dysfunktionell familj. Det finns där men ingen runtom ser. Det onda existerar men omvärlden är ovetandes om vad som egentligen händer. På samma sätt ligger fadern på det övergivna industriområdet och modern ensam ute i skogen, döda. De är döda hemligheter som omvärlden inte ser.

På andra väggen hänger motsatsen. Där står de i närbild, porträtterade levande på nära håll, en och en. Den ena står i en kaninmössa och den andra i en vargmask. En fullkomlig kontrast till döden. Det häpnadsväckande och spännande är att rollerna är ombytta. Modern är vargen och fadern är kaninen. Plötsligt tillåts hon vara den farliga, den starka och ha överläget medan han är den jagade, den utsatte och den hjälplöse i förhållandet till henne. Maskerna blir ironiska och lättsamma i jämförelse med den motsatta sidans död och allvar. Kanske har Aida Chehrehgosha låtit djurmaskerna förenkla blicken gentemot sina föräldrar, att se på människor som skadat och sårat blir lättare genom en lins och en mask.

Nej, fotografierna skildrar ingen kärlekshistoria. Här utmanas hatet, det ironiska och kärleken på samma gång. Det är en ambivalens som är svår att ta på, å ena sidan finns det inget tvivel om den ilska som existerar i familjen, samtidigt måste det finnas en kärlek i denna dysfunktionella familj som faktiskt fått föräldrarna att ställa upp på att lägga sig döda framför kameran och att förlöjligas med kaninöron. Även betraktaren hamnar i en kluven sits, ska jag älska eller ska jag hata? Är detta det onda eller är detta det goda? Oavsett vilket så är fotografiet ärligt och starkt, jag går ut och undrar vad som hände sedan, vem lämnade vem och vem var egentligen den utsatta, kaninen eller vargen? Att man får tillfälle att ställa sig de frågorna är ett mycket bra betyg.

Sofia Landström

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen