Foto på Österlen: Lennart Nilsson på Fabriken i Bästekille - Tidningen Kulturen




Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist. Inga Tidblad till höger

Konstkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Lennart Nilsson var inte intresserad av att diskutera vilka kameror han använde, berättade hans styvdotter Anne Fjellström i ett sympatiskt anförande när den stora utställningen av hans bilder öppnade på Fabriken i Bästekille strax bortom Brösarp, i ett av Österlens vackraste hörn. Men på den handfull självporträtt där han har kameran riktad mot spegeln kan man se att han körde både med småbildkameror 24x36 och med spegelreflex 6x6, som Rolleicord eller Rolleiflex, och senare Hasselblad.

Från ett annat tidigt bildreportage, det från behandlingen av psykiskt sjuka

Lennart Nilsson
Foto på Österlen

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist Lennart Nilsson till höger

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist Lennart Nilsson till höger

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist. Inga Tidblad till höger

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist. Inga Tidblad till höger

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist Lennart Nilsson till höger

Lennart Nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist Lennart Nilsson till höger

Foto på Österlen: Lennart Nilsson på Fabriken i Bästekille

För de bilder från människans inre som han blev världsberömd för hade han en avancerad apparatur, ofta kopplad till elektronmikroskop. Hans foton på spermier och äggceller, embryon, foster och bakterier är sällsamt vackra.

Mer än tvåhundra bilder finns med på Fabrikens väl tilltagna utrymme. Man behöver inte trängas även om det första dagen i juli var mängder av människor som flydde in till hans bildvärld, undan regnet och lervällingen (utställningen pågår till och med första oktober). Om fotografen Lennart Nilsson som var född 1922 finns många böcker, båda hans egna alltifrån ”Reportage” som kom i serien Vi fotograferar, ”Halleluja” som var hans bok från Frälsningsarmén, ”Myror” och ”Liv i hav”, till den stora ”Lennart Nilsson, hans livs bilder” som förlaget Max Ström gav ut häromåret, plus en annan om hans stockholmsbilder, och nu en som Fabriken ger ut, kopplad till utställningen (de tre kan köpas där).

I ett par stora liggande glasmontrar syns andra bilderböcker, särskilt ”Ett barn blir till” som gått i miljonupplaga världen över, men också de stora bildreportagen i Life, Vecko-Journalen och Se. Till de tidigaste hör ett från Spetsbergen 1947, med en patetisk rubrik: ”Hunting the Polar Bear. In the icy waters of the Arctic, Norwegian sealers kill a she-bear and capture her broken-hearted cub.” Man kan läsa sig till att säljägarna fick hundra dollar skinnet men fem gånger mer för en levande unge: ”The reason, of course, is that no zoo, from Stockholm to St. Louis, would be really complete without a few amiable polar bears, some of them cubs torn from their mothers in the Arctic Fog.” Man kan hoppas att det reportaget bidrog till att sätta stopp för denna vidriga rovdrift. Bilderna talar för sig själv, på en av dem ser man den fångna honans ångestfyllda öga genom en springa i däcket.

Från ett annat tidigt bildreportage, det från behandlingen av psykiskt sjuka, har man med bara ett foto. Även det är skrämmande i sin brutala verklighet, en patient efter operation, med bindel för ögonen och med levrat blod kring såret i tinningen efter ingreppet. Texten bredvid är lakonisk: Lobotomi, Stockholm 1949. Lättare att ta till sig är flera serier suveräna personporträtt.

Lennart nilsson utställningen. Foto Ivo Holmqvist

 

Kungahuset finns med, både den åldrade monarken Gustav V i färd med att brodera, och hans bror prins Wilhelm framför skrivmaskinen, försedd med cigarett i långt munstycke. På en rolig och numera alldeles förskräckligt politiskt inkorrekt bild ser man hur kronprins Carl Gustav tänder mamma Sibyllas cigarett med sin leksakspistol som fyrar av en låga, storasyster Christina står bakom och beundrar. Och bredvid designprinsen Sigvard Bernadotte i klubbkavaj och polo draperar sig i knäkort hustrun Marianne inte påfallande jämlikt men mycket elegant.

En hel svit visar den vackra Ingrid Bergman i Paris och Rom, på några av bilderna samman med Roberto Rosselini, på andra med Colosseum som staffage. Och Inga Tidblad är bara halvvägs avsminkad i sin klädloge. En intressant bild från Rivieran återger Henri Matisse kubistiskt kompakt i en länsstol, papperna han läser döljer ansiktet. Ett par av Lennart Nilssons berömda och beundrade grupporträtt finns med, ett plåtat framför ett fallfärdigt hus på Fårö från den gången Ingmar Bergmans ”Skammen” spelades in. Främst ses de fyra huvudrollsinnehavarna Gunnar Björnstrand, Liv Ullman, Max von Sydow och Sigge Fürst, något bakom regissören själv och hans kameraman Sven Nyqvist, och så allehanda tekniker.

Utställningens inledande text är bra, bland annat detta: ”Lennart Nilsson var en fotograf som tänkte journalistiskt. En pedagog med kamera som såg sin största utmaning i att kunna förklara det oförklarliga och göra det osynliga synligt. En folkbildare med förmågan att skildra vardagen och få andra människor att se. Som hanterade konsten att vinna människors förtroende och därför kommer dem nära (…) Lennart Nilsson var alltid nyfiken. Och blev aldrig färdig. Upptäckarlusten, att vilja göra och visa det som ingen lyckats med tidigare, i kombination med noggrannheten och perfektionismen, gjorde honom till den framgångsrika berättare han är.”

Man hade unnat honom att få se denna generösa retrospektiva summering av livsverket.
 

Vid nyheten om hans bortgång den 28 januari i år skrev jag detta: 

 

Ivo Holmqvist

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen