Konst: Ida Thunström - Hålet gick inåt, som en krater - Tidningen Kulturen




Foto från utställningen: Fragolina

Konstkritik
Verktyg
Typografi

Galleri Sagoy i Malmö visar konst av Ida Thunström under tiden 13-27 augusti 2016. Sju större verk tillsammans med ett femtontal mindre fragmentiserar den verklighet som vi har tillgänglig, inte för att göra denna svåråtkomlig eller dunkel, utan snarare för att göra oss själva mer seende och uppmärksamma.


Varje verk utgör en pendang till den stora livsväven - här Thunströms alla verk -
Ida Thunström
Hålet gick inåt, som en krater

Foto från utställningen: Fragolina

Foto från utställningen: Fragolina

Foto från utställningen: Fragolina

Foto från utställningen: Fragolina

Foto från utställningen: Fragolina

Foto från utställningen: Fragolina

Tomrummens upplevelse av oss: Ida Thunströms never-ending-artstory

Vi bjuds in i Thunströms estetik som är mer frihetlig än exkluderande. Vad är det vi ser när ett rum i en byggnad tycks trasigt och övergivet, men vilket likväl - med konstnärens hjälp - pockar på vår uppmärksamhet och vårt inkännande seende?

Angelägen konst utmanar och vill oss något. Är det därför som detta axiom omedelbart tvingar mig att formulera frågor vid inträdet till galleriet? På väggarna hänger över tjugo kol- och grafitteckningar på duk och papper; alla utan ramar, några inte ens uppspända utan vid liv som löst hängande dukar, ytterligare ett litet fåtal målade direkt på väggen, och alla verken är titellösa och ackompanjerade av textsnuttar från litterära verk.
Repetitiva motiv så som det ödsliga rummet i sjukhemmet och den ensamma flickan sammanför allt till en berättelse som inte upphör eftersom ett slut inte är att tänka på i detta sammanhang, som så uppenbart vill expandera konstnärens sökande till nästa erövring, nästa utställning och nästa berättelse.

För när Thunström så bejakande och frihetligt bjuder in till intellektualism och samtal vore ett slut detsamma som att vandalisera alla ambitioner om att konst ska kunna vara det som Ragnar Josephson kallat "en ständigt förnyad seger över livet". För det är ju så, som densamme Josephson också yttrat i sitt klassiska projekt om konstverkets födelse, att all verklig konst hör oskiljaktigt samman med livet.

Vad vi får vara med om på Galleri Sagoy är ett kontinuum i Thunströms never-ending-artstory: åter är det väggar, ytor, gränser och rumsliga enheter som i en dämpad och tuktad kolorit får bygga ett tillstånd som vi kan benämna både som konst och som en existentiell tomhet vilken avvaktar och inväntar oss.

Vem är flickan? Varför får sjukhusrummet ett sådan starkt och suggestivt utrymme i gallerirummet att vi dras in i skrymslena?

En besökare vill associera till koncentrationslägren, och jag vill först i flickan se Anne Frank, men sådana tolkningar har det gemensamt att de vill göra det lätt för sig. Varje bild vet något om betraktaren, som betraktaren inte vet om bilden. Varje flicka i bilderna är varje flicka som vi har inom oss. Varje sjukhusrum i bilderna är varje erfarenhet vi har av sjukhusrum och sjukdom. Därför förutsätter tolkningsarbetet djupare synsätt, vi måste helt enkelt uthärda och stå emot de snabba svarens försök att locka oss till förenklingar.

Varje verk utgör en pendang till den stora livsväven - här Thunströms alla verk - vilken formar oss till de människor som måste tränga förbi de skikt av verklighet som inskränker och låser oss i tolkningens skenbara enkelhet.

Men det är samtidigt i vetskapen om de möjliga fördjupningarna som Thunströms konst görs verkligare och mer tillgänglig, för de tolkningar som går bortom förenklingarna landar ofelbart i den frihetliga kontext som byggts av konstnärens förmågor. I friheten kan vi inte bara växa utan också bli medskapande i Thunströms aversioner mot det statiska, det icke-rumsliga och det inskränkande. I det levande tillåts vi att vara i så mycket liv som Thunströms bilder möjliggör åt oss.

I den alltför blygsamma programförklaringen, utlagd vid galleriets entré, formulerar konstnären detta så här för oss: "Ett rum i en gammal trasig byggnad någonstans (ett sjukhus), blev utgångspunkt för detta myller av utveckling och inveckling, entiteter som talar om Rummet. Något som är trasigt och måste lagas igen. Ständigt. För att byggas upp på nytt i en historia om teckning, om kropp och själ och vår plats i världen som är så trasig så trasig, men den enda vi har."

Utställningen belyser tomrummens och brottstyckenas öppnande upplevelser av oss; en estetisk kommunikation som bejakas inte bara av att verken är utan ramar, någon gång målade direkt på galleriväggen, utan också av de citerade ord (P.O. Enqvists och Thunströms egna) som repetitivt och sökande hamrar in tanken på att vi som medskapande är lika mycket konst – om vi gör oss öppna och mottagliga, för att inte säga läsande, som det vi ser framför oss på väggarna – Ida Thunströms sätt att vara konst och vid liv.

Michael Economou

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen