Konst: Art and Game Obstruction - Tidningen Kulturen




Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Konstkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Utställningen Art and Game Obstruction som öppnade på Skövde Konsthall den 27 juni har ett ovanligt upplägg. Det är en utställning som inte är färdig när den öppnas, utan kommer att växa fram under sommaren. Konstnären Olle Essvik har blivit inbjuden till konsthallen för att skapa ett platsspecifikt, socialt konstverk som kommer att växa fram i samarbete med deltagarna i en sommarkurs om dataspel och konst som arrangeras av Valands konsthögskola och Skövde Högskola.
Detta verk som jag skapat är helt utifrån denna händelse och är byggt för det ändamålet.


Art and Game Obstruction

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Olle Essvik, Game and Art Obstruction på Skövde konsthal. Foto: Mathias Jansson

Art and Game Obstruction på Skövde konsthall

Jag pratade med Olle Essvik bland annat om varför han har valt det här upplägget på utställningen.

Olle Essvik: Jag blev inbjuden till projektet som konstnär för att skapa en utställning utifrån kursen Art and game Obstruction. Tanken var att det skulle vara en utställning av mig, som efterhand togs över av studenterna i gruppen och i slutet av utställningen förvandlades till en utställning av studenterna. De arbetar med egna verk (fristående eller i dialog med mina).

Min utgångspunkt har varit att arbeta helt analogt utan elektricitet. Verket består av periskop som speglar himlar, mörker i uppbyggda korridor, is som smälter kring en eldstad och högar av datakomponenter som förbrukats. Det anknyter till det digitala, men tanken är en form av öppning för studenterna att fylla lokalen med innehåll och egna verk. Utställningslokalen är deras arbetsplats. Under sommaren har även workshops hållits i utställningen och det är intressant att se hur den processen och utställningen växer ihop. Jag har träffat gruppen och sett vad de åstadkommit de senaste veckorna. Det ser väldigt bra ut och tror att de kommer göra väldigt spännande arbeten.

Att jag valde ett sådant upplägg är för att jag tycker om att se verk växa fram och kunna låta processer bli synliga. Inte bara det enskilda verket. Att låta konstverket få förändras och egentligen helt lämna det i händerna på andra är spännande och svårt. Och hur detta faller ut vet jag egentligen inte förrän i slutet av augusti då kursen är slut.

Vad kan besökaren förvänta sig av utställningen?

Man kan se utställningen som tre delar. En första del som består av en installation som jag skapat utifrån kursen och som är en installation där kursen äger rum. En andra del som består av workshops och där studenterna i vissa fall arbetar med de verk som de kommer att visa i slutet av sommaren. Ett laboratorium. En sista del där studenterna arbeten visas och där det hela summeras. En utställning som är intressant eftersom den är i förändring. Vad man kan förvänta sig vet inte jag då jag lämnat studenterna fria händer att göra vad de vill. Jag vet faktiskt inte alls vad som kommer att hända. Vi kan alla förvänta oss att bli överraskade.

Finns några av dina egna dataspelsinspirerade verk med i utställningen?

Nej. Detta verk som jag skapat är helt utifrån denna händelse och är byggt för det ändamålet.

Till kursen har man bjudit in en del intressanta konstnärer och speldesigners för att hålla workshops och föreläsningar som Julian Oliver, Brody Condon och Tracy Fullerton (som bl a samarbetet med Bill Viola kring ett dataspelsinspirerat konstverk). Det är personer som inte är så kända för den svenska konstpubliken.

Hur skulle du beskriva dem, finns det någon gemensam nämnare mellan de tre personerna?

Tracy Fullerton är en spännande speldesigner och har bland annat skrivit boken A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. Hon har till exempel designat ett spel som simulerar experiment som filosofen Henry David Thoreau gjorde mellan 1845-47.

Brody och Julian har arbetat mycket med dataspel som konstform även om de idag kanske inte arbetar så mycket med spel så relaterar det till spelvärlden. Båda är intressanta att bjuda in, men på helt olika sätt. Brody arbetar med LARP där spel eller händelser spelas upp av människor. En form av verkliga spel som på många sätt är väldigt långt ifrån en skärmbaserad kultur, men som ändå har mycket gemensamt med spel. Julian har haft en workshop där han arbetat med små servrar som kan bli hemliga nätverk som kan byggas in i objekt och bli osynliga.

Ett konstnärskap som arbetar och intresserar sig för övervakning och en kritik mot delar av den digitala världen. Frågor som naturligtvis även inspirerar de som arbetar med dataspel och konst.
Vad som är gemensam dem emellan är att de har intressanta ingångar till spelvärlden som jag tror kan inspirera studenterna och att de på olika sätt arbetar med samhällskritik och vill med sina verk få oss att reflektera över vår digitala tillvaro.

Vad är anledningen till att utställningen och sommarkursen hamnade i Skövde? Finns det i Skövde ett stort intresse kring databaserad konst och dataspel?

Utställningen och kursen är ett initiativ av Thomas Oldrell som är konsthallschef för Skövde Konsthall. Så att den hamnade i Skövde föll väl ganska naturligt. Sedan är ju Skövde känd för sin spelutbildning som om jag förstått det hela rätt är ledande i landet. Historiskt finns även en koppling mellan konst och digitala då de var den stad som hade Sveriges första utbildning inom datakonst.

Utställningen Art and Game Obstruction på pågår mellan 27/6- 29/8 2015 på Skövde konsthall.

Mathias Jansson

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen