German Contemporary på Å-huset och Galleri 1 i Uppsala - Tidningen Kulturen




Alexander Zyziks Home I VII

Konstkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Ett femtonårigt tysk-svenskt samarbete mellan Kunststation Kleinsassen och Uppsala Konstnärsklubb har resulterat i internationella kontakter mellan konstnärer med utbyte av samtida konst och kultur som följd. Tioårsjubiléet firades med att utvalda svenska konstnärers verk ställdes ut i Tyska Fulda i utställningen Konst från Sverige, i German Contemporary visar nu sju utvalda tyska konstnärer sina verk i Uppsala.

Det samlade intrycket av utställningen dröjer något men infinner sig, det handlar om mänskligheten: mänsklighetens ansikte, synen på grundförutsättningarna, basbehoven, det egna jaget, familjen, relationer, känslor, värderingar, tid, traditioner och drömmar. Hur hade det motsvarande svenska gestaltats?
Mia Hochrein Foto Simona Grünhage

Mia Hochrein Foto Simona Grünhage

Första intrycket ger en känsla av splittring, inte enbart för att två lokaler tagits i anspråk för relativt få verk, utan för att allt bara känns så olika, så osammanhängande – 'alla' konstuttryck och tekniker finns representerade. Eller är det just detta som kännetecknar tysk samtidskonst; kan den sammanfattas i dessa drygt tjugotalet verk bestående av installationer, foto av performance, skulpturer, oljemålningar, verk i blandtekniker, etsningar, smidesobjekt...?

Dags att skaka av sig det ytliga intrycket och återvända till utgångspunkten i det stora huset för en djupdykning.

Bernd Baldus The White Sheep (etsning) signalerar genast till mig. Ett vitt får befinner sig ensam i ett upplevt ljus, det tittar på mig, omgiven av en ring med betande ointresserade svarta får som mer eller mindre vänder det vita ryggen. Är de ointresserade av sin vita artfrände, vaktar de honom, är han mobbad, betar de en gräns runt? Jag uppfattar allt tvärt om: den vita är utvald, vakad över och högaktad av de svarta som ödmjukt betar omkring den ljusomstrålade oskyldiga. Hur hade jag uppfattat det om den svarta hade stått i mitten omgiven av de vita?

Tre handkolorerade etsningar på den motsatta väggen: Mach-Bitte-Bitte-Blues (Pleace, Pleace Do Blues), Decition Blues och Truthahn Blues (Turkey Blues) hör även de till höjdarna liksom porträttet i torrnål av Bob Dylan: Robert Allen Zimmerman (populary known as Bob Dylan).

Mia Hochrein har ställt ut i Uppsala tidigare, hennes fotograferade performance finns i bägge husen – men faktiskt så gör det inget, bilderna fastnar på näthinnan och är lätta att bära med sig: på Galleri 1 har hon inventerat sin mammas garderob och iklätt sig ett torn av hattar respektive stickade fuskollar och pannband, anskiktet är dolt av hår och textilt material – inga känslor visas mer än att hon i hattarna bär huvudet högt – någon form av bearbetning av passerad tid eller saknad person.

På Å-huset sticker hon upp huvudet ur en lampskärm, kanske från sjuttiotalet, men ansiktet döljs av en virkad spetsduk och huvudet är krönt av en klase bär från en trädkrona – en brud utan möjlighet att nå vidare, tyngd av tradition och släktträd (Lampenschim). Och så den virkade grytlappen som visar sitt broderade leende och tittar med sina knappögon – kökets domän. En vilja att ge en tid och en kultur ett ansikte men dölja sitt eget.

Dr Ulrich Barnickel jobbar i järn, smider, svetsar och emaljerar. Två masker med olika ansiktsuttryck visas: Shrek (Scare) och Staunend (Amazed), bägge tycks sammansatta av diverse restmaterial och ställer frågan: Vilka är vi, var kommer vi ifrån och vad betyder det att vara människa. Materialinriktad med existentiell ton är också konstnärskollegan och professorn i skulptur Mitko Sabev Ivanovs verk, även om hans skulpturer inger en högre upplevelse av kroppslighet.

Skulpturer och deras skuggor, små skulpturer i brons är placerade i relation till de identiska i större skala utförda i det betydligt mindre ädla materialet stengods – men den bedrägligt metalliskt glaserade ytan lurar betraktaren. Samme konstnär har placerat en installation av små souvenirartade vattenpipor i folkloristisk dekorerad keramik i ett fönster. Relationen mellan konst och konsthantverk och materials ädelhet väcker tankar liksom relationen mellan skapare och hantverkare.

En installation bestående av lerkrukor, en fint formad planka och en primitiv hängmatta av pinnar och snöre återstår, liksom en samling fina porträtt i olja av barn och familj, samt ett par målningar med arkitektoniskt spännande former i ljuvliga färger. Alexander Zyziks Home IV/II ger en utopisk känsla som ger associationer till egyptiska kungaboningar, eller åtmistonde till förgylld medelhavsarkitektur med touch av makt.

Det samlade intrycket av utställningen dröjer något men infinner sig, det handlar om mänskligheten: mänsklighetens ansikte, synen på grundförutsättningarna, basbehoven, det egna jaget, familjen, relationer, känslor, värderingar, tid, traditioner och drömmar. Hur hade det motsvarande svenska gestaltats?

Marit Jonsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts