Konst: Avesta Art Processen, grupputställning på Verket, Avesta - Tidningen Kulturen




Konstkritik
Verktyg
Typografi

Veronika Psotková. SaunaEtt lyckat möte mellan samtidskonst och industrihistoria

Avesta Art Processen, grupputställning på Verket, Avesta
Pågår till den 7 september  Avesta Art är också en del av Dalarna Art Trail

Årets Avesta Art som huserar på Verket i Avesta har dagligen öppet i sommar. Utställningen är den 13:e i ordningen och har temat Processen, som hänsyftar på den skapande processen, livet, framåtskridande, existensen. Verket, ett gammalt järnverk som byggdes 1874, är en imponerande industribyggnad med en rik historia. Beläget i det gamla industriområdet Koppardalen, ett bruksområde med anor från 1600-talet, stoltserar byggnaden med sina 5000 kvadratmeter fördelat på sju olika plan. Det finns gott om bevarad industriell interiör som kranar, masugnar, kolbanor och slaggstensväggar.

Idag är Verket ett inlevelsemuseum med en permanent industrihistorisk utställning. I lokalerna känns det rymligt, mörkt och svalt, men en gång har här varit glödande hett, sotigt, och livsfarligt för de arbetare som slet här. För att illustrera arbetarnas miljö finns även Martinugnsoperan att se, även lokalt (på Verket) kallad Aniara för Martinugn, en opera i tre akter skriven av Torbjörn Grass. Inspelad kör, musik, ljus och bild förmedlar den känsla och atmosfär som rådde i arbetarnas liv, hemma och på arbetsplatsen.

Historiken sitter i väggarna, den känns fortfarande närvarande och väcker min nyfikenhet. Här finns mycket att leva sig in i, och jag vill gärna se den levande bilden framför mig, arbetarna, hur de ser ut och hur de arbetade. Personligen kan jag inte annat än att tycka om platsen, känna sympati och tillgivenhet för den, vilja komma tillbaka till den. I programförklaringen till årets utställning utlovas hänförelse och verk som triggar igång både hjärta och hjärna. Man vill uppnå en visuell upplevelse; att besökarna ska interagera och använda hela kroppen, intellektet och få en upplevelse utöver det vanliga, - på flera nivåer.

Elva konstnärer deltar i år, svenska och europeiska. Konsten är tätt sammanvävd med den permanenta industrihistoriska utställningen, och verken passar fint mot bakgrund av den industriella miljön.

Caroline Gustafsson och Kenneth Linder som tillsammans står för konstnärsurvalet, har strävat efter att hitta konstverk som klarar av ett möte med miljön, och som på något sätt förhåller sig till platsen.

Många av konstverken passar så väl in i rummen att de ger intrycket av att vara en permanent del av museet. De skulpterade pojkarna i Jarmo Mäkiläs Flugornas Herre står utspridda i lokalen och ser ut att kunna vara en naturlig del av den. De tillhör ett verk som kretsar kring minnen av uppväxten i 50-talets Finland. Titeln anspelar på William Goldings roman om oförutsägbarheten bland barn i avsaknad av vuxna.

En smal trappa leder upp till Alessandro Lupis verk Space specific. Ett roterande träd hänger uppochnedvänt i mörkret, med glimmande upplysta grenändar. Man bjuds att ligga på en matta strax under, och väl där far man ut på en tur i rymden, bortom tid och rum, omgiven av stjärnor. Här ges utrymme för nuet och stilla begrundan bortom vardagens sus och brus.

Jens Peterson-Berger och Olov Ylinenpää.Glänta

Konstnärsduon Jens Peterson-Berger, & Olov Ylinenpää, i skogen ibland, tonsättare respektive ingenjör, deltar med två verk. Det musikaliska verket Glänta är ett sakralt, interaktivt konstverk. En upplyst grusgång liknande en altargång omgiven av en dunkel granskog leder fram till en kyrkorgel. Upphängd och utrustad med vackra strutsplymer ser den nästan ut att kunna lyfta när som helst. Det dynamiska mötet mellan valsverkshallen, grusgången och orgelns melodier skapar tillsammans en högtidlig känsla. Framför orgeln finns en matta där man genom att trampa igång olika melodislingor blir medskapare till den musik som spelas. Sedan finns fåtöljer att slå sig ned i för kontemplation.

Med på utställningen finns också duons Ajna, ett gammalt skåp som förvandlats till en liten musikmaskin som man interaktivt med spakar och knappar skapar musik med. Hon är utrustad med bl.a. trummor, brusmaskin, telesampler, cymbaler, skakegg och ringklockor. Uppfinningsrik, lekfull och tjusig står hon där, och med ett blickande öga bjuder hon in till interaktivitet. Det finns personlighet och väsen i båda deras verk.

Bland Hanna Vihriäläs tre verk är Seepia för mig en favorit. På håll avtecknar sig en suggestivt vacker skog, men vid ett nära möte och konfrontation med tavlan avslöjar sig hundratals, eller tusentals små lakritskonfektyrer, godis och pastiller och jag känner doften av lakrits. Barnet inom mig blir överförtjust.

Tom Hunter är en fotografkonstnär som jag var extra nyfiken på. Med på utställningen finns några bilder ur bildserien Unheralded Stories, en porträttserie. Tom Hunter tycks ha en etnologisk ingång i sitt porträtterande. Berättelsen om människan finns inskrivet i bilden. Med medmänsklighet, känslighet och dignitet porträtterar han människor mitt i livet i den vardagsdramatik som den ter sig just där och då.  Han intresserar sig för människor ur arbetarklassen, i hemmamiljö och från gatan, framför allt från området Hackney i London där han själv bor. Bilder från serien Prayer Places finns också med på utställningen. Med en lådkameras långa exponeringstider har han fångat bl.a. kyrkorum som ter sig tomma, men i själva verket har människor rört sig där under tiden.

Jarmo Mäklilä. Flugornas herreUnder invigningstalet av utställningen framhålls det att både djärvhet och framsynthet lett fram till Avesta Arts framgång och plats på den internationella konstscenen, samt att kommunalpolitiker satsat.

Som besökare kan jag bara konstatera att Verket och Avesta Art är intressant att besöka av flera anledningar, det är en unik utställningslokal och ett fint och levande alternativ till ordinära utställningsmiljöer med perfekt målade väggar. Byggnaden är välbevarad och har en intressant arkitektur, och ligger i ett industrihistoriskt sett spännande område som också kan utforskas. Att några eldsjälar fann denna byggnad och såg potentialen bör vi vara tacksamma för, och lära av. Förmodligen står många liknande byggnader fulla av historia och gapar tomma runt om i landet. Skulle de tas till vara på liknande sätt skulle landets kulturliv få en ordentlig skjuts. Lyckligtvis börjar ögonen öppnas för den här typen av utställningsmiljöer, det kan man exempelvis upptäcka genom Dalarna Art Trail. Verket och Avesta Art är ett fint exempel på en lyckad kulturpolitik.

Som någon av invigningstalarna uttryckte det; Bilbao har sitt Guggenheim, och Avesta har sitt Verket & Avesta Art!

Alexandra Rutz

 

 

 

 

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen