Gåramålaren Carl Ljungberg från Hammenhög - Tidningen Kulturen




Konstens porträtt
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kringvandrande målare var en vanlig syn på landsbygden för hundra år sen, särskilt i Skåne. De knackade på hos bönderna och erbjöd sig att måla av gården för mat och husrum och kanske lite kontanter




Carl Ljungberg var både noga och inte noga med verkligheten. Han var specialist på trädgårdar och vek alltid ner trädgårdarna under husen för att alla detaljer skulle synas. Det var en teknik som redan de gamla egypterna använde och den gillades av husfolket men kritiserades av de mera perspektivtrogna gåramålarna. Han påverkade och förändrade verkligheten.

Annons:



Gåramålare (gårdsmålare) är ett skånskt ord som introducerades 1970 och som sedan spridit sig till övriga Sverige. Gåramålningarna har ofta en naiv karaktär och kännetecknas av detaljrikedom, ofta förskönades motiven. Om det saknades gardiner i fönstren målade gåramålaren ändå gardiner för att gården skulle se ståndsmässig ut. Ibland förvrängdes perspektivet för att alla byggnader skulle synas på tavlan. Bland rika människor med stora hus var det sedan århundraden vanligt att få huset, herrgården eller slottet avmålat. Men bland folk med blygsammare resurser blev detta alltså ett mode från 1800-talets senare decennier och som levde kvar under mellankrigstiden. På 1950-talet erövrade flygfotot landsbygden och de gamla gåramålningarna hamnade på vinden. Många hann förmodligen förstöras innan den här formen av folkkonst började uppmärksammas.

Gåramålningarna och deras upphovsmän har idag fått stor uppmärksamhet. Det finns samlare av gåramålningar och det har forskats kring dem, gjorts utställningar och skrivits ett flertal böcker. Även om dessa målningar inte tillhör den etablerade konsten är ett flertal av konstnärerna kända och omskrivna. I bokenCarl Ljungberg Gåramålaren från Hammenhög har Kjell Nilsson skrivit om en av de mest berömda av dessa kringvandrande konstnärer. Carl Ljungberg föddes i Ljungby 1856 av välbärgade föräldrar. Det var förmöget folks privilegium att studera på den tiden, och detta är väl förklaringen till att Carls bror, Edvard fick börja studera. Eftersom brodern dog i unga år så fick Carl rycka in med målet att bli präst. I stället för att bli präst reste han till Paris och Ryssland, där han tydligen studerade konst. Författaren har inte kunnat ge svar på frågan var Carl Ljungberg befann sig åren 1882-1895, då han lärde sig att måla och började praktisera sitt yrke. Som före detta husar kom han 1896 till Hammenhög där han gifte sig med en tämligen förmögen kvinna. De får fyra barn, men två döttrar dog i späd ålder och även en son dör i spanska sjukan.

I ateljén i vindsrummet målade Carl romantiska landskap. Här förbereder han också sina gåramålningar, han grundar linneduken och spänner den på ram. Rationell som han är målar han även dit himlen i förväg där hemma. Bostaden i Hammenhög fungerar långa tider närmast som reträttplats mellan de längre eller kortare målar- turnéerna runt om i Skåne. Av en gåramålare fordras först och främst en klar redovisning av vad gården förmår. Kännetecknade för en gåramålning och det som skiljer den från en målning av en gård är det kanske osannolika och därför spännande perspektivet och detaljrikedomen samt framtoningen av statussymboler som t.ex. en flagstång, den nyinköpta traktorn, sånings- och slåttermaskinen som visas upp. Gårdens förnäma läge framhäves, gärna upphöjd på en kulle så att den otroligt välansade trädgården också syns i alla detaljer. Allt ska synas och inte fördunklas. Gåramålningen förmedlar till vår tid värdefulla upplysningar om det gamla bondesamhället. Den ger upplysning om färgen på husen, bysmedens verktyg, trädgårdens utformning etc. och har därför stort kulturhistoriskt värde.

Carl Ljungberg var både noga och inte noga med verkligheten. Han var specialist på trädgårdar och vek alltid ner trädgårdarna under husen för att alla detaljer skulle synas. Det var en teknik som redan de gamla egypterna använde och den gillades av husfolket men kritiserades av de mera perspektivtrogna gåramålarna. Han påverkade och förändrade verkligheten. På en gård sa bonden att Ljungberg fick komma tillbaka något annat år när man bytt ut halmtaket mot papptak. Då sa Ljungberg: ”jag kan måla dit ett papptak i stället för halmtaket”. När han var färdig skyndade sig bonden att lägga på papptaket för att verkligheten skulle stämma med tavlan.

Carl Ljungberg betraktades nog av folk i bygden som något av en bohem. Ingen hemma- sittare kan väl bli en rätt gåramålare. Förmodligen ska man ha vandringslusten i sig. Redan hans tidigare yrke som husar tycktes kanske något främmande och att gå omkring och måla gårdar ansågs nog inte som något ordentligt yrke. Men detta hindrade inte att han genom sitt belevade uppträdande och glada humör var välsedd av alla. Men kanske var Carl Ljungberg i sig själv en lite orolig natur. När han var 18 år hade en äldre bror drunknat, båda föräldrarna var avlidna och en äldre bror hade emigrerat till Amerika. Carl som inte var myndig blev ekonomiskt beroende av sin äldste bror. Därtill kände han sig troligtvis misslyckad genom att inte ha fullföljt sina studier. Det var kanske därför inte så egendomligt att han bröt upp och sökte ny tillvaro som militär. Han lämnade sin hembygd som han förmodligen aldrig återsåg. När Carl Ljungberg kommer till Hammenhög kallar han sig artist, men på hans gravsten – han dog 1937 - står titeln landskapsmålare. Benämningen gåramålare uppkom först i samband med utställningen ”Gåramålare” på Österlens museum i Skåne 1970.

Här utgavs en skrift som inleds på följande måleriska sätt: ” Flaggan smäller i blåsten, röken ringlar sakta emot frostig sky, formsköna kossor posera kring en röstenad gård, lövrika träd och väldiga vindflöjlar peka mot himlens blåa stackmoln. Tingen är talrika: blårandiga gardiner pynta fönstren, prunkande av krukväxter, vita stenar kransa trädgårdens blomsterkullar, kaffebordet väntar i lövsalen. Rader av bikupor, byasmedens redskap, äppelträd blomma, mjölka- skjutsen skramlar ut och omnibussen in! Allt där- från 1900 till 1940- inom gåramålningens ram”. 

Lena Månsson

 

Utställning på Höörs konsthall 28/10-19/11 - 2017

Måleri av Lizzie Lundberg visas tillsammans med berättande målningar ur privata samlingar. Verk av Ingeborg Nilsson, Domingo Uriarte, Allan Karlsson, Ernst Gullberg, Carl Ljungberg m.fl. Lena Månsson, konstvetare, bidrar med korta berättelser.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts