John Berger 1926-2017 - Tidningen Kulturen




John Berger

Konstens porträtt
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

I ”Picassos äventyr”, HasseåTages film som spelades in 1978, får vi följa honom om inte från vaggan till graven så näst intill. Där finns både barndomen i Spanien, hundåren i Paris, den blå perioden följd av den rosa, och så de pyramidala ekonomiska framgångarna. Långt fram i filmen är han fångad i kommersialismens nät och dekorerar tallrikar på löpande band i keramikfabriken. Då och då dyker en duva upp, som en frihetens symbol, och det är också den som räddar honom ur kapitalismens klor på slutet, om jag minns rätt.



En dödsruna


Berger hänvisar i sin bok som hastigast till både Walter Benjamin och Claude Lévi-Strauss. I Terry Eagletons korta ”Marxism and Literary Criticism” rekommenderas på slutet ett av John Bergers kapitel som tillämpbart även på en marxistisk litteraturtolkning: ”Oil painting, Berger claims, only developed as an artistic genre when it was needed to express a certain ideological way of seeing the world, a way of seeing for which other techniques were inadequate. Oil painting creates a certain density, lustre and solidity in what it depicts; it does to the world what capital does to social relations, reducing everything to the equality of objects.”

Annons:



Det märks i filmen att Hasse Alfredson och Tage Danielsson gjorde ett grundligt jobb när de läste in sig på 1900-talets konsthistoria. Jag kan tänka mig att de drog nytta av en bok som hade kommit tretton år tidigare och som genast blev mycket uppmärksammad, John Bergers ”Success and Failure of Picasso”. Den lägger ett både politiskt och ekonomiskt raster över Picassos produktion när den i en materialistisk historieskrivning följer hans olika livsfaser. För drygt femtio år sedan kunde jag den boken nästan utantill, av ett särskilt skäl.

En frisk släkt bland föreläsarna i konsthistoria på Lunds universitet den gången var Folke Edwards, den mångårige redaktören för konsttidskriften Paletten som under tre stormiga år på sextiotalet var chef för Lunds Konsthall. Med sina nya idéer hamnade han snart på kollisionskurs med stadens borgerliga styre som inte uppskattade Sture Johannessons affisch med en naken blondin som rökte hasch. Det var lite senare, men redan 1966 lät han sina seminariedeltagare läsa in sig på och redogöra för aktuella debattböcker.

En av dem var John Bergers bok om Picasso som hade kommit året innan och som det alltså föll på min lott att sammanfatta. Jag fick mycket ut av boken som var stimulerande i sitt nytänkande, särskilt kopplingen mellan den sene Picasso och en allt kraftigare kommersialisering av konstvärlden. En annan av Bergers böcker, ”Ways of Seeing”, kom 1972 och fick ännu större spridning. Den hade sitt ursprung i en tv-serie för BBC och kunde nog uppfattas som en replik på en serie som hade sänts tre år tidigare, Kenneth Clarks högbrynt magistrala ”Civilisation”.

I ”Ways of Seeing” är infallsvinkeln annorlunda än hos Clark, liksom urvalet av illustrativa exempel ur konsthistorien är ett annat. Det är en folkbildande bok, i bästa betydelse. Att den var ett lagarbete glöms ofta bort. Fem personer var inblandade, en av dem finlandssvensken Sven Blomberg. När jag nu bläddrar i den på nytt märker jag att både upplägget och urvalet starkt påminner om en annan konsthistoriker vars radikala syn på bildtolkning, influerad av marxism och kommunism, haft stor genomslagskraft i Norden: dansken Robert Broby Johansen. Möjligen fanns det en koppling mellan Berger och honom via Sven Blomberg.

Berger hänvisar i sin bok som hastigast till både Walter Benjamin och Claude Lévi-Strauss. I Terry Eagletons korta ”Marxism and Literary Criticism” rekommenderas på slutet ett av John Bergers kapitel som tillämpbart även på en marxistisk litteraturtolkning: ”Oil painting, Berger claims, only developed as an artistic genre when it was needed to express a certain ideological way of seeing the world, a way of seeing for which other techniques were inadequate. Oil painting creates a certain density, lustre and solidity in what it depicts; it does to the world what capital does to social relations, reducing everything to the equality of objects.”

Ett annat av Bergers avsnitt handlar om hur reklamen (i boken genomgående kallad ”publicity”) använder sig av klassisk konst. Det var uppseendeväckande nytt när boken var ny men känns numera kanske lätt antikverat. Två av de sju kapitlen består av enbart bilder, i sådana tankeväckande collage som Broby Johansen var en mästare i att sammanställa. Där ställs engelsk överklass och burgen borgerlighet mot bilder på barnarbetare och den västerländska kolonialismens slavar. Så får man dra sina egna slutsatser.

John Berger hann med mycket under sitt nittioåriga liv. I ”The Shape of a Pocket” gör han sig tankar om Frida Kahlo, Brancusi, van Gogh, Rembrandt, de senantika panelporträtten från Fayum, och mycket annat. Förutom sina konstteoretiska skrifter skrev han flera romaner varav ”G” fick Booker-priset. Trilogin ”Pig Earth”, ”Once in Europe” och ”Lilac and Flag” finns översatta av Steve Sem Sandberg, på Brombergs förlag som sett till att många av Bergers titlar finns på svenska. Dessutom dikter, teckningar, reportage, filmer...

Under senare delen av sitt liv bodde han i en högt belägen fransk byn i provinsen Haute Savoie – om hans tillvaro där finns en intressant dokumentärfilm, ”The Four Seasons of Quincy”. De trakterna bildar bakgrund i hans rättframma och okonstlade skildringar av livet på landet, om ett bröllop (”Till bröllopet”), om vardagsslit och om hantverk som under århundraden ärvts från generation till generation (en av Broby Johansens bilderböcker har samma synvinkel redan i titeln: ”Dagens dont i Norden” (dont = arbete, vardagsplikter). Av honom och av John Berger lär man sig konsten att rensa bort bråtet av betydelselösa utanverk och verkligen se, och tänka.

 

 

 

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen