Det grymma havet - Tidningen Kulturen




Stillbild ur Rewell Altunagas “Elegia” från 2015

Essäer om konst
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
På stranden ligger den lilla pojken i vattenbrynet. Det ser ut som om han sover. Fotografiet av treårige Alan Kurdis döda kropp som spolades upp på en turkisk strand 2015 blev en väckarklocka för världen om den pågående flyktingkatastrofen i Syrien. Medelhavet har under åren fått det föga smickrande smeknamnet “Dödens hav” efter alla de flyktingar som har mist livet på sin färd till Europa i vingliga, överfulla gummibåtar.

Båtflyktingar har det funnit gott om under historiens gång. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att 70% av vår planet består av vatten. Vill man fly måste man förr eller senare bege sig ut på havet. Om det så är flyktingar från Indonesien som försöker nå Australiens kust eller svenska immigranter som flyr 1800-talets svält och fattigdom över Atlanten till USA.

. För havet är grymt och obarmhärtigt, ja, redan i den antika litteraturen berättas det om Medelhavet som ett dödens hav, för inte ens Odysseus erfarna besättning lyckades överleva seglatsen över havet från krigets Troja. En efter en dukade de under längs vägen.

Den kinesiska konstnären Ai Weiwei har i flera konstprojekt engagerat sig och uppmärksammat båtflyktingarnas situation. 2016 återskapade han fotografiet av Alan genom att placera sin egen kropp, i samma position som den drunknade pojken, i vattenbrynet på ön Lesbos i Grekland. I ett annat projekt klädde han in pelarna på Berlins konserthus med 14.000 flytvästar och i många andra installationer återvänder han till gummibåtar och flytvästar. För vill man visualisera de senaste årens flyktingströmmar över Medelhavet så är överfulla gummibåtar och berg av orangea flytvästar som tornar upp sig på stränderna talande bilder.

Båtflyktingar har det funnit gott om under historiens gång. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att 70% av vår planet består av vatten. Vill man fly måste man förr eller senare bege sig ut på havet. Om det så är flyktingar från Indonesien som försöker nå Australiens kust eller svenska immigranter som flyr 1800-talets svält och fattigdom över Atlanten till USA.

Det finns många exempel på hur flykten över havet skildrats i konsten, men jag väljer några verk som är gjorda inom den genre som benämns Game Art, dvs konstverk inspirerade av dataspelens estetik. 1996 skapade den italienska konstnären Antonio Riellos konstverket “Italiani Brava Gente”. Det är ett enkelt dataspel som inspirerats av det klassiska arkadspelet Space Invaders. Spelet har sin bakgrund i en politisk kontext där det i slutet av 1990-talet kom en hel del båtflyktingar från Albanien till Italien. Den ironiska titeln betyder ”Italienare är goda människor”, en vanlig populistisk fras som användes av media för att beskriva den italienska folksjälen och hur toleranta italienare är mot andra människor och kulturer, något som Riello inte kände igen när det gäller mottagandet av de albanska flyktingarna. I spelet ska man försöka sänka så många albanska flyktingbåtar som möjligt innan de landstiger på den italienska kusten. De albanska flyktingarna blir de okända utomjordingarna som försöker invadera och förstöra den italienska kulturen och som därför måste bekämpas precis som i dataspelet Space Invaders.

Ett annat exempel som är mer samtida är den kubanska konstnären Rewell Altunagas “Elegia” från 2015 som är ett videoverk inspelad i dataspelet Battlefield 4. Verket kastar in betraktaren mitt i ett oroligt hav med hotande mörka moln vid horisonten. Altunga vill rikta uppmärksamheten på och hedra alla de män och kvinnor som i rangliga båtar och flottar lämnade Kuba för att söka lyckan i USA. 1994 beslöt Fidel Castro att inte längre hindra någon från att försöka ta sig från Kuba. Resultatet blev den så kallade Balsero-krisen då stränderna längs Kuba fylldes av optimistiska flottbyggare (spanskans balsero). Man beräknar att runt 30.000 kubaner gav sig iväg i en strid ström på vingliga farkoster mot den amerikanska kusten. Hur många som drunknade på vägen vet man inte. För havet är och har alltid varit en grym moder eller för att citera inledningsorden från krigsfilmen “Det grymma havet” från 1953, som handlar kampen mellan engelska fartyg och tyska ubåtar på Atlanten under andra världskriget:

The men are the heroes; the heoines the ships. The only villain is the sea, the cruel sea that man has made more cruel.“

 

 

 

Mathias Jansson

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts